Bezt skrev:
det ignorerar när något i den storleken rör sig
Det är en rörelsedecka som löser ut och man kan kanske höja avkänningsområdet.
//Bosse

Jag har varit på jakt efter en robot damsugare ett tag nu, Roomba har varit mest intressant.
Men nu har Neato XV-11 kommit i staterna och denna verkar vara mycket lovande, många som fått den är helt lyriska, hoppas bara den kommer hit.

Bosse_A skrev:
Jag sökte en hel del på nätet innan jag beställde Samsung SR8855. Det enda jag hittade var en video där Neato trasslade till mattfransar och fastnade. Sedan hittade den inte heller sin laddstation.
[länk]
Läst den innan oxå, nyare tester så har den en "anti-trassel" funktion nu när det kommer till mattor och sladdar.
När det gäller laddningsstationen skriver han att han han själv står för det felet, han läste inte instruktionerna och kopplade bara in stationen och la den ner.

Bosse_A skrev:
Idag kom ett stort svart paket med DHL som innehöll en Samsung SR8855.
Det var lite av varje i paketet såsom extra borstar o filter, samt avgränsningsmoduler. Själva roboten med laddstation och fjärrkontroll var givetvis med.
Efter laddning i 2 timmar kunde roboten provas. Den har ett egendomligt rörelsemönster som är kul att betrakta nu i början. Ryamattan var inget problem, däremot fransar på andra mattor. Mindre nivåskillnader klarar den också.
Trots att det inte ser så ostädat ut hos oss, fylldes dammbehållaren ganska snabbt och när den börjar fyllas så släpper roboten en del dammtussar efter sig.
Enligt bruksanvisningen bör stolar lyftas upp på borden så att golvytorna blir friare och det märktes skillnad mot när den skulle snurra runt varje stolsben.
Eftersom den är låg kom den under både soffor och skåp.
Hade jag inte läst om dammsugarrobot här på forummet hade jag inte vetat att vi behövde en. Dessbättre fick jag ju här tips om var man kunde köpa den ett par tusen kronor billigare än hos Tretti i Sverige.
//Bosse
Hej, jag är på jakt efter en dammsugarrobot och funderar lite på den modellen som du har.
Har du hunnit att testa så pass mycket så att du vet om du är nöjd eller inte med den, är det något speciellt som du är missnöjd med.

Hur höga trösklar klarar den av?
Behöver man hålla på och dela in huset i olika zoner eller klarar roboten av allt endå (inte så snyggt att sätta dit ir sensorerna som man sett till vissa modeller).

Jag har tänkt att använda den på ett plan (140m2)

Skulle du rekommendera denna modell?

Isaksson skrev:
Skulle du rekommendera denna modell?
Jag har ju inte jämfört med andra modeller eftersom detta är vår första städrobot. Jag är dock så imponerad att jag tänkt köpa en var till mina båda pojkar.
I fredags dammsög jag en del av vår undervåning med centraldammsugaren efter någon vecka med robotdammsugaren. Idag satte jag igång roboten på samma yta och trodde inte den skulle hitta mycket damm. Dom om min förvåning när jag tömde dammbehållaren och fann att den innehöll en avsevärd damm o smuts.
I ett hus som vårt, om 250 m2 måste man avgränsa områden, för det blir bättre om man plockat bort stolar till ett område som för ögonblicket inte städas.
//Bosse

Det låter verkligen som en bra produkt.
Har du hunnit att titta något på schemaläggning av dammsugning?
Jag sitter och läser i manualen och jag hittar bara att man kan ställa in viss tid på dygnet och sedan repetera detta varje dag.
Det jag eftersöker är att tex kunna ställa in dammsugning 3 gånger i veckan, eller typ måndagar 20:00, onsdagar 16:30 och så vidare, Har de löst detta på något smidigt sätt?

Det enda jag har att klaga på egentligen är att sensorn som tittar efter hinder framåt är lite för okänslig. Saker som är mindre än ett mjölkpaket ser den helt enkelt inte utan kör på. Varför inte en kamera likt den som tittar upp i taket även framåt?
Den får problem med mattor som har långa fransar eller är för lätta/sladdriga. Tror att det är generellt för alla dammsugare idag dock. Tjockare ryamattor ser den som hinder och kör inte upp på alls.
Annars städar den bra. Både damm och grus samt småsten i hallen plockas upp. Det sitter även en hel del fint damm i hepafiltret. Brukar snabbtömma med dammsugaren vilket är absolut smidigast då jag har den stående i städskåpet inkopplad. Bara att ta ut slangen och trycka igång.
Den hittar lätt laddstationen, trots att den står inne under ett lågt skåp med ganska lite plats på sidorna, och har faktiskt inte åkt vilse hittils. Har även upplevt bieffekten som Bosse nämner att man blir lite bättre på att plocka undan saker på golvet...
Man ser att den verkligen planerar sin körning och ser till att alla ytor den kommer åt blir städade. Händer att den lämnar ett rum med en del kvar om den hittar en ny dörröppning, men då återkommer den dit senare.

