Tänkt riva en vägg i köket, väggen är av tegel och min fråga är om den kan möjligtvis vara bärande? Bifogar ritningar och planritning.
Väggen går parallellt med takstolarna.
Förra ägarna har redan rivit en del av väggen om man tittar på originalritningen, det vi tänkt riva är cirka 60 cm till.

Tacksam för kloka tankar.

• Planritning av en bostad markerad med en röd cirkel kring en vägg nära köket indikerar diskussion om eventuell rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med markerad vägg i köket som planeras att rivas, visar relation till takstolar.
    Skapa konto
  • Schematisk översikt över olika material med beteckningar, inklusive betong, tegel och lättbetong, på en vit bakgrund.
    Skapa konto
När en vägg går parallelt med takstolarna är den normalt inte bärande. Jag blir dock lite tveksam i det här fallet med hänsyn till planlösningen. Finns det någon synlig balk i taket i vardagsrummet? Jag skulle gärna se fler ritningar, gärna en sektion. Dock inga mäklarritningar som den första.

• Gilla
erze
  • Laddar…
Hej och tack för svar.

Ingen synlig balk i vardagsrummet. Att tillägga är att huset är ett tegelhus från 1957.

Jag har inga andra ritningar på bottenplan, endast källare och ovanvåningen, bifogar dessa.

• Gammal arkitektritning över en övervåning med sovrum, vardagsrum, övre hall och trappa.
    Skapa konto
  • Arkitektritning över källarvåningen i ett tegelhus från 1957 med utmärkta rum som garage och pannrum.
    Skapa konto
Gammelnörden
Det ser ut som om frånluftsventilationen från köket går in precis innanför väggbiten in till murstocken. Så om ni river ända in till murstocken kan ni ändå inte sätta igen den luckan med skåp ända ut.

edit: Tog bort en felaktig mening som bara var relevant ifall det varit en lägenhet i brf, vilket det inte är.

Redigerat:
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Rivningen av väggen måste ju ha godkänts av styrelsen och då kan det ju vara läge att fråga dom vad som man då kom överens om och varför.
Styrelsen? Är det en BRF-villa? Var framgår det? :thinking:

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Anna_H Anna_H skrev:
Styrelsen? Är det en BRF-villa? Var framgår det? :thinking:
Tack, jag missuppfattade och trodde att det var en lägenhet! Pinsamt...:oops:

Det ser ut som om frånluftsventilationen från köket går in precis innanför väggbiten in till murstocken. Så om ni river ända in till murstocken kan ni ändå inte sätta igen den luckan med skåp ända ut. Rivningen av väggen måste ju ha godkänts av styrelsen och då kan det ju vara läge att fråga dom vad som man då kom överens om och varför.
Det ser ut som om frånluftsventilationen från köket går in precis innanför väggbiten in till murstocken. Så om ni river ända in till murstocken kan ni ändå inte sätta igen den luckan med skåp ända ut. Rivningen av väggen måste ju ha godkänts av styrelsen och då kan det ju vara läge att fråga dom vad som man då kom överens om och varför.
Detta gäller en villa så ingen förening inblandad. Idag finns där ingen frånluftsventilation just där, då man flyttade denna när man renoverade köket.

Jag skulle inte kalla det tegelhus, snarare är det ett lättbetonghus med tegelfasad. På ritningen över källarplanet syns nedre delen av en sektion. Visa hela sektionsritningen.

Det har du rätt i. Bifogar den andra sektionsritningen också.

• Sektionsritning av hus med måttangivelser och detaljer för byggkonstruktionen.
    Skapa konto
Det var det jag misstänkte. Du har ett betongbjälklag även mellan bottenvåning och övervåning. Då behöver man se en armeringsritning för att avgöra vilka väggar som är bärande.

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Vart skulle man kunna få tag i armeringsritning? Kommunen kanske?

Eftersom huset är byggt 1957 kan de finnas hos kommunen. Det är inte säkert att de är digitaliserade utan man kan få behöva leta i arkivet. Utan armeringsritningar får du inte tillgång till facit och kan inte göra någon större öppning.

Nyfiken på hur det gick? @justusandersson hur avgör man om en tegelvägg är bärande mha armeringsritningar, hur eventuella förankringar mellan tegel och betongbjälklag är gjorda? Eller menar du att endast bärande delar förekommer i armeringsritningar och att det borde gå att se eventuella stick mellan tegel och bjälklag?

Hur förmedlar man över femtio års samlade kunskaper och erfarenheter? Tips är välkomna. Sanningen är nog att det inte finns några absoluta regler. På en armeringsritning bör bärande väggar vara utritade, Men det stämmer inte alltid. Halvstens tegelväggar brukar inte vara bärande, men det är inget man kan lita på. Om ett betongbjälklag är upplagt över flera väggar finns det alltid en överkantsarmering över en bärande vägg. Detta för att ta hand om det negativt riktade stödmoment som då uppstår och som leder till dragkrafter i betongens överkant. Man måste också tänka på att äldre byggnadsteknik inte alltid var så stringent som dagens.

• Gilla
fedder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.