Du kan väl för 17 inte jämföra timpriset mellan en tandläkare och en hantverkare. En tandläkare har ju utrustning för hundratusentals kronor. Jag har aldrig varit med om att tandläkaren har debiterat per timme.
 
torke1 skrev:
Du kan väl för 17 inte jämföra timpriset mellan en tandläkare och en hantverkare. En tandläkare har ju utrustning för hundratusentals kronor. Jag har aldrig varit med om att tandläkaren har debiterat per timme.
Varför inte?
Som hantverkare har man väl också utrustning för massor av pengar, som dessutom ofta ligger i en bil som också kostar pengar.

Hur man väljer att debitera sin tid har väl heller ingen betydelse.
Vad man har i intäkt per timme, är ju bara ett enkelt jämförelsemått.
 
GoForIt skrev:
Möjligen har jag sämre tänder..
Jag var där tidigare i veckan (för det årliga besöket) och betalade 3 200 kr.
Jag tror inte tandläkaren var i mitt behandlingsrum mer än 15 minuter.

Vi (jag och frun) anlitar inte hantverkare för 6 400 kr i snitt per år.

Alltså jag säger inte att tandläkaren har för hög taxa, men på något sätt så är det för stor skillnad och låg förståelse för en hantverkares krav på timpeng.
Jo. Det köper jag.
Jag kanske är i en situation där jag anlitar hantverkare ofta, och tandläkare sällan.

Men ok. Se det så här då, för att fortsätta på it-konsult jämförelsen som irriterade mig.
Om jag hade riktat mig mot privatpersoner så hade jag inte tagit 2000:- timman. Snarare legat runt 200-300. Min tjänst hade då kallats för "pc-hjälp", "pc-doktor" osv. Jag hade gjort lättare små arbeten. En mindre kvalificerad insats, en lägre timpeng.
Varför är det inte så för tex en elektriker? Om denna hade jobbat mot ett företag, visst, ta 2000:- / timman. Men sedan så måste ju någon hjälpa de stackars privatpersonerna, med lättare jobb. Kanske att juniora hantverkare kan hjälpa till mer, för en lägre peng (och då kanske vara tacksamma för jobbet och pengarna).
För tillfället känns det som att många hantverkare ser privatpersoner som en börda. Betalar dåligt, gnäller mycket...
Oavsett så finner jag det orimligt att ta mer än 300 spänn / timma för att hjälpa en privatperson med mindre kvalificerade arbeten, såsom installera om en dator, eller snickra en altan. Kanske att hantverkarna kan ha en ny prismodell? Avancerat arbete = högre timpeng?
Dags att tänka utanför den lilla lådan. Konjunkturen slår mot alla, och snart är det dags att bli serviceminded.
 
GoForIt skrev:
Varför inte?
Som hantverkare har man väl också utrustning för massor av pengar, som dessutom ofta ligger i en bil som också kostar pengar.

Hur man väljer att debitera sin tid har väl heller ingen betydelse.
Vad man har i intäkt per timme, är ju bara ett enkelt jämförelsemått.
Vilkla ska tjäna mycket pengar?
Jag anser de som tar hand om oss. Dvs lärare, läkare osv.
Vi övriga (data-människor likaväl som hantverkare) ska tjäna mindre tycker jag.
Så ligger min prioritering i alla fall. De jobben som är viktigast ska vara de som är mest eftertraktade (om man nu suktar efter pengar)

En läkare ansvarar för så mycket mer än en hantverkare... Ok, om elektrikern kopplar fel så kan det börja brinna... Det är ju olyckligt. Men hur vanligt är det?
 
stew skrev:
Vilkla ska tjäna mycket pengar?
Jag anser de som tar hand om oss. Dvs lärare, läkare osv.
Vi övriga (data-människor likaväl som hantverkare) ska tjäna mindre tycker jag.
Så ligger min prioritering i alla fall. De jobben som är viktigast ska vara de som är mest eftertraktade (om man nu suktar efter pengar)

En läkare ansvarar för så mycket mer än en hantverkare... Ok, om elektrikern kopplar fel så kan det börja brinna... Det är ju olyckligt. Men hur vanligt är det?
Fast det har som sagt inte så mycket med saken att göra.
Även om någon skulle bestämma att hantverkare bara får ta 100 kr/h så är det ont on hantverkare och många som vill köpa tjänsterna så innebör det bara en svart marknad !

