21 209 läst ·
27 svar
21k läst
27 svar
Ris och ros till Tormek T7
Sida 1 av 2
Så har jag till slut fallit till föga och lagt mina slipstenar lite mer till höger för att dela upp livet i shaping och sharpening. Shaping på en tormek T7, sharpening på vattenstenar. Redan börjar jag ana att jag bekvämt kommer att ha stenarna för att vässa om ett par gånger, och Tormek för att slipa om.
Ros till Tormek för att lyckas sälja till hutlösa pengar en motor som hänger i en metallpinne, lutad mot ett gummihjul som driver en annan metallpinne på vilken man kan skruv fast både en slipsten och en tunn läderrem på ett hjul.
Ris till Tormek för ett system där T3 är underdimensionerad för vissa saker, inklusive vissa av deras jiggar, samtidigt som T7 har för stort hjul för vissa av jiggarna (knivjiggar framför allt).
Ros till Tormek för att skapa ett helt utbud av extra kostnader ala Festool för något så enkelt som hållare till slipverktyg. Vad jag förstår har deras patent börjat gå ut.
Att shapa på en Tormek är extremt enkelt för allt jag provat utom knivar. För knivar (vanliga täljknivar) är hjulet för stort. Enligt manualen kan man klara knivar som är 14 mm breda med 25 graders egg. Enligt deras egen manual, och nästan alla mina knivar, så har man 20 graders egg, vilket gör att först efter att ha slipat ner deras knivjig (med hjälp av ett Tormek sliphjul) klarar jag 20 grader på en 20 mm bred kniv. Mina bättre knivar är 18 och 16 mm, så med ett 250 mm hjul är det nog kört att slipa dem med jig.
Ros för att man verkligen enkelt kan shapa om, och med hög precision, till och med slipa rätt bra, det mesta, plus att man kan ta bort den mage på verktyg som man (jag) tenderar att få med vanliga stenar då jag hellre vässar än slipar ner. Extra plus för att det blir en svag rundning på eggen, något jag ville åstadkomma.
Detta med att slipa knivar var lättare på Tormek, frånsett att det bara fungerar på köksknivar och breda knivar.
Någon som har ett Tormek 200 mm hjul och kan intyga att vanliga knivar kan slipas med knivjiggen till 20 graders egg?
--- Mats ---
Ros till Tormek för att lyckas sälja till hutlösa pengar en motor som hänger i en metallpinne, lutad mot ett gummihjul som driver en annan metallpinne på vilken man kan skruv fast både en slipsten och en tunn läderrem på ett hjul.
Ris till Tormek för ett system där T3 är underdimensionerad för vissa saker, inklusive vissa av deras jiggar, samtidigt som T7 har för stort hjul för vissa av jiggarna (knivjiggar framför allt).
Ros till Tormek för att skapa ett helt utbud av extra kostnader ala Festool för något så enkelt som hållare till slipverktyg. Vad jag förstår har deras patent börjat gå ut.
Att shapa på en Tormek är extremt enkelt för allt jag provat utom knivar. För knivar (vanliga täljknivar) är hjulet för stort. Enligt manualen kan man klara knivar som är 14 mm breda med 25 graders egg. Enligt deras egen manual, och nästan alla mina knivar, så har man 20 graders egg, vilket gör att först efter att ha slipat ner deras knivjig (med hjälp av ett Tormek sliphjul) klarar jag 20 grader på en 20 mm bred kniv. Mina bättre knivar är 18 och 16 mm, så med ett 250 mm hjul är det nog kört att slipa dem med jig.
Ros för att man verkligen enkelt kan shapa om, och med hög precision, till och med slipa rätt bra, det mesta, plus att man kan ta bort den mage på verktyg som man (jag) tenderar att få med vanliga stenar då jag hellre vässar än slipar ner. Extra plus för att det blir en svag rundning på eggen, något jag ville åstadkomma.
Detta med att slipa knivar var lättare på Tormek, frånsett att det bara fungerar på köksknivar och breda knivar.
Någon som har ett Tormek 200 mm hjul och kan intyga att vanliga knivar kan slipas med knivjiggen till 20 graders egg?
--- Mats ---
Roligt att höra Mats! ....men betyder detta att jag måste köpa vattenstenar nu?...Får väl ta och göra det då (jag har faktiskt en redan, behöver dock träna mer eller skaffa en slipjigg också).
hur bra skärpa tyckte du att du fick efter bryning med pasta? Hur stor skillnad mot att skärpa för hand?
