Jag föredrar att ha det öppet runt spisen utan överskåp, men jag har sett kök med överskåp för fläkten/ runt fläkten som är ungefär halva normala överskåpens höjd och det tycker jag har varit riktigt snyggt. Om fläkten då kommer för högt upp för att ge någon bra effekt får andra svara på...
 
steve5432 skrev:
Hej!

Tack för svaren. Jo jag får ju 10 cm mer arbetsyta med 60-skåpen då 50mm passbit på varje sida försvinner. Dock vet jag inte om det är värt att offra 80-lådorna. :)

Jag kollade upp denna häll och den vill ha 68 cm hål för montering. Dessutom vill den ha frästa kanter, skumt jag trodde att det bara var att såga ett hål med sticksågen.Det blir nog hantverkare på det.

Vänligen
Steve
Nej, nu har du räknat fel... Du får 120cm arbetsyta mellan ho och häll.

Edit* Eller förstår jag dig fel?
 
steve5432 skrev:
En sak vi märkte med IKEA är att de har väldigt dåligt sortiment av diskbänkar/hoar. Idag har vi en heltäckande från ifö med två ganska stora hoar. Men vi vill nog bara ha en stor idag men den största IKEA hade var inte speciellt stor. Någon som har bra tips?
Jag kan rekommendera Intra som leverantör av diskbänkar (länk). Vi ville ha en rejäl och en pytteliten ho (i alla fall vid den tidpunkten var Ikeas dubbla hoar nästan jämnstora, vilket jag inte förstår poängen med) och det fanns flera bra modeller att välja på. Intra är visserligen lite dyrare än Ikea, men väsentligt billigare än t.ex. Franke.

Vidare är min uppfattning att man inte ska välja de moderna rektangulära hoarna. Nästan allt annat i mitt hem har ett modernt, rent, kantigt formspråk - men vad gäller diskhon har jag valt en mera rundad variant. Skälet till det är helt och hållet funktionellt - det är mycket besvärligare att skölja ned smulor, matrester och annat i en rektangulär låda, och i övrigt hålla den ren, än i en mera klassisk diskho.

När vi ändå diskuterar diskbänkar kan jag inte låta bli att slå ett slag för Moras blandare med inbyggd kolsyremaskin (länk). Vi är mycket nöjda med den och använder kolsyrefunktionen varje dag.
 
Redigerat:
Linska skrev:
Nej, nu har du räknat fel... Du får 120cm arbetsyta mellan ho och häll.

Edit* Eller förstår jag dig fel?
Hej!


Det jag menade var att istället för 10 + 10 passbitar blir det 5+5, alltså får jag 10 cm mer arbetsyta. Det var så jag menade :)

Vänligen
Steve
 
Linska skrev:
Har försökt rita upp några förslag men Ikeas program kraschar hela tiden...

Till att börja med, använd 92cm höga överskåp istället för 70cm som du har på din ritning. Då får du ett till hyllplan för förvaring. Tycker även att det är lite skralt med lådor för bestick och redskap.

Klarar du dig med 5cm passbitar på varje sida, är det här det första förslaget:
DM, 80 diskskåp, 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig, 60 cm 3-lådig+häll, 40cm besticklådor(el 3-lådig el skåp)
Ett 30cm överskåp kan sättas till höger om fläkten.

Du kan ju även snurra på det förslaget:
DM, 80 diskskåp, 40cm besickskåp (el 3-lådig e. skåp), 60cm 3-lådig, 60cm 3-lådig+häll, 60cm 3-lådig
Då får du plats med ett 40-50cm överskåp, beroende på hur mycket luft du vill ha runt fläkten.

Edit* Har gjort mina förslag av måttet du angav, alltså 3600mm.

Hej igen.

DItt första förslag är bäst tycker vi, men hur får du plats med passbitarna? Räknar du med en diskmaskin som är 50? Vi räknar med att den är 60. Eller är det något som vi inte känner till med köksbygge som ger de där extra 10 cm?

Vänligen
Steve
 
StockholmM skrev:
Jag kan rekommendera Intra som leverantör av diskbänkar (länk). Vi ville ha en rejäl och en pytteliten ho (i alla fall vid den tidpunkten var Ikeas dubbla hoar nästan jämnstora, vilket jag inte förstår poängen med) och det fanns flera bra modeller att välja på. Intra är visserligen lite dyrare än Ikea, men väsentligt billigare än t.ex. Franke.

Vidare är min uppfattning att man inte ska välja de moderna rektangulära hoarna. Nästan allt annat i mitt hem har ett modernt, rent, kantigt formspråk - men vad gäller diskhon har jag valt en mera rundad variant. Skälet till det är helt och hållet funktionellt - det är mycket besvärligare att skölja ned smulor, matrester och annat i en rektangulär låda, och i övrigt hålla den ren, än i en mera klassisk diskho.

När vi ändå diskuterar diskbänkar kan jag inte låta bli att slå ett slag för Moras blandare med inbyggd kolsyremaskin (länk). Vi är mycket nöjda med den och använder kolsyrefunktionen varje dag.
Hej!

Stort tack för alla förslag. Problemet med att hitta diskbänk är att det stora facket inte är tillräckligt stort, tycker vi i alla fall. Vi vill ha en diskbänk som till fullo utnyttjar 80-skåpet, och de diskbänkarna från intra verkar inte göra det, men synen kan bedra. Det lilla facket ser bra ut men det stora ser inte tillräckligt stort ut. Det börjar bli invecklat det här ;)

Intra Mega verkar passa oss bra då den är gjord för 80-skåp, dock får man inte ner plåtar och annat sånt stort då man har delat upp vasken 50-50. Contour är då mera åt vårat håll men verkar bara finnas för 60-skåp.

