35 199 läst ·
121 svar
35k läst
121 svar
Rimliga timlöner
Själv tycker jag att kvalitén är kärnan i frågan om prissättning.
Ingen annan bransch hade klarat att hantera sina kunder såsom vissa hantverkare gör. Gå i på en bilhall och kolla på en ny BMW, skriv köpekontrakt och sedan levereras en begagnad Kia till fullt pris tre månader för sent. Pyttsan.
Ingen annan bransch hade klarat att hantera sina kunder såsom vissa hantverkare gör. Gå i på en bilhall och kolla på en ny BMW, skriv köpekontrakt och sedan levereras en begagnad Kia till fullt pris tre månader för sent. Pyttsan.
Hehe, nej..
Men trådstartarens fråga var nog egentligen vad som var ett normalt marknadspris för hantverkare, inte vad han borde betala i förhållande till kvaliten i genomsnitt i branschen. Det är det jag menar med att vi kommit ifrån ämnet lite.
Men trådstartarens fråga var nog egentligen vad som var ett normalt marknadspris för hantverkare, inte vad han borde betala i förhållande till kvaliten i genomsnitt i branschen. Det är det jag menar med att vi kommit ifrån ämnet lite.
Jag minns en gång när jag skulle köpa ny bil och gick till VAG för att kolla på den nya Passaten tillsammans med fru och barn. Ska ni verkligen ha en ny bil sa säljaren och tittade menande på mina jeans. Det blev ett annat fabrikat på bil den gången och inga affärer med VAG i framtiden.OlaF skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har precis fått in flera anbud på en liten utbyggnad som om man delar upp det i material och arbete skulle ge en timdebitering på ca 2000kr i timmen för snickare...
Edit: skall kanske tillägga att det inte känns aktuellt.
Edit: skall kanske tillägga att det inte känns aktuellt.
hur vet du vad som var jobb respektive material ?hempularen skrev:
är det samma kvalité på materialet
om du redan har kollat vad materialet kostade så är det väl bättre att fråga om timmar bara
var hos läkaren idag för att förlänga mitt lastbilskort, undersökningen kostade 900:- och tog 10 minuter vilket ger en timdebitering på 5400:-/tim
skulle nog klara mig på den timlönen
Som en lite kommentar till detta så kan jag lägga in att IT-hantverkarna ( http://www.it-hantverkarna.se ) tar 375:-/timme, tror nog att vanliga "snickare" har det bättre ställt i dagens sverige, handen på hjärtat alla snickare jobbar ju "svart" en hel del, eller hur ?
Den utbildning som de ovanämnda it-hantverkarna har, är nog att jämföra med en vanlig snickare också, 3 års gymnasium eller mindre.
Vad jag retar mig otroligt på är att de hantverkare jag har haft hemma har mage att ta betalt för sin lunch och sina raster och även när de hämtar verktyg eller material de "glömt". Ingen jag har använt, eller har hört om, verkar heller ha hållit den tidsplan som de utlovat. En annan sak är svågern uppe i norrland som har en firma med hantverkare, när han inte får in jobb så låter han sin arbetare "stämpla" direkt ( ja det skrivs ett papper om upsägning p.g.a. arbetsbrist, men det dateras tillbaka med fackförningsorsförandets goda minne), han behöver alltså aldrig sitta med någon anställd på "bänk".
Jag själv har dock ett ljus i tunneln, en kompis som jag lätt in hyr in för 400 spänn (om han nu har tid någon gång) i timmen genom att han är så j..a effektiv vilket jag inte upplevt att andra hantverkare är direkt, det är mer prata i mobilen än att jobba. Grannen hade ett gäng polacker en sommar och maken till slowmotion har jag väl aldrig sett.
Skall vi prata timarvode så är det väl advokaterna som ligger i topp , hade en som tog 8 000 spänn för en "konsultation", ett möte på 20 minuter och lite luddig "dokumentation", eller revisorer som aldrig specar sin tid utan bara som en summa "konsultation".
En lite rolig slutknorr: En kollega som är i IT branschen fick veta av sin son att han ville skola sig till rörmokare för att han: "vill tjäna mer än du pappa ! ", allting förändras det är bara att hänga med....
Den utbildning som de ovanämnda it-hantverkarna har, är nog att jämföra med en vanlig snickare också, 3 års gymnasium eller mindre.
