Vi bygger nytt hus med Björklidenhus och har nu fått prisuppgift från elektrikern på några tillval som vi ev. vill ha.
Nu undrar vi över rimligheten i dessa priser, framförallt dimmer känns extremt dyrt.

Spec. enl nedan, vad säger ni? Övriga synpunkter mottages också, t.ex. vad som är bäst att göra nu under byggnationen.

Installation av spotlights LED i 4st förnster allrum BV Pris 3600:- exkl moms
Installation av spotlights 4st i tak WC/Dusch BV Pris 3200:- exkl moms
Matning för handdukstork i WC/Dusch BV pris 1200:- exkl moms
Uttag utomhus vid groventre pris 1600:- exkl moms
Uttag i Tvätt BV pris 980:- exkl moms
Installation av dimmer pris 2300:- /st exkl moms
Installation av spotlights 5st under överskåp i kök pris 5200:- exkl moms

Tacksam för hjälp!:)

Tillägg för spottar brukar gå på ca 1000kr / spot. Men dimmer för 2300kr lät saftigt. Är detta en helt ny "tändning"? Eller tillägg för att få dimmer där det på ritningen är en vanlig strömbrytare?

Det ska vara ett tillägg för dimmer där det i standard är vanliga 'lampknappar'. Är det någon skillnad på kabeldragning när det gäller dimmer? eller är det bara själva dimmern och monteringen av densamma som kostar. I vilket fall som helst måste ju 'lampknappar' monteras.

Jag förmodar att den stackars elektrikern har lagt kostnaden för uträkningen (kolla kataloger, priser o s v ) på den där dimmern.......................

Med 2300/st för dimmers så skulle jag valt de vanliga brytarna och typ bytt till dimmer själv, nästan när "nu är allt levererat, jag har tagit emot huset"-papprena skrivits på på plats, så att säljarna ser att de inte lyckats ta ut överpris :P

Det är ju på detta vis husföretagen jobbar å det gäller ju inte bara el. Elfirmorna blir pressade till max på grundinstallationen med argument att det tar vi igen på extrabeställningar.....
Sen tar ju husföretagen oxå sin del av kakan på allt extra så allt går inte till elektrikern.

Ytterligare ett argument för att bygga lösvirke eller stomrest och sköta resten själv.

vi betalade 425+moms per dimmer installerat och klart. och detta va någon Elko dimmer
och sen 600+moms per extra uttag vi ville ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.