351 632 läst ·
652 svar
352k läst
652 svar
Robomow RS 630
Ja så har jag då fått den lilla kabelsnutten (motstånd tror jag det är ) och vips så var det problemet borta.
Tog precis ut min RS630GSM från vintervilan (köpt 2015) men den har blivit knäpp. Den går ett tag men sedan ställer den sig och snurrar på samma ställe vid kanttråden tills den snurrar ut sig utanför. Känt problem måntro? Verkar hända på alla delar av gräsmattan. (Har gjort en nyinstallation med att följa kanttråden).
Den har samma problem när den skall hitta hem till laddstationen och lämnar inte sitt "snurrställe".
Den har samma problem när den skall hitta hem till laddstationen och lämnar inte sitt "snurrställe".
Kabelbrott eller fukt i skarvarGreenMoose skrev:Tog precis ut min RS630GSM från vintervilan (köpt 2015) men den har blivit knäpp. Den går ett tag men sedan ställer den sig och snurrar på samma ställe vid kanttråden tills den snurrar ut sig utanför. Känt problem måntro? Verkar hända på alla delar av gräsmattan. (Har gjort en nyinstallation med att följa kanttråden).
Tack för svaren. Provade skifta trådarna men då blev det bara "ställ i klippzon" (eller liknande). Kom sedan på att jag hade rullat upp en bit kabel från i höstas (när klipparen var avställd) då den inte var nedsatt ordentligt nära vägen. När jag rullade ut den så fungerade det fint igen!GreenMoose skrev:Tog precis ut min RS630GSM från vintervilan (köpt 2015) men den har blivit knäpp. Den går ett tag men sedan ställer den sig och snurrar på samma ställe vid kanttråden tills den snurrar ut sig utanför. Känt problem måntro? Verkar hända på alla delar av gräsmattan. (Har gjort en nyinstallation med att följa kanttråden).
Tjena!GreenMoose skrev:
Blev lite intresserad av det här - du hade liksom snurrat ihop lite kanttråd till en slint och lagt och det gjorde att gräsklipparen fick problem på andra ställen längs gräsmattan?
Jag har nämligen lite problem med att min 630 på vissa ställen när den kommer till kanttråden snurrar lite kör någon decimeter, backar tillbaka mot kanttråden, vrider sig lite, backar osv osv och har lyckats ta sig utanför några gånger. Men det är inte på de ställen där jag har lite extra kanttråd utan på helt andra ställen.
Ja precis, då tråden bildar en rulle/"spole" så verkar den störa ut signalen runt hela kanttråden. Min klippare var lika knäpp på töverallt på tråden (även på ställen längst bort från "rullen"). I detta fallet var det kanske 50m kabel eller så som jag lagt som ett ihoprullat "lasso" under några buskar.theboppers skrev:Tjena!
Blev lite intresserad av det här - du hade liksom snurrat ihop lite kanttråd till en slint och lagt och det gjorde att gräsklipparen fick problem på andra ställen längs gräsmattan?
Jag har nämligen lite problem med att min 630 på vissa ställen när den kommer till kanttråden snurrar lite kör någon decimeter, backar tillbaka mot kanttråden, vrider sig lite, backar osv osv och har lyckats ta sig utanför några gånger. Men det är inte på de ställen där jag har lite extra kanttråd utan på helt andra ställen.
(När jag installerade klipparen ville jag prova om längden av tråden fungerade eller om jag behövde en förstärkare och provade då att koppla ihop flera rullar rullar men då indikerade basstationen kabelbrott så jag ringde supporten som sa att jag skulle försöka lägga ut kabeln först, och då gick det ju bra).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Lägg inte kabeln runt, utan försök dra den "fram och tillbaka" istället. Detta borde ta ut magnetfälten om jag inte tänker fel, att linda dem runt kommer förstärka dem.
Jag kommer om en månad behöva köpa oss en robotgräsklippare och har funderat på Robomow RS630, HQ Automower 330X samt Honda Miimo 520. Jag ser nu att en Robomow RS635 är på G, någon här som känner till mer om den?
Det jag hittat är: (RS630 inom parantes)
Priset: 29 000kr (23 000)
Klippyta: 3500kvm (3200)
Ljudnivå: 69dB (74)
Batteritid: 110min (70)
För mig låter det mer som en mjukvaruuppdatering?!
Sen verkar det som att det inte ingår installationspaket i den nya heller, I så fall känns ju RS630 som ett mer givet köp?!
EDIT: Ser nu att hemmashoppen inkluderar slinga och märlor på RS635.
Jag kommer om en månad behöva köpa oss en robotgräsklippare och har funderat på Robomow RS630, HQ Automower 330X samt Honda Miimo 520. Jag ser nu att en Robomow RS635 är på G, någon här som känner till mer om den?
Det jag hittat är: (RS630 inom parantes)
Priset: 29 000kr (23 000)
Klippyta: 3500kvm (3200)
Ljudnivå: 69dB (74)
Batteritid: 110min (70)
För mig låter det mer som en mjukvaruuppdatering?!
Sen verkar det som att det inte ingår installationspaket i den nya heller, I så fall känns ju RS630 som ett mer givet köp?!
EDIT: Ser nu att hemmashoppen inkluderar slinga och märlor på RS635.
Redigerat:
Hej, stämmer det du säger om att "rulla" upp tråden, ska istället tvinna den alt. vika den för då anses den som inte inkluderad i slingan förens man vecklar ut den.
Och vad jag hört om 2016 års modeller så har dom slutat att inkludera tråd och "peggar", detta får nu köpas till extra. Precis som HQ. Vet dock inte hur det är med 2015 års modeller. Min RS630 dom jag köpte 2013 var allt inkluderat i, till stor del.
Och vad jag hört om 2016 års modeller så har dom slutat att inkludera tråd och "peggar", detta får nu köpas till extra. Precis som HQ. Vet dock inte hur det är med 2015 års modeller. Min RS630 dom jag köpte 2013 var allt inkluderat i, till stor del.
2015 var det inkluderatDropdead skrev:Hej, stämmer det du säger om att "rulla" upp tråden, ska istället tvinna den alt. vika den för då anses den som inte inkluderad i slingan förens man vecklar ut den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Så då får man hosta upp 3500kr till för ett installationskit, inte en helt dum företagsidé.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jo, de slängde med på köpet, vilket gör det något mer prisvärt =)
Skulle sätta igång min robot som jag köpte i höstas. Men den står bara o blinkar o tutar när den står i laddaren
kolla filmsnutten va kan vara fel? https://youtu.be/N9wwlthKYcE