P Putte 9497 skrev:
Självklart men om man säger att man ska ha pumpen i 20 år och väljer emellan en lvvp eller ett hål i backen med då befintliga vattenradiatorer. Låt oss säga att bergvärme pumpen kostar komplett 150 000 och lvvp 100 000. Vilket är då att föredra?
Beror ju helt på vad du värdesätter. Är det enbart lägst pris? Spelar ljudet roll? Utseende?

Många köper luft-luft pumpar för 5000 som betalar sig på ett år. Andra köper motsvarande för 20 000 dom tar 4 år att betala sig men ser snyggare ut, är tystare och kanske håller längre.

Det med bergvärme eller luftvattenvärme är helt beroende på var i landet man bor och vad som finns i huset tidigare, tänker då på rör och elementstorlekar, högtemp idag, lågtemp i morgon. Ett borrhål ger bättre temp att jobba med för en VP året runt, medans en LVVP ger mest sommartid. Att ha ren EL-panna i dag är väl inte många som tänker sig. Kw rakt in och rakt ut, enkelt och bekymmerlöst,Allt är en avvägning och vad plånboken innehåller

• Gilla
franzke
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Självklart men om man säger att man ska ha pumpen i 20 år och väljer emellan en lvvp eller ett hål i backen med då befintliga vattenradiatorer. Låt oss säga att bergvärme pumpen kostar komplett 150 000 och lvvp 100 000. Vilket är då att föredra?
Bergvärmepump inkl installation kostar normalt 200 och lvvp hälften. Bor du i sydliga delen av Sverige så är Scop i princip samma för båda. Jag skulle såklart alltid föredra bergvärme, men det är alltid en dyrare lösning söder om Gävle.

Hade samma problem. Har 140 kvm plus källare på 70 kvm. Övervåningen är igen bommat ( under renovering). Har bra "akustik" 200mm stenull, ingen värme som går ut.
Blev så trött på elräkningar och började en helg att lösa problemet.
Kopplade loss elpannan ifrån elsystemet. ( har inte kopplat bort värmesystem än, testar min hypotes i vinter) .
Köpte lite överdrivet 100 L varmvattenbredare, 1 st element ifrån Jula, plus ifrån blocket 300 och 500 w oljefyllda element .
Plus har luftluftvärmepump .
Har i en källare runt 17 grader med 1550 watt , 20 grader på våningen. Har mätt förbrukning av alla vitvaror osw...
Viktigast av allt, jag har sparat efter denna helg runt 60% av EL.
Tror att min gamla pannan bara mådde inte bra när den körde vid -9 180kwh och nu klarar jag mig runt 70-75 kwh.

Så, du har mer än halverat elförbrukningen genom att byta från elpanna till elradiatorer? Eller är det genom att kallställa övervåningen?

Magnus E K
Gissar att största besparingen kommer från att luft-luftvärmepumpen får stå för en större del av uppvärmningen, plus att det inte läcker ut värme på onödiga ställen i källaren.

useless useless skrev:
Så, du har mer än halverat elförbrukningen genom att byta från elpanna till elradiatorer? Eller är det genom att kallställa övervåningen?

Har inte bara kallställt övervåningen. Har tyvärr inte kunnat jobba med detta. Ska opereras om en vecka.
Om jag kollar på E.on , då hade jag med övervåningen 33000 kWh per år med elpanna.
Utan övervåning år 2019 ( start juli månad ) hamnade jag nästan 27000. I år vill jag komma ner till 17000 och detta är ingen mirakel , eller att spara på el med flit. Använder el som förr , borträknat gamla ctc 1100 pannan.

A Aare skrev:
Har inte bara kallställt övervåningen. Har tyvärr inte kunnat jobba med detta. Ska opereras om en vecka.
Om jag kollar på E.on , då hade jag med övervåningen 33000 kWh per år med elpanna.
Utan övervåning år 2019
I ditt fall så är det ju endast effekten av luft-luft värmepumpen som du ser. Vill du spara mer, släng bort Jula elementen och köp en billig luft-luft och värm källaren med.
Men att slänga ut ett vattenburet värmesystem är ju bara heldumt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt är det lättare att jämföra dina påhittade siffror? Är luftvärmepumpens verkningsgrad på 70 sämre än elpannans verkningsgrad på 100?
Tänk efter lite

Jag har tänkt klart i alla fall och jag hajjar ingenting..
Förstår du själv?

• Haha
Jensa86
  • Laddar…
Ursäkta sent svar. Vi bor i Södra Dalarna, så skulle väl tro att det hör till "söder om Gävle", även om många tycker att vi bor i Norrland...