/K
 
Det är många som har synpunkter vad en hantverkare skall debitera per timme. Men det vore intressant att veta vad ni tycker är en rimlig månadslön för t.ex. en byggnadssnickare med egen firma. Då går det ju lättare att diskutera timdebitering och så slipper vi blanda ihop timlön med timdebitering.
 
stew skrev:
Vilkla ska tjäna mycket pengar?
Jag anser de som tar hand om oss. Dvs lärare, läkare osv.
Vi övriga (data-människor likaväl som hantverkare) ska tjäna mindre tycker jag.
Så ligger min prioritering i alla fall. De jobben som är viktigast ska vara de som är mest eftertraktade (om man nu suktar efter pengar)

En läkare ansvarar för så mycket mer än en hantverkare... Ok, om elektrikern kopplar fel så kan det börja brinna... Det är ju olyckligt. Men hur vanligt är det?
Urshäkta men vad fan är en "data männsika"?

Skall en kille som installerar om datorer få lika betalt som en som arbetar med avancerade system som måste var uppe m.m.

Skall "datamänniskan" gå hem då hans firma inte kan debitera 2000 kr per timme då sjukhusets nät går ner där det finns analyser , nätet är kopplat till patientutrustning som HÅLLER LIV eller RÄDDAR LIV.

"ähh klockan är 17 vi löser det imorn" jag är ledsen att säga det men det funkar inte så

Det finns olika yrken och inom dessa yrken finns olika tjänster där lönerna inte alls är detsamma

IT killen som fakturerade 2000kr på sin firma....om vi vänder på det hade det känns bättre för dig om han varit anställd av sjukhuset, tror du hans arbetsinsats hade vart gratis då eller?.

Istället för att vara sur på en itkonsultfirma så kan du gå på politikerna istället jag tror det ger mer än att sitta här och gnälla på en yrkeskår
 
stew skrev:
...

En läkare ansvarar för så mycket mer än en hantverkare... Ok, om elektrikern kopplar fel så kan det börja brinna... Det är ju olyckligt. Men hur vanligt är det?
Jag var bara tvungen att belysa en sak till med ditt inlägg.
Jag kan också initialt hålla med om dina påståenden-men med en sekunds eftertanke så inser man att det är väldigt naivt.

- En elektriker kan som sagt orsaka en brand, eller människors död i vissa lägen om man inte har rätt kompetens - vad är den kompetensen värd ?
- En ingenjör kan ansvara för såväl medicinska anläggningar som byggnader osv - vilka kan både ta och rädda liv om det utförs på rätt/fel sätt.
- En "vanlig" systemadministratör kan se till att system hålls uppe så att tex register över donatorer kan kommas åt och därmed indirekt rädda ett liv.
- En jordbrukare odlar mat - och om vi inte äter- well då där vi ju :)
- En lastbilschaufför kan se till så att viktig livsräddande last kommer fram
osv osv osv - som du ser går det inte att resonera på det sättet.

/K
 
Andy78 skrev:
Urshäkta men vad fan är en "data männsika"?

Skall en kille som installerar om datorer få lika betalt som en som arbetar med avancerade system som måste var uppe m.m.

Skall "datamänniskan" gå hem då hans firma inte kan debitera 2000 kr per timme då sjukhusets nät går ner där det finns analyser , nätet är kopplat till patientutrustning som HÅLLER LIV eller RÄDDAR LIV.

"ähh klockan är 17 vi löser det imorn" jag är ledsen att säga det men det funkar inte så

Det finns olika yrken och inom dessa yrken finns olika tjänster där lönerna inte alls är detsamma

IT killen som fakturerade 2000kr på sin firma....om vi vänder på det hade det känns bättre för dig om han varit anställd av sjukhuset, tror du hans arbetsinsats hade vart gratis då eller?.

Istället för att vara sur på en itkonsultfirma så kan du gå på politikerna istället jag tror det ger mer än att sitta här och gnälla på en yrkeskår
"data männsika" vet jag inte vad det är. Det är nog ett ord du hittat på.
Menar du "data-människa" så menar jag en personer som jobbar med datorer. Ofta kallad it-tekniker eller liknande.

Tror inte du läst igenom mina andra inlägg i tråden, alternativt så har du missförstått mig helt.
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Jag var bara tvungen att belysa en sak till med ditt inlägg.
Jag kan också initialt hålla med om dina påståenden-men med en sekunds eftertanke så inser man att det är väldigt naivt.

- En elektriker kan som sagt orsaka en brand, eller människors död i vissa lägen om man inte har rätt kompetens - vad är den kompetensen värd ?
- En ingenjör kan ansvara för såväl medicinska anläggningar som byggnader osv - vilka kan både ta och rädda liv om det utförs på rätt/fel sätt.
- En "vanlig" systemadministratör kan se till att system hålls uppe så att tex register över donatorer kan kommas åt och därmed indirekt rädda ett liv.
- En jordbrukare odlar mat - och om vi inte äter- well då där vi ju :)
- En lastbilschaufför kan se till så att viktig livsräddande last kommer fram
osv osv osv - som du ser går det inte att resonera på det sättet.

