Hejsan!

Om det är fel forum får någon gärna flytta tråden, eller hänvisa mig rätt.

I mitt nuvarande boende så finns det fönsterbräda i MDF. Utanför dessa så sitter en marmorliknande bänk, med ett mellanrum till själva fönsterbrädan på 3-4 cm. Eftersom dessa marmorbänkarna sticker ut ohyggligt mycket från väggen vill jag ta bort dem, och då även fönsterbrädan, för att ersätta med en lite större fönsterbräda.

I dag är fönsterbrädan 10cm djup, och ungefär 1,1cm utanför väggen. Jag vill istället ha den ungefär 15,5cm djup, vilket resulterar i ca 6,5 cm utanför väggen.

Min tanke för den nya fönsterbrädan är limfog i antingen 18mm eller 27mm, men jag utesluter inte MDF helt.

Frågorna blir då:

1. Måste jag fräsa spår för ventilation där fönsterbrädorna sitter ovanför element?
2. Måste jag ha "stöd" (vet inte vad det kallas) under den delen som sticker ut från väggen?

E ErikMR skrev:
Hejsan!

Om det är fel forum får någon gärna flytta tråden, eller hänvisa mig rätt.

I mitt nuvarande boende så finns det fönsterbräda i MDF. Utanför dessa så sitter en marmorliknande bänk, med ett mellanrum till själva fönsterbrädan på 3-4 cm. Eftersom dessa marmorbänkarna sticker ut ohyggligt mycket från väggen vill jag ta bort dem, och då även fönsterbrädan, för att ersätta med en lite större fönsterbräda.

I dag är fönsterbrädan 10cm djup, och ungefär 1,1cm utanför väggen. Jag vill istället ha den ungefär 15,5cm djup, vilket resulterar i ca 6,5 cm utanför väggen.

Min tanke för den nya fönsterbrädan är limfog i antingen 18mm eller 27mm, men jag utesluter inte MDF helt.

Frågorna blir då:

1. Måste jag fräsa spår för ventilation där fönsterbrädorna sitter ovanför element?
2. Måste jag ha "stöd" (vet inte vad det kallas) under den delen som sticker ut från väggen?
Nej x 2

E ErikMR skrev:
I mitt nuvarande boende så finns det fönsterbräda
Vilken upplåtelseform har ditt boende. Hyresrätt, bostadsrätt, äganderätt eller något annat?

Välkommen till forumet!

Alfredo Alfredo skrev:
Vilken upplåtelseform har ditt boende. Hyresrätt, bostadsrätt, äganderätt eller något annat?

Välkommen till forumet!
Tack så mycket. Jag har egentligen varit med rätt länge, men som passiv betraktare.

Det är en bostadsrätt, och för säkerhets skull har jag verifierat att det är okay för oss att byta fönsterbrädor.

Bortsett från det primära skälet angivet ovan så är de gamla fönsterbrädorna skadade av vatten från regn och/eller bevattning sedan tidigare. Glömmer man fönstren öppna så kan det regna in, om det vill sig illa.

Intet Intet skrev:
Nej x 2
Okej, tack för snabbt svar. Gäller det oavsett vilket konstruktionsmaterial och tjocklek jag använder (alltså om det är MDF, limfog 18mm eller limfog 27mm)?

E ErikMR skrev:
Okej, tack för snabbt svar. Gäller det oavsett vilket konstruktionsmaterial och tjocklek jag använder (alltså om det är MDF, limfog 18mm eller limfog 27mm)?
Överhänget är inget problem alls.

Det skulle vara intressant att se din befintliga bräda. Framförallt marmorkonstruktionen.

Intet Intet skrev:
Överhänget är inget problem alls.

Det skulle vara intressant att se din befintliga bräda. Framförallt marmorkonstruktionen.
Bilden är inte jättebra, men den illustrerar nog tillräckligt väl hur det ser ut.

• Marmorskiva monterad med vit metallbeslag under fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.