Har en TS1000 och tror att det är nästan samma modell men en annan support och färg.Toobster skrev:
Den hörs inte så mycket. Är man inne så ska den vara alldeles utanför väggen för att man ska höra den.
Elgiganten tar drygt 12.000 för den. Den ska ha blå tand om du ska köpa den annars är den gammal.
Gällande ljudet hade jag mest grannarna i tanke. Elgiganten verkar ta 13k för den fast den då är svart.. mycket snyggare men det går ju lätt att fixa själv. 
http://www.elgiganten.se/product/he.../MS1000BLACK/robomow-robotgrasklippare-ms1000
http://www.elgiganten.se/product/he.../MS1000BLACK/robomow-robotgrasklippare-ms1000
Går klipparen fortfarande bättre efter nollningen ?maghnus skrev:Min började bli mer å mer känslig vid kanttråden, så drog iväg ett mejl till supporten om problemet. Fick till svar att jag skulle nolla "main board" vilket man gör genom att hålla nere stop, pil upp och pil ner i några sekunder och sedan följa anvisningarna. Gjorde det två ggr utan resultat, sen tänkte jag att man kanske borde göra det nära kabeln då den vill göra en kalibrering av avgränsningskabeln efter nollningen, så testade att nolla på tråden nu, och den går utan problem alls just nu trots jätteblött gräs..
Nää, det är fortförande problem.. Men har upptäckt att om man kör den med klippmotorerna avstängda så finns inte problemet. Nackdelen med att köra med avstängda klippmotorer är att den klipper så dåligt :/ Undrar om man ska våga lyfta på locket och se om man kan hitta något uppenbart problem som en givare som lossnat och blir störd av vibrationer.. Hur går alla andras rs / ms robotar då det är blött ute? Inga andra som har problem?
Kan vara att du har någon metall under marknivån som har lättare att leda signalen vid blött/fuktigt gräs. Har själv haft det vid mina hallonbuskar och tog bort tråden runt dom och det har gått bra där sen.
När min(TS1000) går på blött gräs kan det bli att underredet inte kan röra sig som det ska. Finns 3 punkter som jag brukar ta bort gräset på så brukar det går bra sen. 2 på sidorna och 1 som jag har för mig är framtill. De begränsar rörligheten för underredet som verkar viktig för robomow.
När min(TS1000) går på blött gräs kan det bli att underredet inte kan röra sig som det ska. Finns 3 punkter som jag brukar ta bort gräset på så brukar det går bra sen. 2 på sidorna och 1 som jag har för mig är framtill. De begränsar rörligheten för underredet som verkar viktig för robomow.
Redigerat:
Hej
Har själv en MS1800 som inte gillar när det är fuktigt i gräset / marken, märks tydligt nu efter den torra sommaren då den fungerade prickfritt fram tills fukten och daggen kom.
Nu fastnar den på märkliga ställen och kör sönder gräsmattan där den fastnar, den har även slutat att klippa längs kanttråden svänger gärna iväg och for kors över gräsmattan utan anledning :S
Även det vänstra drivhjulet har börjat att låta då lagret eller vad det är har gett sig "suck" blir att lämna in den nu snart för reparation och service
Har själv en MS1800 som inte gillar när det är fuktigt i gräset / marken, märks tydligt nu efter den torra sommaren då den fungerade prickfritt fram tills fukten och daggen kom.
Nu fastnar den på märkliga ställen och kör sönder gräsmattan där den fastnar, den har även slutat att klippa längs kanttråden svänger gärna iväg och for kors över gräsmattan utan anledning :S
Även det vänstra drivhjulet har börjat att låta då lagret eller vad det är har gett sig "suck" blir att lämna in den nu snart för reparation och service
Min blev betydligt bättre efter en mjukvaruuppdatering, däremot har den fått för sig att inte hålla inställd klipphöjd mer än några dagar. Efter ett par dagar så har klipphöjden sänkts från 50 till 35 mm, någon med liknande erfarenhet?Osek skrev:Hej
Det kanske är hjulet som krånglar. På min MS så kan man byta hjul/motor själv eller ev rengöra det. Kan vara bra att höra med supporten om du kan få ett ny motor till hjulet och kanske byta själv. Finns videon på youtube och länkar på robomows hemsida, åtminstone för TS-modellerna hur man gör.Osek skrev:Hej
Provar att väcka liv i denna tråden.. Har en MS1000 som började låta illa, ett vibrerande dovt ljud som bara låter när den klipper. Misstänker att den kört över dotterns spade och fått sig en smäll för knivarna var lite sneda och dåliga. Köpte 2 nya knivar och bytte men ljudet kvarstår.. Nån som har en aning vad det kan vara?