Isaksson skrev:
Det jag eftersöker är att tex kunna ställa in dammsugning 3 gånger i veckan, eller typ måndagar 20:00, onsdagar 16:30 och så vidare,
Inställningsmöjligheten är en viss starttid under ett dygn, eller denna starttid varje dag. Vad jag kan se är det bara 12-timmarsvisning och am pm, vilket jag nu lärt mig att skilja på.
//Bosse

Okej, men att inte kunna planera veckovis måste jag säga är ett ganska stort minus, för att inte säga avgörande för mig.
Min tanke var att köra denna när ingen är hemma och det varierar från dag till dag, och även ibland vecka för vecka, men att man ska kunna göra ett så avancerat schema det begär jag inte.
men iallafall att kunna välja att man vill städa tex 3 dagar i veckan måndag onsdag och fredag vid tex 12:00.

Men jag får fundera vidare på detta.

Ni får gärna fortsätta att skriva här ju mer ni använder maskinen och upptäcker, plus eller minus med den.
Tack så mycket

Isaksson skrev:
Okej, men att inte kunna planera veckovis måste jag säga är ett ganska stort minus, för att inte säga avgörande för mig.
Min tanke var att köra denna när ingen är hemma och det varierar från dag till dag, och även ibland vecka för vecka, men att man ska kunna göra ett så avancerat schema det begär jag inte.
men iallafall att kunna välja att man vill städa tex 3 dagar i veckan måndag onsdag och fredag vid tex 12:00.

Men jag får fundera vidare på detta.

Ni får gärna fortsätta att skriva här ju mer ni använder maskinen och upptäcker, plus eller minus med den.
Tack så mycket
Om du vill planera veckovis får du ta en titt på Roomba 563, 581 eller Neato XV-11, dessa kan du programmera att köra igång tex. tis & fre 11.30.

Personligen var jag helt inne på 581 innan jag fick upp ögonen för xv-11, får se när den kommer hit, den verkar väldigt lovande.
http://j.mp/9qDeQA
http://www.engadget.com/2010/08/24/neato-xv-11-robotic-vacuum-review/

Några frågor till er som har:
1) trösklar, tar den sig över? I så fall, hur höga då?
2) trappor, trillar den ner? Måste man sätta upp sarg?
3) stolar mm. hur "lågt i tak" tar den sig under?

Hustrun sitter bredvid och tycker jag ska fråga om "städar de överallt i rummen, eller bara typ i mitten, eller där det råkar bli" - fast jag uppfattar ju att de flesta verkar nöjda, och gissningsvis städar de alltså överallt. Eller?

bjogul skrev:
Några frågor till er som har:
1) trösklar, tar den sig över? I så fall, hur höga då?
2) trappor, trillar den ner? Måste man sätta upp sarg?
3) stolar mm. hur "lågt i tak" tar den sig under?

Hustrun sitter bredvid och tycker jag ska fråga om "städar de överallt i rummen, eller bara typ i mitten, eller där det råkar bli" - fast jag uppfattar ju att de flesta verkar nöjda, och gissningsvis städar de alltså överallt. Eller?
1. dom tar sig över dom flesta trösklar.
2. alla känner av när dom närmnar sig en trappa och stannar.
3. de e olika från modell till modell, roomba är 9 cm hög, samsung är 9,3, Neato är 10.

här har du en film där dom testat hur 4 olika robotar städar
http://www.youtube.com/watch?v=zC7sPhRha-I&feature=player_embedded

här är även en film där dom testar Roomba mot Samsung
http://videos.cnet.co.uk/crave-tv/roomba-vs-navibot-39046295/

ju nu säljer Elgiganten Roomba 534 för 1990:-
Ska va lika som 563 men utan schemaläggning.

putte1979 skrev:
ju nu säljer Elgiganten Roomba 534 för 1990:-
Ska va lika som 563 men utan schemaläggning.
Deras nya modeller har beteckningen 581, Så det är utgångna modeller Elgiganten säljer.
//Bosse

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.