Källaren används i regel mest som förråd. Kanske risk att källaren kyler ner huset eller är det uppåt väggarna?

Min tanke var ju om det är pannan som behöver servas emellanåt. Har ingen koll på om och när den senast servades. Kan komma ner i källaren ibland och se hur kWh-räkneverket snurrar utav bara satan och inne i pannrummet hörs ett typ gnisslande/brummande ljud. När det sen upphör är räkneverket tillbaka på det normala. Kan det vara värmeväxlaren som pumpar och har sig? Ska visst finnas nån pump inne i pannan också...

Angående värmepump, fick en offert på 80-90000 för luft/vatten-värmepump. Ganska stor kostnad kan jag tycka som relativt oerfaren husägare. Jag förutsätter att den då gör att man kan stänga ner pannan helt.

Låter lite 80-90 tkr för en luftvattenvärmepump med ute- och innerdel. Vilken modell? Tror det hamnar på lite drygt 100 tkr normalt sett. När är huset byggt? Tilläggsisolerat? Elpanna nu? Årsförbrukning?

J Josth skrev:
Låter lite 80-90 tkr för en luftvattenvärmepump med ute- och innerdel. Vilken modell? Tror det hamnar på lite drygt 100 tkr normalt sett. När är huset byggt? Tilläggsisolerat? Elpanna nu? Årsförbrukning?
Det var en offert jag fick, Polarpumpen hette firman, nu hittar jag inte offerten men tror det var en Mitsubishi av nått slag.

Huset är från 66. Osäker på isoleringen. Är det något man kan avgöra utan att riva i väggar? Runt nån mindre träinklädd del av huset ser man att de placerat mineralull emellan. Mot vinden är det sågspån, sen har gubben som bodde här hivat upp x antal inplastade paket med mer mineralull. Vet inte om han hade nån baktanke.

Elpannan är huvudsakliga uppvärmningen idag. Finns en vedkamin men den står i källaren av nån idiotisk anledning och har inte gjort mycket för värmen på boplan.. Årsförbrukningen har ju beräknats till 20-22000 enligt nån kalkyl. Minns inte exakt vad som stod i husbeskrivningen.

Om luft-vatten-värmepump kostar 100 tkr lär ju fjärrvärmeanslutning på 67 tkr vara ett vettigare alternativ.

Ok, ja Polarpumpen håller nog ganska låga priser men man måste kolla vad som ingår och inte ingår i priset så det stämmer med det man vill ha. Med en total el-förbrukning på 20-22 MWh/år så klarar ni er med en mindre värmepumpsanläggning och Mitsubishi-pumparna ligger bra till i pris. Om huset är från -66 kan man gissa på ca 10 cm isolering i väggarna(?) Takisoleringen är ju bra att se över. Isoleringsmaterial som kan absorbera fukt är bra för vinden, kontakta någon bra firma som kan isolering.

En sak som är viktig att ta reda är vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 grader inne när det som kallast på vintern, dvs runt -20 grader för södra Dalarna. Kan eventuellt gå att utläsa från elpannans inställningar. Bra att bo i huset något år innan man byter värmesystem om det är möjligt. Det kan vara väldigt många saker som avgör om man tycker värmepump eller fjärrvärme blir bäst.

• Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Det var en offert jag fick, Polarpumpen hette firman, nu hittar jag inte offerten men tror det var en Mitsubishi av nått slag.

Huset är från 66. Osäker på isoleringen. Är det något man kan avgöra utan att riva i väggar? Runt nån mindre träinklädd del av huset ser man att de placerat mineralull emellan. Mot vinden är det sågspån, sen har gubben som bodde här hivat upp x antal inplastade paket med mer mineralull. Vet inte om han hade nån baktanke.

Elpannan är huvudsakliga uppvärmningen idag. Finns en vedkamin men den står i källaren av nån idiotisk anledning och har inte gjort mycket för värmen på boplan.. Årsförbrukningen har ju beräknats till 20-22000 enligt nån kalkyl. Minns inte exakt vad som stod i husbeskrivningen.

Om luft-vatten-värmepump kostar 100 tkr lär ju fjärrvärmeanslutning på 67 tkr vara ett vettigare alternativ.
Om du har möjlighet att få fjärrvärme för det priset inkl central så handlar det om vad du betalar för energin. Räknar man in avskrivningar på pumpar etc så kommer man i realiteten sällan under 50-60 öre i totalkostnad. Med fjärrvärme får du sannolikt heller inga problem med max effektuttag och framledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.