Se bara till att matningen från nätet även går via åskskyddet annars kan slingans åskskydd förvärra läget.

Protte

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T jonasaberg skrev:
Mike,
Vilken lösning har du valt själv?
Har du värderat de tre produkter som verkar riktade mot robotklippare på den svenska marknaden?
[länk], ca 3000 kr
[länk], ca 2700 [länk], ca 1000 kr.
Har inte detaljinsikt i hur Thunderstop och Elronds lösning ser ut. Har själv valt Folksams lösning för att den:

- Var mycket lätt att installera själv.
- Kräver inga specialverktyg.
- Klart mest prisvärt.

Kompletterar man med ett enkelt skydd för 230V anslutningen för matningsaggregatet så har man ett bra skydd mot åska.

Jag har urberget 40 cm under min klippare så Thunderstops jordspett går inte att få ner utan mycket speciell borrutrustning.

Är lite osäker på hur Elronds jordning ser ut. Men det verkar som om den skall kopplas in i husets elcentral. Detta skulle göra mig mycket orolig eftersom man då riskerar att leda in åskan i centralen/huset innan den går mot jord. (Jag kan ha missuppfattat något här då det inte framgår av Elronds beskrivning hur den jordas).

En jordanslutning i ett åskskydd skall hållas så kort som möjligt och ledas till jord utan att komma i närheten av annan utrustning/andra installationer. Jämför gärna med en typisk åskledarinstallation. Den jordas alltid med ett separat jordtag.

Redigerat:
Mysman Mysman skrev:
Den där Folksam-grejen är det en engångsgrej eller går det att återställa efter nedslag?
Det beror på med vilken energinivå åskan träffar. En fullträff splittrar träd och slår sönder även det bästa åskskydd. En rejäl träff ger ett avbrott i åskskyddet eller kortsluter det. Klipparen varnar då för slingfel. (Skyddet måste då bytas ut). Men huvuddelen av alla åskskador beror på inducerade spänningar från åska mellan moln eller en mindre gren av åskan som hittar in i slingan. Åskskyddet från Folksam skyddar väl mot denna typ av åskskador och man varken behöver eller kan återställa åskskyddet. Så länge klipparen fungerar så fungerar åskskyddet.

Jag har funderingar på att sätta mikrobrytare på guide och slinga som leder om ledarna till jordspett när klipparen är inne och laddar. Min fundering är om en mikrobrytare fixar detta eller om den inducerade spänningen ändå kommer att leta sig in i laddstationen via brytaren och bränner korten iaf (mao är gnistgapet tillräckligt stort i brytaren)?!

Perk Perk skrev:
Jag har funderingar på att sätta mikrobrytare på guide och slinga som leder om ledarna till jordspett när klipparen är inne och laddar. Min fundering är om en mikrobrytare fixar detta eller om den inducerade spänningen ändå kommer att leta sig in i laddstationen via brytaren och bränner korten iaf (mao är gnistgapet tillräckligt stort i brytaren)?!
Avståndet i en mikrobrytare lär inte räcka för att skydda elektronik vid ett åsknedslag.
Det måste till större avstånd mellan kontakterna för att skydda grejorna.

Hmm. Två tankar här.

Borde inte den inducerade spänningen vara lägre än nedslagsspänningen?
Och om man leder ner den i jordspett så borde den inte heller bli så hög?

13th Marine 13th Marine skrev:
Hmm. Två tankar här.

Borde inte den inducerade spänningen vara lägre än nedslagsspänningen?
Och om man leder ner den i jordspett så borde den inte heller bli så hög?
Den inducerade spänningen är helt beroende på hur blixten slår ner. Hur nära, hur strömmen går vidare, vinkel i förhållande till slingan m.m. så det går inte att ge ett entydigt svar, men det är riktigt att den blir lägre än direkt nedslag. Den riskerar ändå att bli mycket stor och svårhanterlig.
När det gäller direktträff, är det lite lättare att förstå att inget normalt ( =överkomligt billigt) hjälper. Har blixten ( 30.000 A ?) gått kanske 8 km, så spelar inte någon extra meter, så stor roll. Jämför den säkra bilen: vid direktträff hoppar blixten normalt från hjulaxlarna, runt däcken och ner i backen. Tillfälligt får då bilen och de som sitter i den, en potential på kanske 100.000 V i förhållande till jord.

E etompau skrev:
Avståndet i en mikrobrytare lär inte räcka för att skydda elektronik vid ett åsknedslag.
Det måste till större avstånd mellan kontakterna för att skydda grejorna.
Jo och det är ju inte något man vill testa i praktiken, blir nog ett överspänningsskydd istället!

Mitt hus fick en direkt-träff av en blixt igår. Laddstation sattes ur spel. Husgrunden en meter från laddstationen sprack, så jag tror inte vare sig mikrobrytare eller avledare hade gjort någon skillnad. Själva roboten som stod på laddning verkar dock må bra. Grannens laddstation slogs ut, men deras robot verkar också leva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.