Har ett hus byggt 60 med följande uppbyggnad av yttervägg: gips-plank-ångspärr i form av alu-folie beklädd papp-stenull (tror jag, grå och hård) -masonit och fjällpanel på det utan luftspalt. finns några kända fel med denna typ av vägg?
 
Staffans2000
M martin h82 skrev:
Har ett hus byggt 60 med följande uppbyggnad av yttervägg: gips-plank-ångspärr i form av alu-folie beklädd papp-stenull (tror jag, grå och hård) -masonit och fjällpanel på det utan luftspalt. finns några kända fel med denna typ av vägg?
Det kan diskuteras fram och tillbaka i oöndlighet. Men har det hållit i sextio år, lär det nog hålla en stund till. Dessutom kryllar det av äldre hus utan luftspalt.

Staffan
 
  • Gilla
martin h82 och 1 till
  • Laddar…
surris
Finns många åsikter om detta men min åsikt är att det aldrig är en nackdel med luftspalt. Men med det sagt betyder det inte att det inte finns konstruktioner utan luftspalt som funkar också.
Är det inga problem och har funkat i 60 år så är det uppenbart att det inte är några problem med den konstruktion.
 
  • Gilla
martin h82 och 1 till
  • Laddar…
Gissar du har ca 15cm isolering i väggen (Max). Då kan man väl också anta att värmeläckage ger en viss upptorkande effekt som kan vara positivt. Bor själv i hus från 1959 med original golvvärme. grova stålrör ingjutna i plattan. Så klart ingen isolering under plattan men antar att golvvärmen hjälpt till att hålla den torr för syllarna är i finfint skick
 
  • Gilla
martin h82
  • Laddar…
Tack för svar, och att det är mineralull och den typ av ångspärr ser ni inte dom ett problem? Inga barnsjukdomar med dessa tidiga lösningar av ångspärr och självdragsventilation?
 
Det är ingen som helst fara utan luftspalt om man inte målar panelen med en tät modern färg utan använder tex en slamfärg.
 
Vet du med 100% att du saknar luftspalt. Menar, panelen måste väl vara spikad i något. Har de kört den kloss an masoniten?
 
O olofh skrev:
Vet du med 100% att du saknar luftspalt. Menar, panelen måste väl vara spikad i något. Har de kört den kloss an masoniten?
Vad jag har sett så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.