Jag tänkte utöka mitt kök till den gröna arean på ritningen. Jag funderar då på om jag riskfritt kan ta ner rödmarkerade väggar? Det jag tänker på är om det finns nån risk för att de är bärande. Mellan källare och våningsplan är det betongkasetter. Finns det nåt annat jag bör tänka på i detta projekt som ni har synpunker på, vadsomhelst? Bifogar ritningarna här samt en skiss på nytt kök. Huset är byggt -64. Blåbetongväggarna i fråga på våningsplan är ca 9cm tjocka.
Risken att de skulle vara bärande är liten, dels med tanke på tjockleken men också med tanke på placeringen. Med betongkassetter förmodar jag att du menar prefabricerade betongelement som sträcker sig över husets hela bredd (undantaget trapphålet).
Du blir ju av med både kapprum och toan på köpet. Hallen är inte så stor att du kan göra något vettigt av den. Ska du bygga till något verandaliknande till entrén så att du får plats med det där? Entrén har ju inget vindskydd i sin nuvarande form och det behövs i de flesta lägen. Med en tillbyggnad löser du alla tre problemen.
Nu ska jag ta tag i detta igen efter flera års stiltje.
Nja det går tyvärr inte att bygga ut åt det hållet, sitter i en rävsax
Frågan kvarstår, hur är det med dessa 2 väggar, hur kan jag ta reda på att de inte är bärande? Finns några trix för att dra denna slutsats?
Nja det går tyvärr inte att bygga ut åt det hållet, sitter i en rävsax
Frågan kvarstår, hur är det med dessa 2 väggar, hur kan jag ta reda på att de inte är bärande? Finns några trix för att dra denna slutsats?
Dessa väggar är knappast bärande. Bärande vägg i detta fall bör vara den som går mellan garagen och fram till trappen och runt den mot ytterväggen. (Ungefär mitt i huset). Ser att du har betongkassetter mellan källare/våningsplan. Då borde det vara riskfritt. Går betongkassetterna i ett stycke mellan ytterväggarna?
Ja, inte skall man svara i en tråd mitt i natten då man borde sova i stället. Svarat som goddag yxskaft. Hjärtväggen som jag svamlat om ligger i källaren, men nu befinner vi ju oss på entréplanet. De väggar du vill riva har, vill jag påstå, ingenting med bärigheten att göra. Jag förmodar att du har självbärande takstolar och att det är en enplansvilla vi pratar om. Om du kollar avståndet (på vinden) från den vänstra blåa takstolen du ritat in, och de två följande till vänster så antar jag att de ligger i entrén, utan upplag (stöd) underifrån. Skall väggen runt trappen vara kvar har ju två takstolar stöd.
Beträffande planlösningen skulle jag nog ha kortat arbetsbänken mot entrén så att man kan få in en hatthylla och kanske även en garderob i entrén. Nog vore det gott att kunna hänga av sig jackan där och även ta av sig skorna.
Beträffande planlösningen skulle jag nog ha kortat arbetsbänken mot entrén så att man kan få in en hatthylla och kanske även en garderob i entrén. Nog vore det gott att kunna hänga av sig jackan där och även ta av sig skorna.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte vad jag gjorde men inlägget postades innan jag var klar. Tittade nämligen en gång till på ritningen och såg att du har en förskjutning (indragning) i ytterväggen vid entrén. I köket kan man då ställa ett hörnskåp där så harmonierar det bättre med hatthylla/garderob i hallen.
JanneL bara för att vara säker, tog ett par bilder på takstolarna. Säger det nåt om dom är självbärande eller ej? Dom är spikade i nederkant i nåt som liknar en bärlina. Vet inte om den går över hela taket eller om den slutar vid nock, ligger golvspån och isolering ivägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder