Har ett hus byggt -85 som vi flyttade in i för lite över två år sedan. Kök och tvättstuga på nedanvåning, nyrenoverat badrum uppe och ett gammalt badrum nere. Sedan något år tillbaka så började det rinna undan lite sämre i diskhon i köket, men det har i regel löst sig med att köra lite med vaskrensaren. Senast det rann dåligt för något år sedan så kavlade jag upp ärmarna och monterade isär alla rör under diskhon, rengjorde dem ordentligt med rensband och varmt vatten och kontrollerade dem och monterade tillbaka allt som det ska. Då rann det undan finfint igen.

Sedan dess har det igen gradvis blivit sämre senaste månaderna, och senaste veckorna har det varit särdeles dåligt. Det bubblar upp vatten i diskhon i köket när vi kör diskmaskinen. Jag kavlade upp igen och monterade isär, rensade och skruvade tillbaka allt igen. Kontrollerade och rengjorde allt ända ner till det stora avloppsröret som går ner i golvet under diskhon. Det känns dock som att det inte gjorde någon skillnad när jag först prövade spola vatten i diskhon igen, men efter att ha kört lite med vaskrensaren så verkade det under någon minut plötsligt rinna undan okej igen - men bara någon timme senare så var det lika illa som innan jag rensade. Nu märkte jag dessutom att vattnet också rann undan lite sämre i handfatet i badrummet på ovanvåningen, och när jag duschade på ovanvåningen så tycker jag att jag känner en svag avloppsdoft, vilket jag inte gjort tidigare.

Har prövat gå loss med vaskrensaren igen, men tycker inte det ger särskilt mycket effekt.

Vad tror ni, vad kan problemen bero på? Går det att felsöka mer/pröva något annat på egen hand innan det är dags att bita ihop och beställa en spolning av rören?

Hur ser det ut med avluftningen?

• Gilla
Gunnar Stoltz och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
T tomte2025 skrev:
Har ett hus byggt -85 som vi flyttade in i för lite över två år sedan. Kök och tvättstuga på nedanvåning, nyrenoverat badrum uppe och ett gammalt badrum nere. Sedan något år tillbaka så började det rinna undan lite sämre i diskhon i köket, men det har i regel löst sig med att köra lite med vaskrensaren. Senast det rann dåligt för något år sedan så kavlade jag upp ärmarna och monterade isär alla rör under diskhon, rengjorde dem ordentligt med rensband och varmt vatten och kontrollerade dem och monterade tillbaka allt som det ska. Då rann det undan finfint igen.

Sedan dess har det igen gradvis blivit sämre senaste månaderna, och senaste veckorna har det varit särdeles dåligt. Det bubblar upp vatten i diskhon i köket när vi kör diskmaskinen. Jag kavlade upp igen och monterade isär, rensade och skruvade tillbaka allt igen. Kontrollerade och rengjorde allt ända ner till det stora avloppsröret som går ner i golvet under diskhon. Det känns dock som att det inte gjorde någon skillnad när jag först prövade spola vatten i diskhon igen, men efter att ha kört lite med vaskrensaren så verkade det under någon minut plötsligt rinna undan okej igen - men bara någon timme senare så var det lika illa som innan jag rensade. Nu märkte jag dessutom att vattnet också rann undan lite sämre i handfatet i badrummet på ovanvåningen, och när jag duschade på ovanvåningen så tycker jag att jag känner en svag avloppsdoft, vilket jag inte gjort tidigare.

Har prövat gå loss med vaskrensaren igen, men tycker inte det ger särskilt mycket effekt.

Vad tror ni, vad kan problemen bero på? Går det att felsöka mer/pröva något annat på egen hand innan det är dags att bita ihop och beställa en spolning av rören?
Absolut! Bara att köra själv 👍
Montera ner rören under vasken och kör ner någon form av rörrensare i rören som går neråt/utåt mot gatan/huvudstam.

Jag använde ett tillbehör som följde med högtryckstvätten men vågade inte själv köra högtryck
Istället använde jag vanlig vattenslang utan tryck, kokvarmt vatten, Yes och rörde rensaren fram och tillbaka. Det räckte.
Hos oss var det ett väldigt tydligt stopp nere i rören som är ingjutna i betongplattan ca halvvägs ut i rensbrunnen på framsidan.

Edit; vår avloppsrensare såg ut ungefär så här, och jag körde alltså utan högtrycket…
https://www.clasohlson.com/se/Avlop...YbQUa4FISMJyNpFapD6nRjStCfDO2ndRoCxIsQAvD_BwE

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Hur ser det ut med avluftningen?
Tack för frågan - eftersom jag är helt novis på VVS läste jag på lite kring luftning och luftventiler, och utifrån vad jag lärt och kan se så har jag inte ens en avluftningsventil under diskhon?