Angående knivarna så är jag ingen täljare, fast jag brukar slipa moraknivar och likande utan problem. Men de kanske har en trubbigare vinkel än 20 grader. Jag har faktiskt aldrig stött på eller funderat på problemet.
Vill du låna och testa någon jigg innan köp så är det bara att höra av dig.
hur bra skärpa tyckte du att du fick efter bryning med pasta? Hur stor skillnad mot att skärpa för hand?
Angående knivarna så är jag ingen täljare, fast jag brukar slipa moraknivar och likande utan problem. Men de kanske har en trubbigare vinkel än 20 grader. Jag har faktiskt aldrig stött på eller funderat på problemet.
Vill du låna och testa någon jigg innan köp så är det bara att höra av dig.
Produkter som diskuteras: "moraknivar"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Här finns det mycket att välja på. King och Naniwa är mina favoriter. Axminsters billigaste brynstöd är nog bästa val.Daniel_N skrev:
/B
Det är inte så lätt att jämföra skillnad för egg skapad för hand på vattensten och med Tormek, det blir lätt subjektivt, och det lättaste testet är mer eller mindre ointressant (direkt efter slipning prova att karva i något lämpligt trä). Skälet till att det är ointressant är att de första två tagen efter en slipning bara är två, och så ofta slipar jag inte, det är eggen därefter som gäller i verkligt arbete. Känslan är dock att vattenstenen vinner med hästlängder (jag slutar på 6000 eller 8000, det finns de som går längre än så) speciellt på bredare eggar, typ hyvelstål. Tormek säljer ett 4000 hjul, och det har de nog lagt till av konkurrensskäl, inget de nämner allt för gärna i sin litteratur.Daniel_N skrev:Roligt att höra Mats! ....men betyder detta att jag måste köpa vattenstenar nu?...Får väl ta och göra det då (jag har faktiskt en redan, behöver dock träna mer eller skaffa en slipjigg också).
hur bra skärpa tyckte du att du fick efter bryning med pasta? Hur stor skillnad mot att skärpa för hand?
Angående knivarna så är jag ingen täljare, fast jag brukar slipa moraknivar och likande utan problem. Men de kanske har en trubbigare vinkel än 20 grader. Jag har faktiskt aldrig stött på eller funderat på problemet.
Vill du låna och testa någon jigg innan köp så är det bara att höra av dig.
Det finns en teoretisk skillnad också, som i praktiken gör det svårare att jämföra, och till vattenstenens fördel, På en vattensten ställer du in vinkeln med till exempel en Veritas MKII (min nuvarande favorit, men vad som helst som baktill har ett jul som är format som en enda stor vals duger). Sedan kvittar det om du är på en grov diamant, en superfin vattensten, eller vad som helst, inställningen är densamma, eggen hamnar på samma ställe. Detta gör att det är extremt lätt att gå från grovt till superfint med exakt samma slipning, och verkligen sluta med en supervass egg över hela ytan.
På Tormek beror inställningen på diametern på hjulet. Det innebär att vad du än ställt in på Tormekens sliphjul är fel när du flyttar över till lädret (utom en gång under slipstenens levnad när slipstenen just krympt till läderhjulets storlek). Lädret är till skillnad från en vattensten mjukt, vilket gör att man riskerar att förstöra eggen istället för att putsa den. Eftersom lädrets diameter är mindre än slipstenens diameter kan man inte hona hela eggen på en gång, och man får välja att hona så nära sluteggen som möjligt utan att av misstag förstöra den. På baksidan av hyvelstål och kislar är detta mer eller mindre värdelöst (mycket personlig bedömning men jag går inte in för att slipa en plan yta och sedan försöka putsa den fin med ett rundat läder). Så jag som är ny på Tormek, van vid vattensten, lyckas sämre med lädret än med vattenstenen.
Det är däremot mycket lättare att "börja om" på Tormeken. Med vattensten, speciellt om man bara putsar upp eggen under arbetets gång, tenderar man att öka eggvinkeln efterhand. Detta återställer man på nolltid i Tormeken, medans det på vattensten slutar med att man måste gå via ett antal olika stenar för att med rimligt arbete bli av med den mage som inte är mjuk och som påverkar eggen. Jag har dessutom känslan att Tormekens rundning, som dock skulle bli tydligare med ett 200-hjul, gör även vattenstensarbetet lättare under en längre tid, då det under en tid bara är hälen och eggens slut som man behöver ta med vattensten, men det vet jag om en tid.
