56 809 läst ·
73 svar
57k läst
73 svar
Riva eller renovera garaget? Hjälp! (bilder finns)
Uppdatering
I början av maj hade jag grävt ur garaget ca 35 cm under blivande golvnivå. Jag grävde även en kanal in till enkelgaraget och drog en slanbg så att eventuellt påtryckande vatten förflyttas in i dubbelgaraget där jag grävt ur ordentligt lager för makadam.
Ca 7 kubik makadam 8-16 kördes in i garaget jämnades ut och paddades.
För att möjliggöra framtida indragning av kollektorslang för bergvärme samt ny inkommande elledning la jag ner markrör 110 mm. På så sätt kan jag enkelt dra in kabel etc utan att göra åverkan på garaget.
Sedan placerades isolering 10 cm tjock i dubbelgaraget och armeringsnät med distanser placerades ut. I enkelgaraget lades armeringsnät med distanser direkt på befintlig platta.
Elektrikern drog VP-rör från alla delar av garaget till en gemensam plats i enkelgaraget där säkringsskåpet ska placeras. Det blir betydligt mindre synliga kablar genom att dra dem i plattan.
Så idag kom en full betongbil med 7 kubik betong (kvalité standard C25/30). 1 kubik = 2,4 ton. Det gick åt 6,6 kubik. Då jag hade grävt mer än jag trodde i dubbelgaraget blev plattan 15 cm tjock vilket var en positiv överraskning. I Enkelgaraget gjöts en platta om ca 10 cm ovanpå befintlig platta. Gjutningen tog ca 2,5 timmar för 3 personer. Efter 2 timmar kunde de lägga ut plattor och gå ut på golvet och börja stålslipa golvet för hand. Det ser bra ut. Tyvärr sprang en katt in på golvet och vände så det blir nog knappt synbara avtryck på golvet vilket var trist. Notera även att det gjutna golvet i enkelgaraget även fyller funktionen att låsa nedre skiftet på kontreforerna/strävpelarna. På detta sätt är väggen med sprickan i säkrad.
Imorgon ska jag träffa Kommunens Energirådgivning och diskutera ventilation samt kostnad för uppvärmning av garaget. Kanske blir hela garaget ett kallgarage alternativt dubbelgarage kallt och det högra blivande förrådet varmt. Då jag har en ingång till källaren via enkelgaraget (blivande förrådet) så är jag rädd för att dra in garageluften den vägen och kanske sätter jag därför en dörr emellan och låter bli att värma enkelgaraget.
I början av maj hade jag grävt ur garaget ca 35 cm under blivande golvnivå. Jag grävde även en kanal in till enkelgaraget och drog en slanbg så att eventuellt påtryckande vatten förflyttas in i dubbelgaraget där jag grävt ur ordentligt lager för makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 7 kubik makadam 8-16 kördes in i garaget jämnades ut och paddades.
Logga in
Skapa konto
För att möjliggöra framtida indragning av kollektorslang för bergvärme samt ny inkommande elledning la jag ner markrör 110 mm. På så sätt kan jag enkelt dra in kabel etc utan att göra åverkan på garaget.
Logga in
Skapa konto
Sedan placerades isolering 10 cm tjock i dubbelgaraget och armeringsnät med distanser placerades ut. I enkelgaraget lades armeringsnät med distanser direkt på befintlig platta.
Logga in
Skapa konto
Elektrikern drog VP-rör från alla delar av garaget till en gemensam plats i enkelgaraget där säkringsskåpet ska placeras. Det blir betydligt mindre synliga kablar genom att dra dem i plattan.
