Vi har gjort en ambitiös exteriör renovering av huset men det som återstår att fixa är en mycket nedgången brotrapp.

Har fått en offert på 181.000 SEK ink moms ex ROT. Specifikationen var form, armering, gjutning samt betong. Då detta låg långt över min kalkyl är jag tacksam för input på nedan:

– Prisnivå för helrenovering av betongtrappa för en privat villa utanför Stockholm (se bilder)
– Utförande och hållbarhet. Traditionell betong vs ex Marmocit ytskiktsbeläggning
– Ev tips på bolag att kontakta

Tack på förhand,
Erik Leonsson

• Nedsliten betongtrappa med skadad yta och bortfallande bitar vid en villa, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten betongtrappa med skadad yta i behov av renovering, hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skärmavbild 2024-05-20 kl. 09.20.12.png
    Skapa konto
  • Wow
Oskick och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Hahahah 181 000kr hahahahahha herre gud. Anlita en smed istället så har du en trappa för en bråkdel av kostnaden och du slipper betong som vittrar sönder.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Renoverad trappa utomhus med trästeg och vit metallräcke mot en villa och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Typ sånt.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ta in fler offerter, den där offerten ligger minst 140k över vad som är rimligt

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja smidestrapp är ingen dum idé, fram för allt för hållbarheten. Googlade snabbt och finns ju flera fina lösningar

• Svart smidesstålstrappa med räcke utanför en byggnad med grön dörr.
    Skapa konto
  • Svart smidestrappa med vit stegsida utomhus, leder upp till en balkong med paraply och räcke.
    Skapa konto
  • Svart smidestrappa med räcken utanför en vit husvägg.
    Skapa konto
  • Smidesstålstrappa med mörka steg utomhus intill en vit husvägg och gräsmatta.
    Skapa konto
  • Svart smidestrappa i metall framför vit husfasad med tre steg och räcken.
    Skapa konto
  • Gilla
A-M-S och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
180 000 kr? Det är alltså trappan det gäller? Du är säker på att de inte hörde fel och trodde det var plattan (till huset) som ska gjutas om?

• Gilla
  • Haha
Johnny Beebo och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Hade du valt en trappa i betong hade det ändå krävts en smed för att fixa ett fint räcke, så ring runt till lite såna istället och sen måste man ju inte begära fast pris heller.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
180 000 kr? Det är alltså trappan det gäller? Du är säker på att de inte hörde fel och trodde det var plattan (till huset) som ska gjutas om?
Haha ja vore inte otroligt. Men nej 100% att dom har stenkoll på vad som ska göras. De har sett film på trappan och har skickat fina referensbilder på tidigare projekt. Det är ju ett omfattande jobb även om summan är väldigt hög.

• Gilla
Ruckelägare
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hade du valt en trappa i betong hade det ändå krävts en smed för att fixa ett fint räcke, så ring runt till lite såna istället och sen måste man ju inte begära fast pris heller.
Ja precis, detta jobb hade säkert stannat på över 200K med en smed ändå. Ska kolla med dem vad de vill ha för att smida hela trappen.

Gjut sidor, fyll upp och lägg granitsten.
Gjorde när jag byggde för 4 år sen.
1100 kr hemkört för 1200 mm breda i massiv granit.
Tror jag har något foto i mitt album.

Jag hade armerat och gjutit den själv, om nu inte smidestrappa blir valet förstås.

Du har ju måtten och att naja armering är ju inte så svårt. Skruva igen formen efter varje steg med lite för mycket betong i. Visst det blir lite jobb, men detta är ju inget omöjligt projekt ens för en amatör.

RoTe
ErikLeo ErikLeo skrev:
Ja precis, detta jobb hade säkert stannat på över 200K med en smed ändå. Ska kolla med dem vad de vill ha för att smida hela trappen.
Nu visar du inte jättemycket av huset men skulle inte en svart smidestrapp med steg i samma träslag som du har på dörrarna vara snyggt?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B
Tror min trapp med material var typ 5-8000kr. Gjordes på lite kvällar och helger, vid sidan av heltidsarbete. Armerad betongtrapp med ytskikt av huggen granit.

Herregud, man måste ju vara läkare nuförtiden för att ha råd att gå till jobbet, om något på huset ska göras med hantverkare.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.