Vad jag retar mig otroligt på är att de hantverkare jag har haft hemma har mage att ta betalt för sin lunch och sina raster och även när de hämtar verktyg eller material de "glömt". Ingen jag har använt, eller har hört om, verkar heller ha hållit den tidsplan som de utlovat. En annan sak är svågern uppe i norrland som har en firma med hantverkare, när han inte får in jobb så låter han sin arbetare "stämpla" direkt ( ja det skrivs ett papper om upsägning p.g.a. arbetsbrist, men det dateras tillbaka med fackförningsorsförandets goda minne), han behöver alltså aldrig sitta med någon anställd på "bänk".
Jag själv har dock ett ljus i tunneln, en kompis som jag lätt in hyr in för 400 spänn (om han nu har tid någon gång) i timmen genom att han är så j..a effektiv vilket jag inte upplevt att andra hantverkare är direkt, det är mer prata i mobilen än att jobba. Grannen hade ett gäng polacker en sommar och maken till slowmotion har jag väl aldrig sett.
Skall vi prata timarvode så är det väl advokaterna som ligger i topp , hade en som tog 8 000 spänn för en "konsultation", ett möte på 20 minuter och lite luddig "dokumentation", eller revisorer som aldrig specar sin tid utan bara som en summa "konsultation".
En lite rolig slutknorr: En kollega som är i IT branschen fick veta av sin son att han ville skola sig till rörmokare för att han: "vill tjäna mer än du pappa ! ", allting förändras det är bara att hänga med....
nä det är ju klart att man kan ha en lägre timpenning (om han nu har det ) när han låter dom anställda betala sin egen lön indirekt när dom blir uppsagda
klarar han inte av att driva ett företag utan att fuska på det sättet så borde han lägga av!
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Jag tycker också att det är kvaliten det handlar om. Skulle gladeligen ringa hantverkare ibland om jag visste att dom kom och utförde ett proffsigt och snyggt jobb, men med min erfarenhet är det inte så. Man får ofta betala hutlöst för ett arbete vilken klåpare som helst skulle kunna utföra efter några timmars träning. Visst finns det många skickliga också, och sannolikt är det väl som jon_h säger, att om man arbetar som hantverkare och sitter här och skriver om kvällarna, så är man genuint intresserad och utför ett arbete som säkert är värt pengarna.
Men ringer man slumpmässig hantverkare är inte alls säkert att det är en skicklig yrkesman som dyker upp, utan man kan lika gärna få ett fult och felaktigt utfört jobb till ett hutlöst pris. Därför väljer jag numera att göra allt själv, för om det blir fel/fult så har jag bara mig själv att skylla, vilket känns betydligt bättre än att känna sig grundlurad och utnyttjad.
Jag minns när jag gick i gymnasiet. Det var inte alltid det var de skarpaste knivarna i lådan som gick bygg, så det är väl inte så konstigt att det är som det är.
Men ringer man slumpmässig hantverkare är inte alls säkert att det är en skicklig yrkesman som dyker upp, utan man kan lika gärna få ett fult och felaktigt utfört jobb till ett hutlöst pris. Därför väljer jag numera att göra allt själv, för om det blir fel/fult så har jag bara mig själv att skylla, vilket känns betydligt bättre än att känna sig grundlurad och utnyttjad.
Jag minns när jag gick i gymnasiet. Det var inte alltid det var de skarpaste knivarna i lådan som gick bygg, så det är väl inte så konstigt att det är som det är.
Förefaller riktigt svinaktigt. Nu fanns det kanske någon utöver läkaren som skulle ha lön från det arvodet. Kanske någon sköterska (underbetald) och någon administrativ personal (ännu mer underbetald).tracker skrev:
Fortfarande svinaktigt. Svinaktigheten består nog mest i att läkaren ifråga inte gjort en så omfattande undersökning som han tog betalt för.
Hur som helst kan aldrig en stor svinaktighet tas som intäckt för att legitimera andra svinaktigheter bara för att de inte är fullt lika stora.
KOB.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag lägger ingen moralisk aspekt på de buden jag fått, de är trista för mig. Men om byggarna tror att de kan få ut den nivån på marknaden så ser jag inget fel i det. Omoraliskt blir det tycker jag om man istället får ett (i mitt tycke) mer normalt bud, som sedan räknas upp under resans gång med diverse tveksamma "nödvändiga tillägg".
Ingår lite administration också såsom rapportera till vägverket, läsa gamla journaler, föra journal över detta besöket osv.KOB skrev:
Så de tio minuterna du ser både föregås och eftergås av arbete.
Dessutom fick han inte sålt nåt material till dig med 40% vinst på.....