Logga in
Skapa konto
Så idag kom en full betongbil med 7 kubik betong (kvalité standard C25/30). 1 kubik = 2,4 ton. Det gick åt 6,6 kubik. Då jag hade grävt mer än jag trodde i dubbelgaraget blev plattan 15 cm tjock vilket var en positiv överraskning. I Enkelgaraget gjöts en platta om ca 10 cm ovanpå befintlig platta. Gjutningen tog ca 2,5 timmar för 3 personer. Efter 2 timmar kunde de lägga ut plattor och gå ut på golvet och börja stålslipa golvet för hand. Det ser bra ut. Tyvärr sprang en katt in på golvet och vände så det blir nog knappt synbara avtryck på golvet vilket var trist. Notera även att det gjutna golvet i enkelgaraget även fyller funktionen att låsa nedre skiftet på kontreforerna/strävpelarna. På detta sätt är väggen med sprickan i säkrad.
Logga in
Skapa konto
Imorgon ska jag träffa Kommunens Energirådgivning och diskutera ventilation samt kostnad för uppvärmning av garaget. Kanske blir hela garaget ett kallgarage alternativt dubbelgarage kallt och det högra blivande förrådet varmt. Då jag har en ingång till källaren via enkelgaraget (blivande förrådet) så är jag rädd för att dra in garageluften den vägen och kanske sätter jag därför en dörr emellan och låter bli att värma enkelgaraget.
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Nu är den högra garageporten igenmurad (Leca 25 cm, armering i var tredje skift) så att endast en ytterdörr får plats.
Logga in
Skapa konto
Bärlinorna har justerats så att lutningen är ca 1,5 cm/m.
Logga in
Skapa konto
Takplåten är vanlig 0,4 mm tjocklek (79 kr/kvm). Takplåten är lagd på bärlinorna med ca 10 cm överlapp. Takplåten är 4 m lång och det är därmed inga skarvar i ränndalarna. Taklutningen är låg men det gick eftersom varje takplåt är hela längden. I "dalarna" på plåtarna ställde jag 45*170 reglar som skåspikades genom plåten ner i bärlinorna. Skåspikningen försökte jag göra en bit upp genom plåten med långa spikar så inte vattnet skulle ta sig ut genom spikhålen. Plåtarna går ca 15 cm över den sarg vi gjorde innan derbigum svetsades på garagetaket så allt vatten så hamnar ovanpå den gamla fontänen rinner ner på garagetakets Derbigum och vidare ut från taket. Som ni ser på bilden la jag vattenslangen och testade när jag var klar och det var bara enstaka droppar som tog sig genom spikhålen vilket är helt ok eftersom mindre mängder kan gå igenom och sedan dunsta bort. Nästa steg blir att lägga reglar på Derbigumen och sedan skruva trall på hela trädäcket som alltså blir i flera nivåer.
Administrator
· Skåne
· 6 820 inlägg
Nu har jag laddat upp bilderna som av någon anledning bara trådskaparen och moderatorer såg.
Kommer du ihåg hur du gjorde när du laddade upp bilderna? Klickade du på "Infoga bild"-knappen eller någon annan knapp? Kommer du ihåg hur lång tid det tog från det att du började skriva inlägget till det att du laddade upp bilderna? Tog det mer än 60 minuter?
Kommer du ihåg hur du gjorde när du laddade upp bilderna? Klickade du på "Infoga bild"-knappen eller någon annan knapp? Kommer du ihåg hur lång tid det tog från det att du började skriva inlägget till det att du laddade upp bilderna? Tog det mer än 60 minuter?
Tyvärr minns jag inte att jag gjorde annorlunda än tidigare och har alltid använt samma dator. Jag var en sväng på förhandsgranskningen och där syntes inte bilderna utan bara som en referens på något sätt. Jag gick via "infoga bild" och i övrigt verkade det gå snabbt och smidigt som vanligt. Såg bilderna när jag hade postat inlägget men upptäckte sedan att jag inte såg bilderna via min ipad. Nu är det löst i alla fall. Jag laddade först upp bilderna och sedan skrev jag en text till varje bild, allt skedde på max 5 min.Per Eskilsson skrev:Nu har jag laddat upp bilderna som av någon anledning bara trådskaparen och moderatorer såg.
Förhoppningsvis avslutas projektet till stora delar nu under augusti - oktober.