Byggahus.se
Önskar råd för att gå vidare samt uppskattat pris för vad omläggningen borde kostat för mina 15 kvm papptak + 6 meter krönlist och 5 meter takfotsplåt.

Jag har ett plant papptak på en kupa som lades om för ca 14 år sedan. Jag hade under en längre tid inläckage när det regnade och blåste mycket under en längre tid (veckor). Skickade bilder och beskrev problemet till ett takläggnings företag. Fick svar att det berodde på att jag hade ett spikat papptak och det läckte in vid spikarna. De lämnade en offert på omläggning av tak till ett svetsat Icopal Siplast med bra garanti. Fick ett komplett pris på 33 000:- före rotavdrag. (priset beräknades på 30 kvm då jag p.g.a sjukdom inte kunde ta mig upp och mäta taket. Enda undantaget i offerten var om råsponten var skadad och behövde bytas. Lite längre fram kontaktade jag företaget då jag fått uppmätt taket och det visade sig att det bara handlade om halva ytan (15 kvm) Jag frågade om de ville göra en ny offert på den ytan. De sade att det behövdes inte eftersom de kom att mäta upp taket när de utförde arbetet och justera priset till verkligt mått. Jag godkände offerten. Efter en tid ungefär en månad försenade ringde de en dag och sade att nu har vi två man lediga som kan börja på ditt tak direkt i eftermiddag. Vid tvåtiden kom de och kliade sig i huvudet då de inte fått information att de behövde en lift för att ta sig upp på taket. De åkte och hämtade en lift, åkte upp och måttade taket och skar till pappvåder. De sade att pappningen inte var rätt utförd tidigare för det saknades 3-kanst-läkt som man alltid använde och om de gjorde på samma sätt igen kom taket att ruttna upp på några år. Jag var lite undrande då taket bytts av en byggmästare och det var i skick som nytt i råsponten på hela takutsprånget efter 14 år. Jag vet på ett ungefär vad byggmaterial kostar eftersom jag jobbar med det så jag såg ingen större tillkommande kostnad för att de skulle få göra på sitt sätt och det inte skulle bli några garanti diskutioner i framtiden. Man behövde då sätta nya krönplåtar och man ville även byta takfotsplåten av någon outgrundlig anledning. Totalt borde det enligt min erfarenhet handla om ca 2500:- i material inklusive moms. Jag fick ett medlande från deras projektplanerare att de önskade att göra ett äta-tillägg för detta och skicka ut sin plåtslagare dagen efter för att fixa det vilket var okay för mig (äta=tilläggsarbete max 15% av totalt offererat pris). Andra dagen gick det snabbt. Vid lunchtid meddelade de två arbetarna att nu var taket färdigt. De hade själv fixat plåtarna för det behövdes ingen plåtslagare eller extra arbete till det. Resultatet hade en plåtslagare inte varit stolt över men funktionen var det inget fel på. Efter en tid kom fakturan. Den var på samma belopp som den ursprungliga offerten på ett dubbelt så stort tak. Jag tänkte att de gjort det lätt för sig och bakat in allt i samma faktura. Även om jag tyckte den var lite i överkant betalade jag den. Efter ytterligare en tid får jag en faktura till på 10 000:- till för tillkommande plåt och arbete. Jag kontaktade företaget och bestred fakturan. Jag påpekade att taket var halva storleken av vad som offererats och att man inte gjort avdrag för detta på material och arbetskostnad på den första fakturan samt att det inte skett något extra arbete eftersom oavsett skulle de gamla plåtarna demonterats och återmonterats. Jag påpekade att man även sparat tid på att inte lossa plåtarna på det runtom liggande taket så man kunnat föra den nya pappen under plåten utan bara klistrat den ovanpå plåtningen. Gjorde dem också uppmärksamma på att de gjort ett äta-tillägg för tillkommande arbete och material, hur kan max 15% på 33000:- bli 10 000:-? Totalt med körtid 2 personer har arbetet tagit max 18 timmar totalt vilket man begärt totalt 19 900:- i arbetskostnad för (vilken tid man har räknat vet jag inte) Material har man fakturerat drygt 21 000:- och servicebil 1000:- Totalt 42 000:- för omläggning av 15 kvm papptak. Jag undrade också hur man undersökt skicket på det underliggande råsponttaket för mögel eller skador då omläggningen berodde på inläckage eftersom man bara lagt den nya takpappen direkt ovanpå den gamla. Jag fick bekräftat av den som skickat fakturan att man mottagit bestridan och att hon skulle lämna det vidare till ansvarig. Sedan hörde jag ingenting fören det kom en påminnelse på tilläggs fakturan. Jag mailade dem igen att jag bestridit fakturan och att jag begärde specificerade fakturor. Sedan dess har jag inte hört något igen på flera veckor.
 
1. Jag tycker kostnaden låter väldigt dyr för 15m2 papp med fotplåt.

2. Det är korrekt att en ny fotplåt alltid behöver monteras, då man svetsar fast den nya takpappen i fotplåten, och sitter det en sen tidigare är det mer arbete med att rengöra den från klister/asfalt/bitumen än vad det kostar att sätta en ny.

3. Att räkna om en arbetskostnad i en takoffert till timmar själv blir knas. Takläggarsäsongen är väderberoende och oftast bara 8-9 månader lång, det gäller att få ihop till lön för de anställda för regndagar och snödagar de inte går att arbeta, varifrån ska de pengarna annars trollas fram ifrån?

4.Man gör vanligtvis isnpektionshål i befintlig takpapp innan man rullar på nytt, om man misstänker att råspont kan vara dålig eller om den känns mjuk.

5.Äta kostnaden på 10.000 låter väldigt dyr, den borde man lyft med dig mer detaljerat innan det utfördes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.