Hej,
Jag ska/vill riva väggar vid min trapp. Dock verkar det som att trappen idag är fäst i mina innerväggar vilket gör att jag inte kan riva dom. Trappen vilar inte heller på övre våningens bjälklag nämnvärt vad jag kan se.

Min tanke är att få till att fästa trappan i bjälklaget samt lägga in stolpar för att fästa trappan i. Moderna trappor verkar ha denna lösningen men då är kanske utformningen annorlunda också.

Är det någon som kan ha lite synpunkter? Jag tänkte också skicka iväg lite frågor till en trappfirma men vill ha lite mer kött på benen.

Gjorde en snabb skiss som visar hur jag vill göra.

• 3D-skiss av en trappa med föreslagna förstärkningar och fästpunkter vid en uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en trappa fästad i bjälklag med stöd av stolpar och fästanordningar.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av trappkonstruktion med förslag på förankring i bjälklag och stolpar.
    Skapa konto
T
Det beror ju på vangstyckenas dimensioner om det räcker med att fästa upp den i bjälklaget uppe och sedan ha stöttor/ben i hörnen.
Vår kommande trappa kommer att vara fäst i övre bjälklaget, ha vangstycket för övre loppet fäst i väggen (lite för att undvika svikt, lite för att kunna "dra in" trappan mot väggen) men ha de motstånde hörnen och mitten stöttade av stolpar.
Tillverkaren sa att den inte kommer att behöva fästas i väggen alls, den kan vara fristående, bara i bjälklaget uppe och sedan i golvet på nedervåningen.

Tack för svaret, då ska jag riva mer så jag kan mäta upp dimensionen och ha till hands när jag frågar trapp företaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.