Vi har byggt hus och tyvärr har kakelsättaren inte måttanpassat de olika kakeplattorna. Detta trots att de har fått måttsatt ritning på hur det skulle kaklas. Generalentreprenören medger att det har blivit fel och har sagt att de gör om arbetet.

Badrummet är helt klart, dvs allt är installerat så min fråga är vad det finns för nackdelar med detta och vad jag ska ställa för krav på kontroll eftersom de alltså ska riva delar av de befintliga kaklet och sätta upp det rätt.

Vad jag främst tänker på är fuktspärren

Tacksam för råd

MVH
Gustaf von Dewall

Det beror på tätskiktet. Är det inte plastmatta som tätskikt får dom göra om hela tätskiktet.

Jag skulle kräva nytt våtskikt om man river ner allt kakel... Våtrumsfolie är gjord för att man ska kunna byta enstaka plattor och reparera ev. skador i folien men tar man ut allt så är det en annan sak...
Är de försiktiga kan det ju klara golvet men jag skulle granska extremt noga hur skarven blir där.

//Anders

Hör med ditt försäkringsbolag för att få veta vad deras ståndpunkt vid en framtida skada skulle vara :)

Som yrkesman så kan jag säga att det blir aldrig bra med att reparera på detta viset och kan aldrig garantera att det blir helt hundra. Jag hade rekommenderat att du och generalentreprenören upprättar ett dokument på avvikelse i tätskiktet så att du får full garanti vid eventuella vattenskador pga tätskiktet.

Dom lär ju knappast kunna återanvända befintligt kakel så om det inte finns annat som ställer till det än att "mönstret" är fel så funkar det ofta fint att sätta ett nytt lager ovanpå det felaktiga. Då slipper du att skada tätskickt.

mvh
Marcus

Marive skrev:
Dom lär ju knappast kunna återanvända befintligt kakel så om det inte finns annat som ställer till det än att "mönstret" är fel så funkar det ofta fint att sätta ett nytt lager ovanpå det felaktiga. Då slipper du att skada tätskickt.

mvh
Marcus
Jo, det är sant och dessutom godkänt av BKR men då ska man tänka på att det är "kört" att göra det i framtiden. Det kan vara bra att ha som alternativ att kunna lägga upp ett till lager på om man tröttnar på det gamla kaklet om 10år...
Godkänner TS det så låter han ju firman komma undan lindrigt samtidigt som han begränsar sig inför framtiden...

//Anders

Eller om du kan göra avsteg från mönstret och få ett fett avdrag??

Hej och tack för alla svar
Fuktspärren är Kiilto Kerasafe.
Ska ringa generalentreprenören och kolla av hur de har tänkt hantera detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.