Hallå.
Håller på och river det värsta rummet i huset.
Strukturtapet med 4-5 lager tapet under, släpper stora sjok bara man drar med spackelspaden. Lite småfläckar kvar på sina ställen vi tänkte blöta och sedan skrapa ner.
Övergör man det när man tar bort allt ner till betongen?
Vi har tänkt sätta Easy cover alternativt ta in en målare som bredspacklar. En vägg med skadat och delvis borttaget gammalt tapetlager under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg med avflagnande tapet och underliggande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska någon bredspackla så är det ju bara merjobb att skapa ned saker som sitter fast. Men bäst är väl att ha bort all gammal tapet om man orkar.
 
Grillen Grillen skrev:
Ska någon bredspackla så är det ju bara merjobb att skapa ned saker som sitter fast. Men bäst är väl att ha bort all gammal tapet om man orkar.
Här är det väldigt lite som sitter fast. Men man kan alltså lämna sådant som sitter fast i sådana fall?
 
B bjorsi skrev:
Här är det väldigt lite som sitter fast. Men man kan alltså lämna sådant som sitter fast i sådana fall?
Ja sitter det fast så är det inga problem. Men släpper det lätt om du fuktar så bör du ta ned då vattnet i spacklet annars kan lösa upp limmet.

Är det väldigt lite som sitter fast så tar det väl inte så lång tid att skrapa ned till betongen heller?
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Ska ni tapetsera eller måla väggarna sedan? Tapeter är normalt lite mer förlåtande.

Ju slätare, ju mindre jobb att bredspackla. Jag skulle rekommendera er att köra på fluggers lite tjockare renoveringstapet då den är betydligt bättre än originalet easy cover.
 
Kanske off topic, lägg på rikligt med gammalt klassiskt tapetklister och täck med gladpack/plastfilm, låt stå över natten och skrapa sen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ång maskin ifrån Clas ohlsson .
400kr.
 
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Ång maskin ifrån Clas ohlsson .
400kr.
Vi tänker oss faktiskt en sådan för det som vi inte får loss med spackelspade och blomspruta. Har ett till rum med vävtapet som ångmaskinen kommer kunna användas till.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ska ni tapetsera eller måla väggarna sedan? Tapeter är normalt lite mer förlåtande.

Ju slätare, ju mindre jobb att bredspackla. Jag skulle rekommendera er att köra på fluggers lite tjockare renoveringstapet då den är betydligt bättre än originalet easy cover.
Initialt har vi tänkt oss att måla. Men kanske blir tapet ändå. Vi får se.

Är det den som heter Fiona cover up?
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Vi tänker oss faktiskt en sådan för det som vi inte får loss med spackelspade och blomspruta. Har ett till rum med vävtapet som ångmaskinen kommer kunna användas till.
Har använt min t många rum,för 400kr är det ett ovärderligt pris.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
blöt en trasa och slaska på så väggen blir ordentligt blöt...bred ut plast eller liknande nedtill som säkrar golvet.. låt stå en stund... skrapa... funkar kanon!
 
  • Gilla
wsethjo
  • Laddar…
Har rivit ner tapet med samma förutsättningar i ett helt hus.
Ångmaskin har funkat bäst i alla rummen, oslagbart. Tipset är att inte försöka få bort allt på samma gång. Gå över och riv ner det som lossnar, när du gått över en vägg börjar du om på nytt.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Davidbagare
Skit i renoveringstapet och bredspackla istället. Min erfarenhet är att det alltid blir mycket bättre slutresultat!
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Initialt har vi tänkt oss att måla. Men kanske blir tapet ändå. Vi får se.

Är det den som heter Fiona cover up?
Minnet sviker, men ska kolla på rullen jag har kvar.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Skit i renoveringstapet och bredspackla istället. Min erfarenhet är att det alltid blir mycket bättre slutresultat!
Rädd att det blir en jäkla massa slipande då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.