2 898 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
priser rimliga för extra arbete vid nybygge, skaftväg, rycka stubbar, tomrör mm
Hej!
Fick en offert via mailen för ett par timmar sedan, ska träffa entreprenören för vår grund imorgon bitti kl 8,00 och har självklart en del frågor. kan ni hjälpa mig på traven. Känner mig lite lurad, vår husfirma har ju valt entreprenör och vi vill ju köpa allt av samma man om det går vill säga.
Han vill nu ha detta extra för att;
*tomrör för vatten och el ca 8,5 meter 5500:-, rimligt? ingen grävkostnad behövs, det är redan låg mark där.
*Packbara massor för 8 meter ca 4,5 m brett ca 1,2 djup:8 lass á 2400 kr lasset =19200 kr Rimligt?
*grusning av väg ca 200 kvm: 42000 kr (200*210kr) men vi får det bara till 100 kvm. Förstår inte riktigt hur denne man räknar.
Vad kan ett tomför för kommande fiber kosta om vi lägger ner det tomt nu? längd till kommunens mark 6 meter
Fick en offert via mailen för ett par timmar sedan, ska träffa entreprenören för vår grund imorgon bitti kl 8,00 och har självklart en del frågor. kan ni hjälpa mig på traven. Känner mig lite lurad, vår husfirma har ju valt entreprenör och vi vill ju köpa allt av samma man om det går vill säga.
Han vill nu ha detta extra för att;
*tomrör för vatten och el ca 8,5 meter 5500:-, rimligt? ingen grävkostnad behövs, det är redan låg mark där.
*Packbara massor för 8 meter ca 4,5 m brett ca 1,2 djup:8 lass á 2400 kr lasset =19200 kr Rimligt?
*grusning av väg ca 200 kvm: 42000 kr (200*210kr) men vi får det bara till 100 kvm. Förstår inte riktigt hur denne man räknar.
Vad kan ett tomför för kommande fiber kosta om vi lägger ner det tomt nu? längd till kommunens mark 6 meter
Har någon någon uppfattning?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, svårt att säga.
Men tomröret skall väl inte kosta mer än 10-20 kr per meter.
Övriga kostnader för fylle etc är svårt att bedöma på avstånd.
Fyllnadsmassor får man väl ofta gratis (plus fraktkostnad förstås) från sådana som gräver ut.
Men tomröret skall väl inte kosta mer än 10-20 kr per meter.
Övriga kostnader för fylle etc är svårt att bedöma på avstånd.
Fyllnadsmassor får man väl ofta gratis (plus fraktkostnad förstås) från sådana som gräver ut.
Kan nog skilja ganska rejält, när vi byggde fick vi lägga ca 80000 kr extra på just fyllnadsmassor då det inte fanns några att uppbringa i hela länet. Grannen var smart och tog fastpris på entreprenaden (inkl 400 lass fyllnadsmassor) vilket nästan knäckte entreprenadgubben. En annan hade ju löpande med ett uppskattat pris/lass som gällde vid kontraktskrivning. Sen hände det nåt under sommaren...KnockOnWood skrev:
/S
Klicka här för att svara