2 242 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rimliga priser för dörr och fönsterbyte
Hej!
Jag gör det mesta själv i mitt trähus (byggd 1938) men vill ha lite bättre fart på byte av ytterdörr och ett stort (16-12) vridfönster på ovanvåningen varför jag anlitade hantverkare. Hantverkaren har tidigare renoverat mitt badrum vilket gick smidigt och till den rimliga kostnaden ca 80.000 inkl rot.
.
För beställning av dörr, sidoljus och fönster (pris ca 19.500) ville hantverkaren ha förskott ... Jag har betalt ca 16.000 kontant. Men sedan har det kommit ett antal fakturor från ett kapitalföretag och totalt har nu debiterats ca 55.000 utan att arbetet har påbörjats. Det börjar lukta skumt tycker jag!
.
Vad kan vara rimlig kostnad för arbete och övrigt material? Någon offert finns inte!
Jag gör det mesta själv i mitt trähus (byggd 1938) men vill ha lite bättre fart på byte av ytterdörr och ett stort (16-12) vridfönster på ovanvåningen varför jag anlitade hantverkare. Hantverkaren har tidigare renoverat mitt badrum vilket gick smidigt och till den rimliga kostnaden ca 80.000 inkl rot.
.
För beställning av dörr, sidoljus och fönster (pris ca 19.500) ville hantverkaren ha förskott ... Jag har betalt ca 16.000 kontant. Men sedan har det kommit ett antal fakturor från ett kapitalföretag och totalt har nu debiterats ca 55.000 utan att arbetet har påbörjats. Det börjar lukta skumt tycker jag!
.
Vad kan vara rimlig kostnad för arbete och övrigt material? Någon offert finns inte!
Skojar du eller? Vad är priset på dörren, sidoljuset och fönstret. Vad är det som ingår förutom drevremsor och plåt över o under, salningar och foder är det bortforsling av det bytta. Med andra ord bättre förklaring på vad som är beställt och vad som ingår annars är det omöjligt att ens gissa. Arbetstiden borde vara 2x4 tim för en sådan operation inkl resa om det inte är konstiga förutsättningar. Men framför allt betala inget för något som inte är utfört och godkänt av dig.
Att faktura kommer från kapitalbolag kan tyda på att du håller på att bli blåst.
Att faktura kommer från kapitalbolag kan tyda på att du håller på att bli blåst.
En rimlig arbetskostnad är 2 snickare en dag ca 4.000kr efter rot
Mtrl ca 4.000kr
Fönster+sidoljus+ytterdörr 19.500kr
eventuellt nytt lås ytterdörr ca 2.500 kr
Frakt 1.000 kr
Förutsatt att det är byte av befintliga fönster, och dörr
Mtrl ca 4.000kr
Fönster+sidoljus+ytterdörr 19.500kr
eventuellt nytt lås ytterdörr ca 2.500 kr
Frakt 1.000 kr
Förutsatt att det är byte av befintliga fönster, och dörr
Fakturorna från kapitalföretaget "Kapitalkredit AB" i Göteborg har jag bestridit. Jag är lite mer än lite fundersam på deras kontroll ... Jag gjorde en koll på min hantverkare, Kjell Anders Fribergoch fann att han är svårt skuldbelagd ... tyvärr ..
Nåväl. Inget mer har hänt ... Vad tusan gör jag nu?
Herr Friberg har avlägsnat dörrfoderna från min ytterdörr ... troligen för att jag skulle uppfatta att han skulle "fortsätta" ... ..
Är det läge för polisanmälan? Ska jag skriva till ARN? Gå direkt till tingsrätten?
Har skrivit till kommunens konsumentrådgivare men ännu inte fått svar ...
Har god lust att bara knäcka ett par knäskålar
Nåväl. Inget mer har hänt ... Vad tusan gör jag nu?
Herr Friberg har avlägsnat dörrfoderna från min ytterdörr ... troligen för att jag skulle uppfatta att han skulle "fortsätta" ... ..
Är det läge för polisanmälan? Ska jag skriva till ARN? Gå direkt till tingsrätten?
Har skrivit till kommunens konsumentrådgivare men ännu inte fått svar ...
Har god lust att bara knäcka ett par knäskålar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Många försäljningar men oförändrade huspriser
Artikelkommentarer -
Rimliga priser för VVS grejer?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
priser rimliga för extra arbete vid nybygge, skaftväg, rycka stubbar, tomrör mm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Rimliga priser på eltillval för nybyggnation
El -
Orimliga priser på rörhållarebygel för golvvärmerör (roth 16)
Värme allmänt