Moraknivar räcker utmärkt för jämförelse. Om du har en av de två knivjiggarna Daniel, och använder dem för morakniv utan problem, vad har du för diameter på Slipstenen?
--- Mats ---
Nimajneb skrev:
--- Mats ---
Jag måste fråga hur ni som använder vattensten gör med eggar som verkligen är misshandlade? Dvs där det är djupa hack eller till och med flisor lossnat. Jag har 20 "moraknivar" i varierande skick som jag vill fixa till (ja jag vet att det är billigare att slänga och köpa nytt), några misshandlade yxor och ett gäng stämjärn. Yxorna och stämjärnen har jag aldrig kunnat använda pga det dåliga skicket och det skulle jag vilja ändra på.
Om jag inte skaffar en tormek för att göra grovjobbet (Och finliret för all del) - hur gör man då? Hur jag skärper en slö egg finns beskrivet sedan tidigare på forumet, men mina verktyg är inte i närheten av att ha en slö egg ännu.....
Om jag inte skaffar en tormek för att göra grovjobbet (Och finliret för all del) - hur gör man då? Hur jag skärper en slö egg finns beskrivet sedan tidigare på forumet, men mina verktyg är inte i närheten av att ha en slö egg ännu.....
Bengt vet nog bättre men jag tror man kör med våtslippapper på en glasskiva för hyvelstål och stämjärn.MathiasS skrev:Jag måste fråga hur ni som använder vattensten gör med eggar som verkligen är misshandlade? Dvs där det är djupa hack eller till och med flisor lossnat. Jag har 20 "moraknivar" i varierande skick som jag vill fixa till (ja jag vet att det är billigare att slänga och köpa nytt), några misshandlade yxor och ett gäng stämjärn. Yxorna och stämjärnen har jag aldrig kunnat använda pga det dåliga skicket och det skulle jag vilja ändra på.
Om jag inte skaffar en tormek för att göra grovjobbet (Och finliret för all del) - hur gör man då? Hur jag skärper en slö egg finns beskrivet sedan tidigare på forumet, men mina verktyg är inte i närheten av att ha en slö egg ännu.....
Mathias - 15 knivar med hack så hade jag absolut använt Tormeken, blir trött bara av att tänka på något annat.
Mats - det var vad jag misstänkte angående skärpan...nu finns det alltså möjlighet att få prylarna ännu vassare
Angående baksidan av stämjärn så är, som jag skrivit tidigare, tormekens läderskiva inte lämpad för att bryna den. Jag har dock köpt till en reservdel för att slipa runda eggar (typ skölpar) som är ytterliggare ett litet läderhjul utanpå det stora. Detta lilla läderhjul har en plan utsida med läder, som fungerar ganska bra att bryna baksidan av ett stämjärn emot. Tyvärr verkar det som att just denna typ av läderhjul inte finns till salu längre.
En 4000-sten låter intressant. Men kanske är det bättre att sats på manuella saker för den riktigt grymma eggen, och låter tormeken vara kvar för grövre avverkning. Observera att jag tydligt undviker det mest logiska svaret - "jag har ju inte haft problem med att mina stämjärn etc inte har varit tillräckligt vassa tidigare, så jag kanske inte behöver mer prylar." Jag väljer att tänka att det aldrig kan bli för vasst
Angående knivarna. Min slipsten är 240mm, hultaforskniven är 18mm bred, primäreggen är ca 21 grader. Jag tror att jag har gjort primäreggen lite bredare än den var original, jag har inte nya hultaforsknivar att jämföra med tyvärr, men jag vill minnas att jag har gjort så. Jag kniper ca 1-1,5mm in på knivens baksida med jiggen, sätter vinkeln grovt med höjden på universalstödet, och skruvar sen på handtaget på jiggen för att komma exakt rätt (ibland kan det bli lite flyttning av universalstödet igen), och det fungerar för mig åtminstone. Tänk på att när du kommer till knivens rundade del så ska du lyfta handen som håller i knivhandtaget mer uppåt, typ mot taket, än i en båge bakåt, mot dig. Det känns naturligt att dra den i en båge bakåt, men att lyfta uppåt blir betydligt bättre enligt min mening.