VVS-installation under diskho med grå och vita rör, en blå ventil och en räfflad översvämningsskyddsslang uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vita tunna räfflade slangen som försvinner upp i bild är översvämningsskyddet om det inte är uppenbart.

Förstår jag det rätt så är vattenlåset den delen där det sitter en blå kapsel på de grå rören och de grå rören gör en U-sväng. En avluftningsventil borde väl sitta strax ovanför den eller?

Har du en av hoarna utan vatten och inte stängd så tar avloppet luften därifrån.
Såvida du inte också har anslutning bakom den vita bottendelen i hon, det finns då hål i hons överkant.

• Gilla
tomte2025
  • Laddar…
Du behöver ner i röret som går ner i golvet, själv vattenlåsdelen har du nu rengjort och felet är inte där denna gång. Felet är då i avloppet.

Jag hade stopp i avloppet i köket i söndags. Har en rensvajer hemma, men endast 5 meter. Det löste inte problemet. Fick köpa en 10 meter och köra ner. Fick inget tydligt svar på var proppen var, men jag antar jag med vajern puttade den framåt/förstörde den helt eller delvis för nu rinner vattnet igen. Hade samma fel för 2 år sedan men då var själva stoppet efter ca 1 meter. Nu vara det mellan 5-10 m från köket.

https://www.bauhaus.se/rensvajer-o9mm-5m

• Gilla
tomte2025
  • Laddar…
inte för att löser dit problem ,men det ser ut som den vite plastmutter har hamnat snett i gängorna

• Gilla
Gunnar Stoltz och 4 till
  • Laddar…
Koka upp ett par 5 l kastruller och häll ned det kokande vattnet. Upprepa

• Gilla
Blåbetong och 1 till
  • Laddar…
T tomte2025 skrev:
Tack för frågan - eftersom jag är helt novis på VVS läste jag på lite kring luftning och luftventiler, och utifrån vad jag lärt och kan se så har jag inte ens en avluftningsventil under diskhon?

[bild]

Den vita tunna räfflade slangen som försvinner upp i bild är översvämningsskyddet om det inte är uppenbart.

Förstår jag det rätt så är vattenlåset den delen där det sitter en blå kapsel på de grå rören och de grå rören gör en U-sväng. En avluftningsventil borde väl sitta strax ovanför den eller?
Avluftning har man normalt en för hela huset. Vanligt är att den sitter på någon av dom grövsta avloppsrören, ofta från ett badrum. Sen utmynnar det röret på taket med en böj så att det inte ska regna in vatten. Det händer att det byggs bon i dom där även om det är sällsynt enligt min erfarenhet, annars brukar det inte bli stopp i avloppsventilationen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Avluftning har man normalt en för hela huset. Vanligt är att den sitter på någon av dom grövsta avloppsrören, ofta från ett badrum. Sen utmynnar det röret på taket med en böj så att det inte ska regna in vatten. Det händer att det byggs bon i dom där även om det är sällsynt enligt min erfarenhet, annars brukar det inte bli stopp i avloppsventilationen.
Inget konstigt, det händer lite då o då. Lösningen är som nänmts innan högtryckstvätt o rensslang. Med rätt adapter tar du vatten från kökskranen, stoppar ner rensslangen någon decimeter, täpper till med en trasa o sen är det bara att köra.

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
12 liter kokande vatten, diskmedel, bakpulver och ättika verkar ha fått det till det bättre. Det var dock inget enormt ljud som uppstod när det verkade släppa, utan lätt väldigt blygsamt. Jag anar fortfarande att det rinner undan snäppet sämre i badrummet där uppe, men som sagt - spolar jag i diskhon nu så rinner det undan istället för att bildas en liten sjö efter en stund.

T tomte2025 skrev:

Både överfyllnadsslangen och avloppsslangen är för långa . Ser ut att va lågpunkt under utlopp på bägge dragningarna.

• Gilla
John PL och 2 till
  • Laddar…
J Jilh skrev:
Både överfyllnadsslangen och avloppsslangen är för långa . Ser ut att va lågpunkt under utlopp på bägge dragningarna.
Ska jag korta dem? Det gör jag enkelt själv genom att plocka isär, skära av en bit och plugga tillbaka?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
T tomte2025 skrev:
Ska jag korta dem? Det gör jag enkelt själv genom att plocka isär, skära av en bit och plugga tillbaka?
Ja så du får bort svackorna.

• Gilla
ankan14
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Koka upp ett par 5 l kastruller och häll ned det kokande vattnet. Upprepa
Håller med om detta tips. Enkelt och billigt. Värt att prova innan du köper på dig utrustning som du kanske inte behöver eller vill lägga pengar på just nu.
Jag hade näst intill stopp i mitt avlopp. Fick tips här att koka vatten och ösa ner i vasken. Jag använde vattenkokaren och skickade säkert ner 9 fulla kannor med kokande vatten innan det löste sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.