Mvh
Folk gapar högt över hur slarviga hantverkare är och att dom aldrig kommer i tid, svarar i telefon osv. -men, varför anlitar man denne hantverkare då?? Personligen tror jag många är förbannade på sig själva för att man tog fel firma och inte kollade tillräkligt vem/vilka man skulle anlita.
Om jag själv ska lägga ner relativt mycket pengar på en vara/tjänst så gör jag en ganska grundlig research så jag vet var jag ska lägga krutet någon stans. och jag skulle ex. aldrig gå in på första bästa bilfirma och köpa mig en bil. utan researsch och referenser är det som gäller.
Det är bara kunderna som kan få ordning på problemet, detta genom att själva sålla marknaden, så länge folk betalar och anlitar rötäggen så kommer dom vara verksamma.
Slutligen: Dom hantverkare jag själv använder mig av är riktigt, riktigt duktiga, långt ifrån billigast samt att man får vänta...........men jag väntar hellre än att välja någon annan !!
Om jag själv ska lägga ner relativt mycket pengar på en vara/tjänst så gör jag en ganska grundlig research så jag vet var jag ska lägga krutet någon stans. och jag skulle ex. aldrig gå in på första bästa bilfirma och köpa mig en bil. utan researsch och referenser är det som gäller.
Det är bara kunderna som kan få ordning på problemet, detta genom att själva sålla marknaden, så länge folk betalar och anlitar rötäggen så kommer dom vara verksamma.
Slutligen: Dom hantverkare jag själv använder mig av är riktigt, riktigt duktiga, långt ifrån billigast samt att man får vänta...........men jag väntar hellre än att välja någon annan !!
För att man inte vet om det innan det är försent kanske? Det är inte helt lätt att få tillförlitliga referenser på exakt de hantverkare som kommer utföra jobbet. Får man ett namn på en firma av en bekant så kanske de anlitade firman för tre år sedan och då är det ju långt från säkert att det är samma folk man får hem.pappskallen skrev:
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Gammalt inlägg, men jag blir såååå trött på sånt här !!!Dr_Jerkyll skrev:Ojoj, 500 spänn i timmen? En AT-läkare tjänar 150 kr timmen före skatt. Efter 5,5 års hård utbildning och 400 000 i studieskulder.
Det finns inget som säger att en snickare är mer slut i kroppen än någon annan, ingen studie över huvud taget visar det. För vissa yrken finns det, ex golvläggare, men inte snickare i allmänhet. Inte ens skogsarbetare som går runt med en motorsåg dagarna i ända har ökad förekomst av förslitningsskador...
En läkare som försöker göra istt bästa och hjälpa andra så bra som det bara går, kan göra fel, blir då anmäld. En oerhörd press. Läkare har väldigt hög självmordsstatistik, kvinnliga läkare troligen den högsta jmf med alla yrken.
Jag jobbar extra jourer på akuten, nattetid, för att kunna betala de hantverkare jag måste ha för el etc. Då tar jag hand om hjärtstopp, tröstar anhöriga, hjälper gamla Agda att kunna andas, lyssnar på ungdomar som skär sig i sina armar. För det här får jag dubbel timlön, dvs 300 kr i timmen. Det är klart mindre än de hantverkare som jag har anlitat, dagtid. Efter jobbet (ofta 07,30- 18) och nattjourerna så drar jag på mig snickarbrallorna och jobbar till 22, nästan varje dag. Dessutom verkar många hantverkare helt förlorat sin yrkesstolthet, att sätta värde i det man gör och vara stolt över det. Det handlar om att göra det så snabbt som möjligt.
Varför tror du jag försöker göra så mycket som möjligt själv...
Tycker du fortfarande att ni är underbetalda?
Hur f-n kan man jämföra sin lön med vad en hantverkare debiterar i timmen !!?
Av dina 150:- får du ut 110:- efter skatt och av de 300:- får du ut 220:- / timme !
Av de 469:- jag t.ex debiterar tar staten 94:- som är momsen...
Av de 375:- som återstår går ca: 100:- till omkostnader i företaget typ försäkringar, bil, kläder, telefon, bankgiro, bokföring m.m m.m m.m
Av de 275:- som återstår vill staten ha 165:- som gör att jag får ut 110:- i lön/tim !!
STATEN tjänar 259:-
JAG tjänar 110:-
Hade du mer att gnälla över så kom med fakta !!!!!!!!!??
-- Inlägget redigerat av moderator --
