Hej,

Jag har tänkt renovera om rummen i mitt hus men vill först få bort tapeter och taklister. Jag har börjat riva bort några tapeter och taklister där väggarna är gipsväggar. Jag började med att ta bort några taklister. På bilden syns hur väggen ser ut efter att listen tagits bort. Det som är markerat i rött, är det kartongskivan på gipset eller är det en tapet? Och vad bör jag använda fog eller spackel för att fylla glipan mellan vägg och tak? :)

• Gipsvägg med borttagen taklist visar blottad yta där kanter är markerade i rött, synlig papp eller tapet som ses ovanför något avslöjad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker det ser ut som en tapet från ungefär 1960. Om det stämmer att huset är minst så gammalt är det inte så troligt att det är gipsskivor utan t.ex. Treetax, spånskivor, masonit.

• Gilla
Winty
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser ut som en tapet från ungefär 1960. Om det stämmer att huset är minst så gammalt är det inte så troligt att det är gipsskivor utan t.ex. Treetax, spånskivor, masonit.
Tack för svar! :) Huset byggdes 1969

Det som är markerat är tapet i alla fall.

• Gilla
Winty
  • Laddar…
BirgitS
Den som beställde tapeten hade lite gammaldags syn på vad som är snyggt.

Gipsets kartongskiva är helt enfärgad och nära vit.

• Gilla
Winty
  • Laddar…
Som kuriosa: den typen av tapeter kallas byggtapeter och sattes upp i nybyggen. De fanns i olika färger och även med mer eller mindre diskreta ränder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.