Vi kommer snart att flytta till ett hus byggt 1922 med den klassiska lösningen med en murstock i mitten. Saken är nu den att murstocken är L-formad där ett "ben" innehåller kanal till kakelugn i bruk medans den andra endast innehåller pipor som används/kan användas för ventilation.
I samband med renovering så vill vi knöla in en dusch i toaletten på nedervåningen som ligger omgärdad av murstocken på två sidor. För att få mer plats och utnyttja det utrymme som slösas av den oanvända delen av murstocken så funderar vi på att riva det oanvända "benet".

Vad säger ni? Går det tro? Kan man få problem med stabilitet i det andra "benet"?
Givetvis så kommer bjälklag lastas av där/om så behövs.

tack på förhand för bu eller bä
/niklo

Eftersom det råder kompakt tystnad så spånar jag på lite själv.

Har funderat lite på hur man skulle gå till väga och bilning dyker ju snabbt upp. Nackdelen är ju att då kommer man garanterat att knäcka en massa fogar som man inte vill bråka med. Då tänkte jag mig att man kombinerar bilningen med att man lägger snitt med kapsåg för att få hanterbara block som är någorlunda isolerade från resten av murstocken.

Är det nån som tycker nåt om det?

Lämpligheten i att riva en del av en murstock vågar jag inte uttala mig om, men det låter vanskligt. Jag har dock rivit en murad öppen spis i mitt vardagsrum. Det dammade rejält, men det gjorde mindre eftersom jag ändå skulle renovera resten sen. Lägg spånskiva på golvet om du är rädd om det. Plasta in arbetsområdet och tejpa skarvarna så minimerar du dammspridningen och ha en grovdammsugare med dig. För mig funkade det fint med en lagomt stor borrhammare för under 1000-lappen att bila med. Tegelstenen lossar på ett par knack oftast. Använd bara vinkelslipen (med diamantklinga) när tegelstenar behöver kapas. Det är vinkelslipningen som dammar. Skaffa bra andningsmask, sånt där i vit papp som kirurger använder tror jag blir för klent. Lycka till, men fundera först på vad som händer med resten av murstocken om du tar bort en del.

• Gilla
Mankan88
  • Laddar…
Hur gick det med detta?? Jag står inför precis samma dilemma, vill riva ett ”ben” och hoppas på att resten av murstocken står kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.