P
Vår hustillverkare lämnade virket i princip rakt på bar mark under den regniga sommaren fram tills för en månad sedan, då dom använde detta för att färdigställa fasaden.

Viket är grundmålat och har som sagt legat under en tid väldigt nära marken, utan presenning som skyddat. Detta har gjort att virket konstant varit utsatt för regn, kondens i dom inplastade delarna. En större del av virket som dom använt har blivit jordigt och missfärgat.

Vad är en rimlig åtgärd? Besiktningsmannen slog ned på detta i slutbesiktningen. Hustillverkarens åtgärd kommer att vara att borsta bort gruset och intorkad jord.. Men planket kommer ju ändå att se missfärgat och smutsigt ut. Vi ska såklart måla klart detta nästa år.

Finns det risk för att virket har blivit sämre pga detta och bör bytas ut?
Vad ska jag som kund förvänta mig när jag köper ett nyproducerat hus för X antal miljoner?

En bild hade inte varit fel. För att bedöma hur illa det är. Sen blev jag inte klok på om det legat på marken eller bara nära marken och hur nära. Var panelen delvis inplastad men saknade 100%-skydd från en presenning?

Rimlig åtgärd hade väl varit en grundlig fasadtvätt. Det måste du göra om slutmålningen ska bli bra. Sen beror det ju såklart hur länge panelen har legat. En stund är ingen fara så länge det får chans att torka.

Fanns det ingen möjlighet att prata om det innan panelen monterades? Om den nu legat hela sommaren oskyddad hade jag nog begärt en ny leverans av panel. Men lite sent nu när den redan är monterad

P
C Chokladmonster skrev:
En bild hade inte varit fel. För att bedöma hur illa det är. Sen blev jag inte klok på om det legat på marken eller bara nära marken och hur nära. Var panelen delvis inplastad men saknade 100%-skydd från en presenning?

Rimlig åtgärd hade väl varit en grundlig fasadtvätt. Det måste du göra om slutmålningen ska bli bra. Sen beror det ju såklart hur länge panelen har legat. En stund är ingen fara så länge det får chans att torka.
Panelen har delvis varit inplastad med emballageplasten som den varit invirad i. Denna blåste sönder rätt tidigt. Brädorna låg på sin höjd 10 cm ovanför marken, på vissa ställen nuddade brädorna marken. I vilket fall stänkte det upp lort på brädorna när det regna och när det var soligare väder blev det kondens under plasten. Så rätt fuktigt har det nog varit på sina delar.

Som tur är är det enskilda brädor som är drabbade eftersom det är väggblock från fabrik, där man spikar större delen av panelen i fabriken. Kvar som inte kan spikas i fabrik är blockskarvar, smygar, inbyggd takfot, vindskivor osv.

Fasadtvätt är också det som jag tänkte föreslå. Det är ju heller inte så fruktansvärt många brädor det handlar om. Jag tycker det varit riktigt lamt av snickarna som varit på plats här under hela denna tiden att inte behandla virket med större respekt än så. Snacka om noll yrkesstolthet.

Ska försöka leta och ladda upp någon bild.

P P-KAR skrev:
Finns det risk för att virket har blivit sämre pga detta och bör bytas ut?
Nej, virke tar inte stryk så fort. Men lite klantigt av byggfirman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.