Hej...
Vill riva väggen undertrappen ner till källaren. Har ett hus byggt 1959.
Vi vill nu öppna upp i hallen genom att riva väggen ner i källaren och sätta ett staket eller liknande.
Vet bara inte om väggen bär upp trappen. Någon som vet?
Det satt tapet på masonit och sen träpanel....
Vill riva väggen undertrappen ner till källaren. Har ett hus byggt 1959.
Vi vill nu öppna upp i hallen genom att riva väggen ner i källaren och sätta ett staket eller liknande.
Vet bara inte om väggen bär upp trappen. Någon som vet?
Det satt tapet på masonit och sen träpanel....
De trappor jag stött på hittills bär sej själva, alltså man bygger en trapp först och sen en vägg så i våra hus har det inte vart nåt problem att ta bort en sån vägg. Fast hur det ser ut hos dej ser ju inte jag förstås 
Vi fick redan på att om den är bärande så kan trappen vrida sig om vi tar bort den och då kan det bli sprickor i huset....
Blir mer och mer skeptisk till om vi verkligen ska göra det.
Blir mer och mer skeptisk till om vi verkligen ska göra det.
Jag kan inte öppna bilden :S
Vad är huset byggt av i övrigt? Ni har väl en källare av betongsten antar jag? så det naturliga borde vara att ställa dit en "färdig" trapp. Men visst, det går ju att först bygga en vägg som man sen fäster trappen i också förstås, men då krävs nog mer än panel och masonit.
Så riv bort panelen få se om trappen på något sätt är fäst i reglarna?
Vad är huset byggt av i övrigt? Ni har väl en källare av betongsten antar jag? så det naturliga borde vara att ställa dit en "färdig" trapp. Men visst, det går ju att först bygga en vägg som man sen fäster trappen i också förstås, men då krävs nog mer än panel och masonit.
Så riv bort panelen få se om trappen på något sätt är fäst i reglarna?
De trappor jag har haft med att göra bär sej själva som sagt, trappen i sig är tillräcklig precis som med en stege. Men de klart att den där trappen kan vara byggd på plats av nån som bara satt trappsteg mellan 2 väggar men det ser man om man tar bort panelen. Trappen kan inte ha panelen som bärande del.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riva lättbetongvägg under fönster?
Byggmaterial & Byggteknik -
Sand under parkettgolv - riva vägg
Golv -
Riva källarvägg under inbyggd VVB
Grund & Markarbeten -
Ska riva vägg, vad är det för plugg jag stött på? (samt lite andra funderingar)
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva golv under/vid vägg
Byggmaterial & Byggteknik