2 431 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Riskerar den underdimensionerade stenkistan att hela bygget går i stöpet?
Bakgrund: Jag håller på att bygger ett komplementhus, platta på mark, 30 cm isolerad, ouppvärmd. Byggnaden skall vara uppvärmd men förråd och snickarbod primärt.
Markförhållanden:
- Platt tomt utan möjlighet att leda vatten till dike eller liknande.
- Fast lera där huset ska stå.
- Övrig tomt också primärt lera, gräsmattan är mjuk fram till början av juni när det torkat upp. En del träd finns på tomten som hjälper med att suga upp vattnet.
Då jag tycker det är roligt med bygge bestämde jag mig för att göra allt själv, inklusive markarbeten. Jag har en 3,5 tons grävare och en mindre hjullastare. När man har maskiner så börjar man ju fundera på vad mer som kan göras, så därför bestämde jag mig för att komplettera konstruktionen med en regnvattenanläggning när jag ändå höll på att gräva. Hittills har jag grävt stenkista och tank, samt kopplat sandfång till båda, se bild. Breddavloppet på tanken är anslutet till dränlinan. Detta arbete gjorde jag i höstas.
Håller nu på med det initiala arbetet för plattan. Kom mig för att kolla sandfånget till stenkistan, och det var till min stora förskräckelse total överfullt. När jag kollar tanken, som alltså inte är ansluten till något, visar det sig att jag har 3 m3 problem ytterligare. Marken har alltså varit så blöt av smältvatten att sandfång 1 antagligen fyllts baklänges och sedan vidare till regnvattentanken, som alltså är knökfull.
Till saken hör att när jag i somras grävde stenkista och tank, var det tydligt att det inte var minsta problem med inträngande vatten/grundvatten. Det vatten jag nu ser är alltså ytvatten som hittat ner i stenkistan och sedan fyllt systemet baklänges. Jag tror att den av grävning uppluckrade marken gjort denna nedträngning möjlig, och att jag därmed kan förvänta mig mindre inträngning kommande år.
Möjliga vägar framåt:
1. Skippa platta helt, bygga plintgrund istället. Sätta backventil på röret från breddavloppet.
Detta alternativ är mitt absolut sista val, pga framtida takhöjd främst. Bygghöjd 2,4 på komplementhus enl detaljplan.
2. Gräva en MYCKET större stenkista. Typ 3 kubik till, och hoppas att det fungerar framåt. Kolla nivån i sandfång 1 religiöst.
Detta alternativ är ju jobbigt men antagligen bäst. Men funkar det att bara göra ett vattenmagasin under mark eller fyller det ingen funktion?
3. Installera permanent pump i sandfång 1, och se till att detta absolut inte börjar fyllas. Får helt sonika pumpa till något annat hörn av tomten med mycket björkar.
Detta alternativ är bättre än 1, men det är jobbigt med extra teknik. Framtida ägare kommer också få problem med detta då kunskapen framförallt sitter i mitt huvud.
Puh, hoppas någon orkade läsa hela vägen hit. All input är välkommen, men två frågor främst:
A. Vilket alternativ är bäst?
B. Ska jag pumpa ut vattnet eller låta det vara? Tänker att det kan vara bra att se om det över huvud taket sipprar nedåt eller om det kommer ligga på en hög nivå i 2 månader till.
Markförhållanden:
- Platt tomt utan möjlighet att leda vatten till dike eller liknande.
- Fast lera där huset ska stå.
- Övrig tomt också primärt lera, gräsmattan är mjuk fram till början av juni när det torkat upp. En del träd finns på tomten som hjälper med att suga upp vattnet.
Då jag tycker det är roligt med bygge bestämde jag mig för att göra allt själv, inklusive markarbeten. Jag har en 3,5 tons grävare och en mindre hjullastare. När man har maskiner så börjar man ju fundera på vad mer som kan göras, så därför bestämde jag mig för att komplettera konstruktionen med en regnvattenanläggning när jag ändå höll på att gräva. Hittills har jag grävt stenkista och tank, samt kopplat sandfång till båda, se bild. Breddavloppet på tanken är anslutet till dränlinan. Detta arbete gjorde jag i höstas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller nu på med det initiala arbetet för plattan. Kom mig för att kolla sandfånget till stenkistan, och det var till min stora förskräckelse total överfullt. När jag kollar tanken, som alltså inte är ansluten till något, visar det sig att jag har 3 m3 problem ytterligare. Marken har alltså varit så blöt av smältvatten att sandfång 1 antagligen fyllts baklänges och sedan vidare till regnvattentanken, som alltså är knökfull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till saken hör att när jag i somras grävde stenkista och tank, var det tydligt att det inte var minsta problem med inträngande vatten/grundvatten. Det vatten jag nu ser är alltså ytvatten som hittat ner i stenkistan och sedan fyllt systemet baklänges. Jag tror att den av grävning uppluckrade marken gjort denna nedträngning möjlig, och att jag därmed kan förvänta mig mindre inträngning kommande år.
