767 läst ·
6 svar
767 läst
6 svar
Rimligt pris lägga om tegeltak lägenhetshus?
Håller på med upphandling av att lägga om tegeltak på flerbostadshus på 5 våningar i Stockholm, ca 400 kvm. Jag jobbar med byggnation och upphandling, men inte just av tak, så har svårt att bedöma riktigheten. Jag kan inte se något konstigt med vårt hus, taket är valmat, men har inga kupor.
Enligt google är snittpriset i Stockholm 1500 kr/kvm, enligt AFRY:s prisbok 2022 på jobbet 1587 kr ink moms, vilket för 2024 kanske är 1900 kr/kvm då. Offerten var dock på ca 4500 kr/kvm! 500 kr kanske förklaras av takfotsplåt, men resten?? Får inte alls ihop deras materialkostnad på en halv miljon, borde bli max 150 000 kr.
Någon med färska referenser?
Enligt google är snittpriset i Stockholm 1500 kr/kvm, enligt AFRY:s prisbok 2022 på jobbet 1587 kr ink moms, vilket för 2024 kanske är 1900 kr/kvm då. Offerten var dock på ca 4500 kr/kvm! 500 kr kanske förklaras av takfotsplåt, men resten?? Får inte alls ihop deras materialkostnad på en halv miljon, borde bli max 150 000 kr.
Någon med färska referenser?
Jag kan inte bedömma rimligheten men två fördyrande punkter är ställningen som är betydligt mycket mer omfattande och dyrare än ett hus på 2 våningar, det andra är hanteringen av skräpet och materialhantering som också blir dyrare pga höjden.
Som alltid gäller det såklart att ta in fler offerter.
Som alltid gäller det såklart att ta in fler offerter.
Absolut, men 10 m hög ställning i en månad kan väl inte kosta mer än 100 000? Knappast en miljon? Antar en skylift också, 3000 kr/dag i en månad. Det finns inget annat märkligt med fastigheten.Rickard. skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Omöjligt att bedöma utan att veta hur taket ser ut.. massa skorstenar vinklar och veck gör ju att det fort blir dyrare
Ett femvåningshus lär väl vara högre än 10m?S shiftlock skrev:
Det finns en arbetsmiljöregel om att om översta bomlaget är högre än 10m över marken så ska bygghiss finnas och det låter som att det är fallet hos er..
Du har en poäng i det ja, jag har utgått från att man skulle använda husets hiss, då är avståndet från terass till tak 2-3 meter, men de kanske inte vill göra så. Tänkte också att man använder combisafe-räcken istället för ställning, men det är ju sånt man får diskutera närmre i en anbudsprocess när fler lämnat offert.Rejäl skrev:
Väldigt sällan en invändig hiss som passar bra till utvändiga renoveringar väldigt få företag som godkänner det..S shiftlock skrev:Du har en poäng i det ja, jag har utgått från att man skulle använda husets hiss, då är avståndet från terass till tak 2-3 meter, men de kanske inte vill göra så. Tänkte också att man använder combisafe-räcken istället för ställning, men det är ju sånt man får diskutera närmre i en anbudsprocess när fler lämnat offert.
Klicka här för att svara