Hej allihopa,
Ny på forumet men har under lång tid läst och tagit del av er expertis i olika moment.
Men, nu har jag hamnat i en situation där jag behöver hjälp.

Kontext:
Hus från mitten av 70-talet
Betongkällare från golv till tak.
Ca 40kvm

Vi inledde ett projekt med att byta ut golvet i vår källare då reglarna och isoleringen låg direkt mot betonggolvet.
När detta var gjort upptäckte vi även att det luktade illa ifrån väggarna, vi tog hit ett avfuktning/saneringsföretag som konstaterade att väggarna nog skulle må bra av att rivas och byggas upp igen, samtidigt som vi också ska dränera så fort kärlen släppt

Jag slog idag upp väggen för att kontrollera hur statusen på betongväggen var och upptäckte följande:

Betongvägg med mögel och fuktskador i källare, synliga isolationsspår och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongvägg med mögel eller smuts längs en vertikal ränna, frågetecken kring sanering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utifrån detta scenario har jag följande frågor.

Följande frågor:
1. Vad är detta på väggen? vad gör man åt det och vad behöver man tänka på?
2. Hur rengör man dessa väggar och golv?
Jag har läst ett flertal trådar som refererar till klorin medan i andra så är det ett absolut no no.
Vad gäller?
3. Luftspalter i väggen.
Min far är inne på att vi ska bygga ut reglarna några cm ifrån väggen och att det då är en luftspalt mellan betongväggen och reglarna. Men alla guider refererar bara till att man gör en luftspalt uppe vid taket och nere vid golvet.
Fördelar/nackdelar, vad behöver jag tänka på?
4. Element, hur gör man med dessa? stänga av vattnet, riva ner väggarna, slänga upp nya reglar och skruva tillbaka elementen utan att behöva plombera igen dem osv?
Dvs, kan man ha elementen kvar i sina rör med lite stöd, bara att man bygger upp en ny vägg/reglar bakom dem som man fäster dem i direkt?

Mvh
Per

Har haft 2 företag som kommit och inspekterat och besvarat dessa frågor, så tänkte ge svar ifall någon annan skulle stöta på liknande problem.

Vi har hittat orsaken till fuktproblemet, kom ifrån grannens hus som är åtgärdat

1. Inga problem, orsakat av fukt, tvättades rent och snyggt med lite vatten och klorin.
2. Vatten och klorin eller mögelborttagningsmedel
3. Betongvägg -> 2 cm luftspalt -> Reglar/isolering-> vägg
Kan även lägga på en plast på reglar/isolering på sidan som vätter mot betongväggen om man vill vara extra säker.
4. Fungerade fint att bara "spänna fast dom" mellan saker och låta dem "hänga fritt"

Mvh

• Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
K
N Neck skrev:
Har haft 2 företag som kommit och inspekterat och besvarat dessa frågor, så tänkte ge svar ifall någon annan skulle stöta på liknande problem.

Vi har hittat orsaken till fuktproblemet, kom ifrån grannens hus som är åtgärdat

1. Inga problem, orsakat av fukt, tvättades rent och snyggt med lite vatten och klorin.
2. Vatten och klorin eller mögelborttagningsmedel
3. Betongvägg -> 2 cm luftspalt -> Reglar/isolering-> vägg
Kan även lägga på en plast på reglar/isolering på sidan som vätter mot betongväggen om man vill vara extra säker.
4. Fungerade fint att bara "spänna fast dom" mellan saker och låta dem "hänga fritt"

Mvh
Hej,

Är inne på samma sak men vart man en läser så rekommenderar man inte att regla upp väggar i källaren. Hur blev resultatet för er? Lämnade ni någon öppning upptill/nertill? Hur får ni luften att röra sig bakom väggen? Använde ni gips?

Det bästa är ju att putsa väggarna och sen måla med en diffusionsöppen färg. Att regla upp och lägga skivmaterial kan innebära att du bygger in fukt och förr eller senare kommer det att bli mikrobiell påväxt (mögel).

Om du inte dränerar och isolerar utvändigt skulle jag inte lägga skivor på väggarna utan helt enkelt putsa dem. Du kan även bygga/köpa ett Nivell-system (eller variant) med mekaniskt ventilerade väggar som blåser ut fukt och håller en luftspalt "varm" med inomhus luft om du absolut vill ha skivor men inte kan dränera.

Golvet likaså, eftersom det är mitten 70-tal utgår jag från att det är oisolerad platta på mark, så antinge bara lägga på en nålfiltsmatta, alternativt klinker i någorlunda liten storlek (max 15x15cm skulle jag säga) då det bara är fogarna som "andas" och släpper genom fukten.

Du kan tvätta med Klorin för att få bort det mögel som redan finns där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.