Möjliga vägar framåt:
1. Skippa platta helt, bygga plintgrund istället. Sätta backventil på röret från breddavloppet.
Detta alternativ är mitt absolut sista val, pga framtida takhöjd främst. Bygghöjd 2,4 på komplementhus enl detaljplan.
2. Gräva en MYCKET större stenkista. Typ 3 kubik till, och hoppas att det fungerar framåt. Kolla nivån i sandfång 1 religiöst.
Detta alternativ är ju jobbigt men antagligen bäst. Men funkar det att bara göra ett vattenmagasin under mark eller fyller det ingen funktion?
3. Installera permanent pump i sandfång 1, och se till att detta absolut inte börjar fyllas. Får helt sonika pumpa till något annat hörn av tomten med mycket björkar.
Detta alternativ är bättre än 1, men det är jobbigt med extra teknik. Framtida ägare kommer också få problem med detta då kunskapen framförallt sitter i mitt huvud.
Puh, hoppas någon orkade läsa hela vägen hit. All input är välkommen, men två frågor främst:
A. Vilket alternativ är bäst?
B. Ska jag pumpa ut vattnet eller låta det vara? Tänker att det kan vara bra att se om det över huvud taket sipprar nedåt eller om det kommer ligga på en hög nivå i 2 månader till.
Inga svar men jag langar in lite flera frågor. Hur ser grundvattenförhållandena ut om tomten är plan? Är hela området plant eller t.o.m högre än din så kan i värsta fall grundvattennivån vara strax under ytan och då spelar det ingen roll hur mycket du gräver.
Hur fungerar dräneringen för huvudbyggnaden och vart leds det vattnet?
Bra frågor. Vill nog hävda att grundvattnet inte är ett problem. Var som sagt inte minsta blött när jag grävde tank och stenkista, grävde nog åtminstone 2 m djupt då. Däremot är ju marken som värst just nu innan det hunnit torka ordentligt, gräsmattan är fortfarande ganska mjuk.D Dublin skrev:Inga svar men jag langar in lite flera frågor. Hur ser grundvattenförhållandena ut om tomten är plan? Är hela området plant eller t.o.m högre än din så kan i värsta fall grundvattennivån vara strax under ytan och då spelar det ingen roll hur mycket du gräver.
Huvudbyggnad står på plintar. Dränering... finns nog ingen, men den kompakta leran gör att det står där det står. Efter initial sättning. taken avvattnas rakt ner i marken mha ett stuprör bredvid plintarna i hörnen, som slutar 30 cm ovan mark. Aldrig upplevt att det varit blött under huset.
Ovanstående får mig att tro att det helt enkelt är smältvatten som pga nygrävd mark ovan stenkista helt enkelt släpper igenom för mycket. Det borde med andra ord bli bättre över tid. Jag har inte pumpat bort något än då jag tänker att det kan vara bra att se hur lång tid det tar att filtrera ut vattnet i leran. Antagligen större delen av sommaren.
Undrar om du inte gjort dig själv en brunn. Har själv en grävd brunn i lermark. Om våren står vattnet däri nästan uppe vid markytan. Nivån sjunker sedan alltefter tills den är helt torr, ca 4 m ned, på sommaren. Tror du har vattentryck från vattnet i marken nu som pressar sig in i stenkistan. Så inget konstigt att det var torrt 2 m ned om du grävde på sommaren. (Och kanske inget att göra med att det är en ny stenkista - min brunn är 30 år.)
Ja, jag skulle avvakta lite och se om inte kistan fungerar ändå, fast med lite högre nivå så att säga.S stugfar skrev:Undrar om du inte gjort dig själv en brunn. Har själv en grävd brunn i lermark. Om våren står vattnet däri nästan uppe vid markytan. Nivån sjunker sedan alltefter tills den är helt torr, ca 4 m ned, på sommaren. Tror du har vattentryck från vattnet i marken nu som pressar sig in i stenkistan. Så inget konstigt att det var torrt 2 m ned om du grävde på sommaren. (Och kanske inget att göra med att det är en ny stenkista - min brunn är 30 år.)
Jag har motsvarande problem. Efter sommarens skyfall så kom vatten in I garaget. Åtgärder blev en dränering med sandfång 155mm och kopplad till en 600mm pumpbrunn.Tanken är att pumpbrunnen ska pumpa vidare till en ibc tank men än så länge har det inte regnat tillräckligt (skyfall) så har inte blivit vatten I ibc tanken.Kan du inte göra liknande?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spånsug på vinden i garage
Verktyg & Maskiner -
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Riskerar man fukt i taket med denna lösning?
Ventilation -
VVB är på, med vattnet avstängt, riskerar den att brinna upp?
Fritidshus