Vi planerar att bygga till huset med ca 60kvm platta på mark. På platsen finns idag en stödmur med altan som måste rivas. Förslag på hur man kan göra det till rimlig kostnad? Jag tänkte att det bara var att ta dit en stor grävare och riva ner ganska snabbt. Har nu fått offert på rivning på 260' vilket är långt över det jag förväntat.
Gäller alltså ca 20 meter stödmur av Leca ca 3 m hög. Den står på en gjuten armerad betongbalk ca 30 x 40 cm. Dessutom 3 gjutna trappor och tre gjutna pelare på ca 3 meter.
Hur tar man bort det till rimlig kostnad?

Billigast torde vara att hyra en grävare och göra det själv. Sen är det frågan om var materialet ni ska riva ska ta vägen? Kan ni ta hand om det på egen mark eller måste det transporteras iväg? Ofta är transporterna dyrare än själva rivnings/schaktningsarbetet.
En transportör måste betala för att få tippa materialet dessutom, vilket gör allt dyrt.

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
E
De tär väl bara att säga upp gymkortet, kavla upp armarna och hyra en bilmaskin och köra igång. Eventuellt om det går att riva utan att förstöra allting så kan du lägga ut muren på Blocket mot bortforsling så slipper du ett par vändor på tippen.

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Billigast torde vara att hyra en grävare och göra det själv. Sen är det frågan om var materialet ni ska riva ska ta vägen? Kan ni ta hand om det på egen mark eller måste det transporteras iväg? Ofta är transporterna dyrare än själva rivnings/schaktningsarbetet.
En transportör måste betala för att få tippa materialet dessutom, vilket gör allt dyrt.
Jamen jag tänkte nog också att en större grävare ska klara de armerade balkarna? Har tyvärr inte plats att gräva ner så förstår att transport och deponering kommer att kosta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.