Hej

Ny i forumet och söker hjälp med en ritning på en form för L-stöd.

Skall gjuta en trädgårdsmur som är 0.70 till ca 1.50 hög, största höjd. Längde är ca 10 meter.
Tar tacksamt emot råd och anvisningar på mur.

Är det rimligt att mura med betonghålsten eller Leca och putsa denTacksam för era kommentarer

Jan

Jag har gjutit en stödmur i L-form, ca 12 m och upp till ca 180 cm höjd. Ungefär hälften av denna murade jag med natursten/sprängsten på utsidan och gjöt sedan emot från insidan. Den andra halvan är massiv betong.
Som form byggde jag med råspont ett "plank" med tre liggande 45*95 på utsidan. Samma konstruktion på insidan men då en "hängform" som slutade 15 cm ovan mark (dräneringshål är bra att använda för att sammanfoga formsidorna). Jag fixerade formsidorna med formbeslag som jag hyrde (man kör armeringsjärn genom formen och fixerar med beslagen). Nedre delen av L-et använde jag plywood som skruvades dit under gjutning, varefter jag lassade på sten på dessa.

Om du skall gjuta hela muren i ett svep med betongbil så tänk på att trycket i botten av formen blir MASSIVT. Att hålla nere nedre delen av L-et kräver mycket vikt. På grund av L-formen så får du även en uppåtriktad kraft, så formen måste förankras ordentligt så den inte lyfter.

Gjuter man i två steg (plattan först och väggen sen) blir det enklare med förankring etc.

Kan man tänka sig att prefabricera elementen så är de mycket enklare att gjuta om man tippar det hela framåt så att säga så att ryggen på L:et ligger ned och botten pekar nedåt dvs så här

XXXXXXXXXXXXXXXXX
X
X
X
X

Då kan man göra en enklare form där man bara lämnar toppen öppen samt att man gör fronten löstagbar. Då kan man bara tippa ur det färdiga elementet och gjuta ett till i samma form. Gjorde 32st. på det viset för några år sedan till infarten

He,

skall oxo till att guta L-stöd tydligen.

UUUUUU
...............U......L................PPPPPPPPPPPPP
...............U......L.........SSS
...............U......L.....S
...............U....SL
...............U.S...LLLLLL

Sett från sidan.
U är vårt uterum, med ca 2,5 m i takhöd, S är in slänt upp till P, det som skall bli parkering för våra bilar.

L är de L-Stöd jag tänkt gjuta.

De kommer att vara ca 2 m höga och ca 3 m breda tillsammans
Är inne på att guta nederdelen först och låta armeringsjärnen sticka upp o gjuta den andra delen sedan.

Funkar detta ???

/Joakim

• Slänt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slänt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 meters höjd är rätt häftigt för ett L-stöd så där är det snudd på dags för en konstruktör att räkna på det hela

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.