Intra Frame verkar vara den som passar bäst, dock är den lite mer fyrkantig och stel, men då frun lagar mycket mat och bakar är vi nog mer intresserade av funktion, men det skadar ju inte om den är snygg också.

Har gjort en budget för allt, det var mycket intressant, har försökt fått me allt ner till minsta spik och färgklick. Hamnade runt 80000 då med en bred induktionshäll och ång-ugn.

Var och besökte en lokal handlare av vitvaror, han sa något som nån här gärna får kommentera. Jag berättade att vi ska köpa kök på IKEA, och frågade om det var några problem med högskåpen, och han sa då att jag kunde välja vilka vitvaror jag ville till högskåpet och de skulle passa. Detta är en firma med mycket gott rykte som har funnits på orten i 50 år. Jag har annars läst mycket om just mikrovågsugnarna måste vara av ett visst mått.

Vi har valt högskåpet:

FA 750högskåp f MW6/ugn+lådor/dörr
60x233 cm


Måste till sist ställa en kanske dum fråga. På väggen med högskåpet har vi

högskåp -> kyl -> frys

Ovanför kyl och frys har vi tänkt att ha två skåp
FA 339överskåp till kyl/frys
60x57 cm

Givetvis vill vi att dessa skåpen hamnar på samma höjd som högskåpets övre skåp, hur gör man om ex kyl-frys är för låga/höga? Jag antar att överskåpen skall skruvas i väggen som vilka väggskåp som helst?

tack på förhand
Steve
 
Eftersom högskåpet är 233cm och överskåpet 57 cm så kan ni inte ha en kyl/frys som är högre än 176 cm. Sen vill man gärna ha någon cm tillgodo ovanför kyl/frys så jag skulle säga att 173 cm är max.

Om ni i er familj är långväxta så kan man höja bänkskivan (och hela köket med den) och på så sätt tjäna någon liten cm. Var dock försiktig med detta då varje mm känns för den som ska stå å diska.

Det finns även ett annat överskåp på IKEA som är tretti-nånting högt. Då får man montera ett galler eller en passbit mellan kyl och överskåp. Med den lösningen får du in en kyl/frys som är ca 195 cm max.
 
Hej och tack för snabbt svar.

Kollade lite snabbt på tretti.se och merparten av alla kylskåp/frysar är ju 180 höga. Då väljer vi helt enkelt ett annat överskåp så är saken biff.

vänligen
Steve
 
Hejsan!

Har valt ett nytt överskåp, och lagt till kyl och frys som är 185 cm höga (180 + 5 cm luftspalt)

hgskp.jpg


Som man ser på bilden blir det ju ett mellanrum mellan kyl-frys och väggskåp om man vill att skåpen skall ligga i samma övre nivå som högskåpet. Vad ska man göra med detta? Eller ska jag flytta ner väggskåpen och istället ha en passbit där uppe mot taket?


/S
 
Ska du ha en passbit sätter du den mellan kyl/frys och överskåp. Annars finns det galler i olika modeller hos bla ElectroluxHome-butikerna
 
steve5432 skrev:
Hej igen.

DItt första förslag är bäst tycker vi, men hur får du plats med passbitarna? Räknar du med en diskmaskin som är 50? Vi räknar med att den är 60. Eller är det något som vi inte känner till med köksbygge som ger de där extra 10 cm?

Vänligen
Steve
Men vad i hela friden säger du? Eller rättare sagt, hur i hela friden gick det att göra det förslaget i Ikeas kitchenplanner? Jag var ju så himla noga att det skulle vara 5cm passbitar på varje sida... Skulle ha kontrollräknat, ursäkta för att jag missade det.

Skulle dock köra på alla 60cm lådor och sätta ett 30cm skåp th om spisen.

Lycka till med köket /Linska
 
Linska skrev:
Men vad i hela friden säger du? Eller rättare sagt, hur i hela friden gick det att göra det förslaget i Ikeas kitchenplanner? Jag var ju så himla noga att det skulle vara 5cm passbitar på varje sida... Skulle ha kontrollräknat, ursäkta för att jag missade det.

Skulle dock köra på alla 60cm lådor och sätta ett 30cm skåp th om spisen.

Lycka till med köket /Linska
Hej!

Det som stör oss *lite* med detta är att det blir bara 60 i bänkyta mellan hällen och diskbänken. Vi har 80 idag och det är i minsta laget tycker vi.

/S
 
steve5432 skrev:
Hejsan!

Har valt ett nytt överskåp, och lagt till kyl och frys som är 185 cm höga (180 + 5 cm luftspalt)

[bild]


Som man ser på bilden blir det ju ett mellanrum mellan kyl-frys och väggskåp om man vill att skåpen skall ligga i samma övre nivå som högskåpet. Vad ska man göra med detta? Eller ska jag flytta ner väggskåpen och istället ha en passbit där uppe mot taket?


/S
Som skrivet innan, köp galler hos vitvaruleverantör och såga till så dom passar i "hålet"... Typ 90 kr styck... Blir helt ok och extra ventilation som bonus.
 
  • kyl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar en bild på vårt färdiga IKEA-kök för inspiration, har dock hällen i köksön...
Som synes har jag inga passbitar till vänster, fungerar utmärkt ändå. 4 cm till höger på grund av dörrfoder som lådorna skulle slagit i.
 
  • koket22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
steve5432 skrev:
Hej!

Det som stör oss *lite* med detta är att det blir bara 60 i bänkyta mellan hällen och diskbänken. Vi har 80 idag och det är i minsta laget tycker vi.

/S
Nej, det blir 120cm i bänkyta mellan hällen och diskbänken.

DM, diskbänk, 60 lådor, 60 lådor, 60 häll, 30 skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.