/K
Jag vill nog vända på det en gång till då. När vi ändå är på gång.

Du glömmer riskfaktor biten... Elektriker, jordbrukare, lasatbilschaufför. Alla dessa gör konkreta jobb som ganska lätt går att verifera, och vid eventuella fel, åtgärda (om bonden inte fixar råvaror, fixa det själv..)
Ingenjörer + systemadmins. Värre att veta vad dessa håller på med, men det är en väldigt liten del av dessa som jobbar med sådana system...
Läkare osv, ALLA med några undantag jobbar direkt med människor. Om de glömmer något, tex en torkduk när de opererar, så är det väldigt svårt att verifera att något gått fel efteråt. Det syns ju inte... Här är risken väldigt stor, att något otrevligt händer. Och tyvärr måste man lita på sin läkare, att denna vet vad den håller på med... Går knappt att verifera att jobbet är rätt utfört, alternativt det kan vara försent att verifera det.

Klart det går att resonera som jag gör. Men du missar en sak. Svart / vitt. Allt är inte svart / vitt. Jag kanske framstår så i mina inlägg, men det är för att göra en poäng... Finns alltid undantag åt alla håll.
 
klaskarlsson skrev:
Fast det har som sagt inte så mycket med saken att göra.
Även om någon skulle bestämma att hantverkare bara får ta 100 kr/h så är det ont on hantverkare och många som vill köpa tjänsterna så innebör det bara en svart marknad !

/K
Jo sant.
Hantverkare = Polacker
It-Tekniker = Indier (snart afrikaner också)
Har själv varit i Indien i 3 veckor för en kund. Resulterade i att runt 150 indier fick jobb, och 40 svenskar förlorade sina. 3½ gånger fler i indien än vad vi var i sverige. Och ändå tjänar kunden pengar på det.
Vi it-tekniker är uppenbarligen för dyra i drift i sverige, annars hade det aldrig flyttats till låglöneländer.
 
Då är vi alla här uppe i norr för dyra i drift då det mesta är b illigt i indien.

Så länge vi konsumerar produkter som tilvlerkas i dessa länder så kommer det att flyttas dit mer och mer.

Tag tex en t-shirt från H&M som säljs i sverige för 129 kr.

Vi skulle inte ha det problemet om vi alla gick med på att betala 499kr för samma tröja tillverkad i sverige.
 
Andy78 skrev:
Då är vi alla här uppe i norr för dyra i drift då det mesta är b illigt i indien.

Så länge vi konsumerar produkter som tilvlerkas i dessa länder så kommer det att flyttas dit mer och mer.

Tag tex en t-shirt från H&M som säljs i sverige för 129 kr.

Vi skulle inte ha det problemet om vi alla gick med på att betala 499kr för samma tröja tillverkad i sverige.
mmm :(
Vi har bara oss själva att skylla. Håller med helt.
 
Snickar-Urban skrev:
Det är många som har synpunkter vad en hantverkare skall debitera per timme. Men det vore intressant att veta vad ni tycker är en rimlig månadslön för t.ex. en byggnadssnickare med egen firma. Då går det ju lättare att diskutera timdebitering och så slipper vi blanda ihop timlön med timdebitering.
Instämmer och precis vad jag efterlyste tidigare.

Jämför gärna årslöner, dvs vad var och en har fått ut vid året slut. Därefter kan vi börja diskutera vilka tjänser som är värt vad (om man nu tror att diskussionen leder nån vart).
 
stew skrev:
Jo sant.
Hantverkare = Polacker
It-Tekniker = Indier (snart afrikaner också)
Har själv varit i Indien i 3 veckor för en kund. Resulterade i att runt 150 indier fick jobb, och 40 svenskar förlorade sina. 3½ gånger fler i indien än vad vi var i sverige. Och ändå tjänar kunden pengar på det.
Vi it-tekniker är uppenbarligen för dyra i drift i sverige, annars hade det aldrig flyttats till låglöneländer.
Well själv har jag i tre olika bolag jobbat med inider och alla de projekten blev dyrare i slutändan eftersom 3 pers i Sverige fick rätta/göra om vad 10 persi Indien hade gjort :)

Inte för att dom är dumamre, men för att det är en väldigt kulturell skillnad.
Skall man bygga saker (även mjukvara) effektivt i Indien så måste specarna vara 100% och man skall också ha en lokal chef på plats som överser arbetet - och i slutändan så blir det inte så himla mkt billigare OM inte projektet är stort !

Samma sak med utländska hantverkare: Kvalitetsmässigt kan dom vara nog så bra, men man skall kunna förmedla vad som skall göras, dom skall göra det enligt svensk standard osv - så i slutändan så är det inte alltid det lönar sig även om timpenningen var mindre.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.