Byggahus.se

Roborock S5 sabbar kartan

1. M
    Medlem Nivå 5
    Jag hade en tråd nyligen om Roborock S5 och mattfransar. Det verkade inte vara något större problem så jag slog till. Och det visar sig också att det inte är något problem med mattfransar så här långt. Däremot undrar jag lite över en annan sak och tänkte höra om någon vet vad jag borde göra:
    De sista gångerna har jag kört igång en dammsugning (kör Mi Home med Map Saving Mode påslaget), och S5:an har städat på bra och ritat upp en snygg karta på hela lägenheten. När den är klar verkar den dock ha svårt att hitta tillbaka. Den kör lite slumpmässigt hit och dit, och suddar sen ut kartan och ersätter den med en "kaoskarta", och sen hittar den till slut tillbaka till dockan. Inget problem om man sen kör en komplett städning, då ritar den ju upp en bra karta på nytt. Däremot funkar det inte om man vill köra en Zone Clean när kartan är het koko. Vad kan det här bero på?

2. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    - Se till att den är på laddning.
    - Gå in i map saving mode och stäng av det.

- Kör därefter en städning med funktionen avslagen.
    - Nu när den är klar. Testa aktivera map saving mode igen.

Hade detta problem en gång och gjorde enligt ovan och sen fungerade det igen.

• Laddar…
  3. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Men en fråga. Om du har ett våningsplan. Då behöver du ju inte ha map saving aktiverat såvida du inte lagt till barriärer i appen osv.

Utan denna funktion påslagen så ritar den ju upp bostaden när den dammsuger. När den sen står på laddning så är ju kartan sparad TILLS nästa gång du skickar ut den. Men du kan ju köra zone clean i och med att kartan finns där mellan städningarna.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 5
    Nu senast lyckades den dammsuga och köra tillbaka utan problem, och kartan är kvar. Det är faktiskt troligt att jag gjorde just enligt Luckys recept för att se om det blev någon skillnad. Vi får se om det håller i sig.

• Laddar…
  5. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Kul att du fick till det. Tänk också på att om du kör map saving och sedan möblerar om eller liknande så kan det också bli snurrig.

6. M
    Medlem Nivå 5
    OK, det låter som att det kanske är bättre utan map saving för mig. Jag kommer nog inte att ha några no-go. Någon annan nackdel att köra utan map saving? Tar det längre tid?

7. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Jag körde map saving i början men slutade med det. Jag tycker inte att det tar längre tid för den att dammsuga bostaden med map saving avstängt.

8. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Behöver man inte map saving för att nyttja zone clean och no-go zones osv? Dom använder jag ofta skulle inte vilja vara utan. Annars märkte jag ingen skillnad mellan städningarna med ellet utan en sparad karta.

9. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Se inlägg #3

10. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Där ser man, vad är då syftet med funktionen :thinking: huset ser ju aldrig exakt likadant ut så den måste ändå ändra vägen lite. Jag tolkade då infotexten i appen som att det var just det som var finessen.

11. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Det jobbiga är ju att om man flyttar ett bord eller stol eller vad som helst så blir ju inte kartan som dammsugaren tror. Därför kör jag alltid med läget avstängt och använder magnetremsor som barriärer. Om jag ibland har någonstans jag inte vill att den ska köra brukar jag lägga ut remsan på golvet och ta bort den sen. Jag tycker det är smidigt men alla gör på sitt sätt och finns säkert bättre sätt att göra det på :)

12. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Bra tips med magnetremsa det visste jag inte om det kan vara ett smidigt sätt att mer exakt hindra den från vissa områden. Men jag tror du övertänker lite om map saving då dammsugaren anpassar sig efter verkligheten oavsett hur kartan ser ut. Mitt hus är i ständig förändring med köksstolar, barnvagnar, leksaker osv som flyttas eller tas bort och det verkar den inte bry sig om det minsta.

13. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    De har säkert förbättrat i någon uppdatering. Men när jag köpte den då den var ny så fungerade det på det sätt jag beskrev. Ska testa map saving igen. Det kanske fungerar bättre nu :) Hur länge har du haft din Roborock s5?

14. U
    Medlem Nivå 1

Hej! Ser att du är inloggad....vad är skillnaden på
    Xiaomi Roborock Mi S5 och S50?

15. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Det är samma dammsugare men benämns ibland som S5.
    S50 = Vit
    S55 = Svart
    S6 = Nya modellen

Sen finns det en äldre modell som är billigare också.