Byggahus.se
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
 
  • Köksskåp med metallhandtag, träbänkskiva, vit kakelvägg och ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med arbetskostnader, materialkostnader, moms, totalt belopp, och skattereduktion för ROT-avdrag.
  • Wow
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
D
Ja
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Ja det var ungefär där jag gissade att det borde kosta utan att se din faktura
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
En hel dags arbete för 12 plattor känns hårt men sen är det svårt att säga då det oftast är förarbete/uppstart och avslut som tar tid så att göra ett litet jobb blir oftast dyrare styckepris/kvm än att göra större jobb.

Sen att köpa in 5kg fogmassa och slänga resten är ju galet.. kan max ha gått åt 0,5kg för den fogningen.
Om han ändå bad dig köpa listen skulle jag nog ha föreslagit att köpa primer, fästmassa och fog också. Även om du skulle handlat dyrt skulle du nog ha halverat matrialpriset.
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Det skulle vara trevligt med hantverkare som självmant svarat på min offertförfrågan, att ja jag kan åta mig ett så litet jobb men räkna med att det kommer att kosta en hel del. Är det förresten vanligt att hantverkare tar ut timtid för att logga in och registrera Rot hos Skatteverket? Det är första gången jag är med om att en hantverkare tar timtid för det.
 
BirgitS
B Biliwi skrev:
Är det förresten vanligt att hantverkare tar ut timtid för att logga in och registrera Rot hos Skatteverket?
Nej, olika administrativa jobb som fakturering och hantering av ROT ingår normalt i timpriset.
 
  • Gilla
Byggis1976 och 6 till
  • Laddar…
O
B Biliwi skrev:
Det skulle vara trevligt med hantverkare som självmant svarat på min offertförfrågan, att ja jag kan åta mig ett så litet jobb men räkna med att det kommer att kosta en hel del. Är det förresten vanligt att hantverkare tar ut timtid för att logga in och registrera Rot hos Skatteverket? Det är första gången jag är med om att en hantverkare tar timtid för det.
Tycker också det verkar rimligt. Gällande admin så är det bra enligt mig att han är tydlig, många andra hade säkerligen fakturerat tiden men skrivit det som vanlig arbetstid.
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag får se mitt misstag som en dyr lärpenning.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Jag som van amatör sätter upp de där plattorna på en halvtimme inklusive blandning av bruk. Fogningen tar ytterligare en halvtimme nästa dag.
Tar man betalt för en timmes resa till respektive från kunden plus ett par timmar för städning, administration och inköp så är man uppe i den summan.

Om det är rimligt med 7 timmars fakturerad tid för en timmes effektivt arbete kan man såklart diskutera, men tyvärr blir det så med väldigt små jobb.
 
  • Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag som van amatör sätter upp de där plattorna på en halvtimme inklusive blandning av bruk. Fogningen tar ytterligare en halvtimme nästa dag.
Tar man betalt för en timmes resa till respektive från kunden plus ett par timmar för städning, administration och inköp så är man uppe i den summan.

Om det är rimligt med 7 timmars fakturerad tid för en timmes effektivt arbete kan man såklart diskutera, men tyvärr blir det så med väldigt små jobb.
Reskostnaden kan i och för sig inte ha varit så stor eftersom företaget ligger mindre än 100 meter från där jag bor. Nåväl, jag har lärt mig en läxa.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, olika administrativa jobb som fakturering och hantering av ROT ingår normalt i timpriset.
Tycker han har specificerat helt Ok,annars hade han kunnat strunta i Rot på fakturan och bara skrivet 4timmar,(det tar faktiskt ca 1 timme med Rotadministration)det är faktiskt tid som man lägger ner i verkligheten,Man har bara hela timmar på Rot
 
  • Gilla
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
Som konsument och kund skulle jag uppskatta en hantverkare som berättar att de tar ut en administrativ avgift om man vill ha rotavdrag i samband med att jag som kund tar upp rotavdrag. Det har jag träffat hantverkare som gör och som leder till att jag kan göra ett aktivt val innan arbetet utförs. Överhuvudtaget tycker jag att det vore i hantverkarens eget intresse att ha en rak kommunikation och vid en offertförfrågan själva ange kostnaden även om jag som kund bara frågade om de
I Ibruks skrev:
En hel dags arbete för 12 plattor känns hårt men sen är det svårt att säga då det oftast är förarbete/uppstart och avslut som tar tid så att göra ett litet jobb blir oftast dyrare styckepris/kvm än att göra större jobb.

Sen att köpa in 5kg fogmassa och slänga resten är ju galet.. kan max ha gått åt 0,5kg för den fogningen.
Om han ändå bad dig köpa listen skulle jag nog ha föreslagit att köpa primer, fästmassa och fog också. Även om du skulle handlat dyrt skulle du nog ha halverat matrialpriset.
Jag får dåligt samvete att så mycket fix, silikonfog och kakelfog slängs. Det har ju bara gått åt pyttelite och sedan till sopstationen med resten.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
B Biliwi skrev:
Jag får dåligt samvete att så mycket fix, silikonfog och kakelfog slängs. Det har ju bara gått åt pyttelite och sedan till sopstationen med resten.
Det hamnade säkert hos nästa kund.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det hamnade säkert hos nästa kund.
Tror du att han är så oärlig? Han skrev specificerat att inget av materialet kunde användas av vare sig han själv eller mig för det blir snabbt förstört och därför åkte han med allt till miljöstationen och jag fick betala för allt material, men slapp miljöavgiften.
 
C
30 minuter per platta?
Undrar hur lång tid det tar för honom att kakla ett badrum?
 
  • Gilla
  • Haha
mcax och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.