Ska riva och bygga om stödmur som består av träslipers stockar ca 10meter samt 50-60 cm hög.
Muren är byggd i början av 80 talet.
Har läst att dessa stockar kan innehålla kreosot som är cancerogent.
Hur river man detta på skonsammaste möjliga sätt?
Tänker att man helt sonika lyfter/drar bort stockarna och tar så lite i dem som möjligt:thinking:
Ev använda spett och bända.
Tacksam för tips!

du ska inte ät din mat på dem...

Annars är de helt ofarliga vid normal hantering.

/ATW

• Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Arne TW:
Tackar för det snabba svaret(y)

Vore dock intresserad om du kunde ge mer bakgrund. Får känslan att du har stor erfarenhet inom detta område.
Sitter kreosoten hårt bunden i stocken?:thinking:
Är det OK om man måste hamra med slägga på stockarna för att få lös dem? (kan ju innebära att det lossnat flisor).

Redigerat:
Vanliga skyddshandskar och sunt förnuft
”Blöder” dom behöver man ju inte ta just där ;)
Eventuella flisor plockar man enklast upp med händerna……

• Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Sorry om jag kapar tråden men jag ska också ta bort en slipers som jag misstänker kreosot i. Den har gissningsvis legat i backen i minst 30 år, kruxet för mig är att ena hörnet av min altan delvis använder slipersen som stöd så hade behövt kapa den strax efter där altanstödet är, hur går jag tillväga? Tigersåg och andningsmask typ? Eller är det bara att köra iom att slipersen är så gammal? Slipersen är fortfarande i väldigt fint skick vad jag kan se iaf.

har de börjat ruttna så har kreosoten urlakas

P patfred skrev:
Sorry om jag kapar tråden men jag ska också ta bort en slipers som jag misstänker kreosot i. Den har gissningsvis legat i backen i minst 30 år, kruxet för mig är att ena hörnet av min altan delvis använder slipersen som stöd så hade behövt kapa den strax efter där altanstödet är, hur går jag tillväga? Tigersåg och andningsmask typ? Eller är det bara att köra iom att slipersen är så gammal? Slipersen är fortfarande i väldigt fint skick vad jag kan se iaf.
Bara att såga, har du motorsåg så går det smidigast.
Använd handskar och rent krasst så är kreosot giftigt men att såga eller lyfta några stockar är inte något att oroa sig för. Men handskar är att föredra

• Gilla
Husåhem och 1 till
  • Laddar…
H Husåhem skrev:
Arne TW:
Tackar för det snabba svaret(y)

Vore dock intresserad om du kunde ge mer bakgrund. Får känslan att du har stor erfarenhet inom detta område.
Sitter kreosoten hårt bunden i stocken?:thinking:
Är det OK om man måste hamra med slägga på stockarna för att få lös dem? (kan ju innebära att det lossnat flisor).
Det är lite som gamla bildäck.( eller annat "giftigt")
Inte nyttiga att elda/såga i eller hantera dagarna i ända i ett helt arbetsliv.

handskar vid hantering och munskydd vid sågning så går det bra.

/ATW

• Gilla
Husåhem och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svaren!
Återkommer med ev andra frågor kopplat till stödmursprojektet när vi fått bort stockarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.