Hej!
Första gången jag postar en fråga här på forumet men läst på mycket under husbygget.
jag håller på att inreda en övervåning på ett smålandsvillan hus (markaryd) och vid trappen så hade jag tänkt att skarva ihop gipsväggen på bottenplan till övervåningen för att få en slät sammanhängande vägg. Alltså, reglad gipsvägg på bottenplan - bjälklag - reglad gipsvägg på över. Finns det någon risk att detta? Grannen såg jag hade en avdelare på bjälklaget och jag inser nu att det kanske kommer röra sig för mycket och spricka även om jag sätter pappremsa och spacklar.
går det att göra som jag tänkt?
Första gången jag postar en fråga här på forumet men läst på mycket under husbygget.
jag håller på att inreda en övervåning på ett smålandsvillan hus (markaryd) och vid trappen så hade jag tänkt att skarva ihop gipsväggen på bottenplan till övervåningen för att få en slät sammanhängande vägg. Alltså, reglad gipsvägg på bottenplan - bjälklag - reglad gipsvägg på över. Finns det någon risk att detta? Grannen såg jag hade en avdelare på bjälklaget och jag inser nu att det kanske kommer röra sig för mycket och spricka även om jag sätter pappremsa och spacklar.
går det att göra som jag tänkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan ge råd?
Om du sätter skivorna på längden, med bjälklagsskarven på mitten under skivan så lär du inte få någon spricka. Så har jag gjort i vår trapp med reglad vägg uppe och nere, samt 20 cm betongbjälklag mellan.
Om du placerar en gipsskarv i närheten (ca 10-15 cm) av bjälklagsskarven och spacklar kommer det garanterat spricka.
Framgår inte riktigt av bilderna, men ser ut som att du får göra om lite då med skivorna om du inte hade tänkt dig ett lager till utanpå.
Om du placerar en gipsskarv i närheten (ca 10-15 cm) av bjälklagsskarven och spacklar kommer det garanterat spricka.
Framgår inte riktigt av bilderna, men ser ut som att du får göra om lite då med skivorna om du inte hade tänkt dig ett lager till utanpå.
Tack!
ja precis, gipsskarven går precis där reglarna slutar och jag har bara tänkt att sätta ett lager gips.
Bra tips att förskjuta skarven, borde räcka att ta bort den liggande remsan gips och skära av de övre gipsskivorna i nederkant för att flytta skarven uppåt.
frågan är bara hur jag gör mot de nedre gipsskivorna som redan är spacklade och målade? Bör jag kapa av dessa eller går det att armera skarven på något annat sätt än pappremsa?
ja precis, gipsskarven går precis där reglarna slutar och jag har bara tänkt att sätta ett lager gips.
Bra tips att förskjuta skarven, borde räcka att ta bort den liggande remsan gips och skära av de övre gipsskivorna i nederkant för att flytta skarven uppåt.
frågan är bara hur jag gör mot de nedre gipsskivorna som redan är spacklade och målade? Bör jag kapa av dessa eller går det att armera skarven på något annat sätt än pappremsa?
Nej, pappersremsa är det starkaste. Det andra alternativet skulle vara att tex ha en stålplåt bakom som överbryggar skarven, men så måste du ju ändå ta bort gips på nedre delen. Såga av dem en bit ned, fasa av, spackla in pappremsa och spackla ut övergången så långt du orkar så blir det riktigt snyggt. Finns ju inga genvägar till det perfekta resultatet…
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det möjligt att ersätta en tjock tråd med en tunnare elektrisk tråd
El -
Jag vill ersätta en äldre honeywell termostat som styr den elektriska centralvärmen till en smart termostat i stället, går det ?
Värme allmänt -
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Finns det någon risk att sätta jordade eluttag med ojordad el
El -
Sätta igen friskluftsventil badrum/bastu
Ventilation