Mats - det var vad jag misstänkte angående skärpan...nu finns det alltså möjlighet att få prylarna ännu vassare
Angående baksidan av stämjärn så är, som jag skrivit tidigare, tormekens läderskiva inte lämpad för att bryna den. Jag har dock köpt till en reservdel för att slipa runda eggar (typ skölpar) som är ytterliggare ett litet läderhjul utanpå det stora. Detta lilla läderhjul har en plan utsida med läder, som fungerar ganska bra att bryna baksidan av ett stämjärn emot. Tyvärr verkar det som att just denna typ av läderhjul inte finns till salu längre.
En 4000-sten låter intressant. Men kanske är det bättre att sats på manuella saker för den riktigt grymma eggen, och låter tormeken vara kvar för grövre avverkning. Observera att jag tydligt undviker det mest logiska svaret - "jag har ju inte haft problem med att mina stämjärn etc inte har varit tillräckligt vassa tidigare, så jag kanske inte behöver mer prylar." Jag väljer att tänka att det aldrig kan bli för vasst
Angående knivarna. Min slipsten är 240mm, hultaforskniven är 18mm bred, primäreggen är ca 21 grader. Jag tror att jag har gjort primäreggen lite bredare än den var original, jag har inte nya hultaforsknivar att jämföra med tyvärr, men jag vill minnas att jag har gjort så. Jag kniper ca 1-1,5mm in på knivens baksida med jiggen, sätter vinkeln grovt med höjden på universalstödet, och skruvar sen på handtaget på jiggen för att komma exakt rätt (ibland kan det bli lite flyttning av universalstödet igen), och det fungerar för mig åtminstone. Tänk på att när du kommer till knivens rundade del så ska du lyfta handen som håller i knivhandtaget mer uppåt, typ mot taket, än i en båge bakåt, mot dig. Det känns naturligt att dra den i en båge bakåt, men att lyfta uppåt blir betydligt bättre enligt min mening.
Det finns många sätt att flå en katt...MathiasS skrev:
Jag använder något av nedanstående beroende på mängd, storlek på skada, vad jag känner för den dan etc
1. Våtslippapper på glas. Fungerar bra och är billigt. Börja med 40korn om det är riktigt illa annars är 80 eller 120 lagom.
2. Diamantsten. dmt x-coarse är snabb för mindre hack
3. Shapton 220 sten. Perfekt för att plana baksidan på nya stämjärn och hyvelstål som är riktigt oplana
4. Tormek. Som Mats skriver suverän till att forma eggen.
Låter det dock sällan gå så långt att det behövs någon större avverkning behövs.
Om du inte använder verktygen behöver du inte vässa dem.
/B
Jag är livrädd att runda baksidan på mina stämjärn och tycker risken är stor för det på Tormeken. På hyvelstål är det mindre viktigt.Daniel_N skrev:Angående baksidan av stämjärn så är, som jag skrivit tidigare, tormekens läderskiva inte lämpad för att bryna den. Jag har dock köpt till en reservdel för att slipa runda eggar (typ skölpar) som är ytterliggare ett litet läderhjul utanpå det stora. Detta lilla läderhjul har en plan utsida med läder, som fungerar ganska bra att bryna baksidan av ett stämjärn emot. Tyvärr verkar det som att just denna typ av läderhjul inte finns till salu längre.
.
Det är viktigt att baksidan på stämjärnet är absolut plan för att man ska kunna låta den ytan styra verktyget. Om det är det minsta runt måste man lyfta handtaget för att det ska skära och då mister man all kontroll.
/B
Jag håller med dig om vikten av att baksidan är plan (även om du nog är ännu noggrannare än mig på den punkten), men jag använder alltså inte läderhjulets runda del för att bryna, otan den platta utsidan. Där torde det vara mycket svårt att runda något.bengtn skrev:Jag är livrädd att runda baksidan på mina stämjärn och tycker risken är stor för det på Tormeken. På hyvelstål är det mindre viktigt.
Det är viktigt att baksidan på stämjärnet är absolut plan för att man ska kunna låta den ytan styra verktyget. Om det är det minsta runt måste man lyfta handtaget för att det ska skära och då mister man all kontroll.
/B
