Drog ur klipparen ur laddaren, stängde av på brytaren och drog ur säkringen. Stoppade tillbaka den då den var hel.

När jag slår på brytaren hörs en liten smäll, som att säkringen gick, och ett litet ljussken någonstans över displayen. Tog ur säkringen igen men den var hel. Stoppar tillbaka och klipparen startade. Dock går den inte att köra igång då det står att drivmotorn är överbelastad och kyler.

Väntade tills nu imorse men det står samma sak. Hjulet sitter fortfarande fast. Ska fråga en bekant om jag får låna hans drivmotor och testa.

Testade även en fabriksåterställning, då börjar den beta av alla tester och kalibreringar?!?

Börjar bli skapligt trött på den nu, så fort hela gräsmattan blivit fin kommer något nytt som gör att den växer upp igen.

Uppdatering: haft ur drivmotorn och den är kokt. Axeln sitter helt fast. Det konstiga är att den varnar fortf för överbelastning fast motorn är urkopplad. Hjälper inte med fabriksåterställning heller!

Någon som har installerat en extra laddningsstation?

Vi har 2 delzoner å huvud zon, tomten är som ett U och och ibland så orkar den inte hem när den varit å klippt i zon 1, så vi köpte en extra laddningsstation.

Men nu till problemet, på väg till delzon 2, så stannar den i den nya stationen och jag får felmeddelandet "delzon 2 problem med ingång"
Nån gång har de hänt att den gått ur och vidare, men den stannar inte å klipper, utan går då till den andra stationen och felmeddelandet kvarstår. Samma om jag kör igång den manuellt om den stannat i den nya stationen.
Den nya stationen är inte ansluten till slinga, utan bara en laddningsstation. Så skulle de vara enligt Tidab.
Någon som vet vad man kan hitta på?
Ps. köpte dom nya Power Wheels, dom är super.
Robomowe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig med kabeldragningen vid min laddstation.

På min paintskiss är det bruna laddstationen som är intryckt mellan ett land(grått) och sandlåda till höger om laddstationen.

Jag visar hur kabeln går rakt in i laddstationen och hur kabeln går utmed de gråa landen men när jag drar kabeln mellan land och laddstation är det som den får signal och svänger av till höger och missar laddstationspinnarna.

Hur hade ni dragit kabeln melan land och laddstation?

Ha de gott!
Bambi

• laddstationsskiss.png
    Skapa konto
Klurigt, jag hade nog flyttat fram laddstationen till "mitten" av långsidan på sandlådan (som jag antar är röd). Troligen kommer klipparen då inte att "hitta in" till området bakom laddaren så lätt men området kommer att klippas vid kanklippning då klipparen backar ut och "rundar" laddstationen för att påbörja kantklippning.

Bambi skrev:
Hej,

Jag skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig med kabeldragningen vid min laddstation.

På min paintskiss är det bruna laddstationen som är intryckt mellan ett land(grått) och sandlåda till höger om laddstationen.

Jag visar hur kabeln går rakt in i laddstationen och hur kabeln går utmed de gråa landen men när jag drar kabeln mellan land och laddstation är det som den får signal och svänger av till höger och missar laddstationspinnarna.

Hur hade ni dragit kabeln melan land och laddstation?

Ha de gott!
Bambi
Hej nu har jag en RC men det saknar nog betydelse

Lägg den mellan landet o laddaren som du själv är inne på 50 cm mellan kablarna
hur har du anslutit vid laddaren o med kabeldragning där ?

Hej,

Tack för svaren!

RC-modellen har laddstationsalternativ, RS har bara utmed gränskabeln, jag tänkte om någon har gjort en specialare och hittat en klurig lösning.

Dra bak den en meter funkar, jag vill bara ha in den så långt som möjligt, men går det inte så går det inte.

laddskiss2.png
Skapa konto
laddskiss 3.png
Skapa konto

Som bild tre är vore optimalt, men frågan är om någon lyckats med en lösning på RS-modellen?

Ha de gott!

Lennart123 skrev:
Uppdatering: haft ur drivmotorn och den är kokt. Axeln sitter helt fast. Det konstiga är att den varnar fortf för överbelastning fast motorn är urkopplad. Hjälper inte med fabriksåterställning heller!
Uppdatering: ny drivmotor-klipparen sa fortf överbelastning kyler. Nytt moderkort hjälpte. 1600+3000 fattigare.

Han klippte bra EN dag efter byte av moderkort, sedan fortsätter problemen. När den avgår emot en delzon, backar den bak, varvar upp, korrigerar svängen runt laddstationen lite, och vrider emot laddstationen och ställer sig tvärs över den. När den hittat rätt efter några försök, kommer den till delzonen. Lämnar kabeln, kör ca en meter. Vänder eller backar emot kabeln igen, kör eller backar från kabeln och ut mot gräsmattan igen. Tar sig ca en meter och så fortsätter det. Verkar inte vilja lämna tråden med mer än en meter.

Har gjort fabriksåterställning och stängt av/på smartklipp, ingen skillnad. Supporten har inte en aning om vad det är, så jag ställer mitt hopp till er.

Nästa gång blir det husqvarna!

F*n va trist!

Skulle det kunna vara något med kontrollboxen som ställer till det kanske?

Vart bor du? Kanske någon i närheten kan låta dig låna deras box för att utesluta den!

fredda skrev:
F*n va trist!

Skulle det kunna vara något med kontrollboxen som ställer till det kanske?

Vart bor du? Kanske någon i närheten kan låta dig låna deras box för att utesluta den!
Kanske, ska höra med någon bekant om jag kan låna den. Borde gå att låna hela klipparen också för att se om det är klipparen/slingan/kontrollboxen.

Lennart123 skrev:
Kanske, ska höra med någon bekant om jag kan låna den. Borde gå att låna hela klipparen också för att se om det är klipparen/slingan/kontrollboxen.
Nu går den som den ska idag, undrar om någon kabel är skavd, det regnade mycket igår.. Supporten hade ingen aning om vad det kan vara.

Dock fungerar den inte att backa ut laddaren som den ska. Någon med mjukvara 2,86 (senaste) som kan starta en zonklippning manuellt från laddaren för att se hur den beter sig? Den varvar upp, backar ur, sen varvar upp igen innan den börjar gå. Har bara för mig att den varvade upp klippmotorn innan den backade ur med förra mjukvaran och sen gick tyst ända till zonen.

Sedan den nya smartklippfunktionen som gör att den vänder vid kanten innan den stannar, är den så smart egentligen? Känns som att kanten blir sämre klippt?

Hej,

Jag har fått en ny utmaning, min klippare vill inte starta från mina delzoner/fjärrstartpunkter.

Frågor:
1. Alt kantkabel, ska den vara av/på
2. Jag har gjort delzoner och angett avstånd och yta, något mer jag ska tänka på?
3 Något jag missat som ska vara inställt för fjärrstartpunkter ska fungera?

Hej nu vet jag inte om det är samma förutsättningar som RC men utveckla hur du har gjort

Hej!

Agerande:
1. Lägg till delzon
2. Klipparen kör mot delzon, där jag tryckte stopp vid min fjärrstartpunkter och angav yta.
3. Valde en delzon till, klipparen fortsätter längs kantkabeln där jag trycker stop vid nästa fjärrstartpunkt och angav yta.
4. Bär bort klipparen till laddstationen och den startar i huvudlinjen för att klippa 15 min senare.
5. Mina båda delzoner är 1000m2 och huvudzonen 300m2, så borde starta mycket oftare i delzonerna men startar inte alls där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.