Att det skall vara riktiga verktyg är väl inte direkt ett kontroversiellt påstående här. Men är det någon som tänkt på barnen?

Mina är 5 och 3 år gamla. Den minsta har länge ägnat sig åt att med stor energi "gåga" med sin "gåg" (såga alltså). "Gågen" är en större platt sten som han hittat någonstans. Nu tycker jag iofs att det är trrevligt om barnen leker med pinnar, kottar och stenar men ändå...

Idag tyckte även 5-åringen att hon snart borde kunna använda en såg på riktigt. (Med anledning av Alfons Åberg - "rör inte sågen" sagan.) Så första frågan är om det finns lite tips på lämplig såg för barn som de kan hantera själva (under övervakning förstås). Kanske något i stil med denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134841734

Jag har själv tidiga minnen av en liten mini-fogsvans som ständigt hoppade och satte sig i tumme eller pekfinger. Jag tror att finare tänder är bättre för att lättare kunna kontrollera sågen. Avverkningsgrad och sinttkvalitet är ju mindre viktigt i detta fallet.

I övrigt har de en liten skruvdragare som denna: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92810
som används flitigt av 3-åringen (med ph bits). Både för att "borra" och skruva. Jag har förborrat ett antal ("stora") hål i en brädbit och då kan han faktiskt dra i skruvarna. Tyvärr är denna helt kass och verkar nu ha gett upp helt. Verkar vara något glapp efter attt ha åkt i golvet X antal gånger. Men till det priset är det väl ok.

Nu efterlyser jag alltså lite tips i kategorin "Riktiga verktyg lämpliga för mindre barn".

Inget tips direkt men vl hört i kön till kassan på Beijers, trot jag.

Lillkillen, ca 5 år, kommer fram till pappan med Bacho's minsta skiftnyckel i handen och säger anklagande: Pappa, en sån här har inte jag i min verktygslåda.

Vi var ett par i kön som drog en del på smilbanden...

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vi har köpt en Bahcosåg till grabben (5 år) från Classe,

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587973 och den funkar utmärkt.

Jag letar efter riktiga (helsmidd) hammare till barnen och då inte med rörskaft som böjer sig när de tar i lite. Jag fick en smidd hammare av en Janne som byggde föräldrarnas hus, men det var -77.

Även om jag själv inte har några barn så drar jag ändå lite tips baserat från vad jag kommer ihåg från min egen uppväxt.

Även barnen måste ha bra verktyg, eller kanske snarare anpassade verktyg. Tex mindre handtag, och mindre tänder på sågar. För oss vuxna så innebär mindre tänder (storlek, inte antal) ofta mer sågning, men för barn så innebär större tänder oftast mer hoppande och möjligtvis att det är omöjligt att trycka fram sågen, eftersom det blir för tungt.

Alla eggverktyg måste vara vassa - behöver man slår och trycka hårt blir det inte roligt, och man skadar sig snabbt. Likaså måste verktygen vara optimerade för att kunna användas med liten kraft - tex smala stämjärn och hyvlar istället för breda och sågklingor med rejäl skränkning så att klingan inte kläms fast. Se också till att det blir ett lagom stort verktyg - en alldeles för lätt hammare är inte heller enkel att spika med.

Se till att arbetsbänken är i en bra yta för barnet - ju högre upp vi arbetar, desto mer kraft tappar vi! Extra viktigt är att det finns ett riktigt skruvstäd, som är rejält monterat i bordet - jag tror att minst 1/3 av mina misslyckade projekt, sår och blåmärken berodde på att jag inte hade satt fast det jag jobbade med ordentligt.

Undvika också fällan att skicka vidare prylar du själv inte arbetar med utan att tänka efter hur bra de är att jobba med - gamla ohärdade skruvar med spårskalle är verkligen inte det roligaste att börja skruva med - se istället till att skaffa lättskruvade skruvar med torxskalle så att skruvmejseln inte ständigt slinter på grund av för liten axiell kraft (vilket barn naturligtvis alltid har lite av) - det sparar också dina skruvmejslar och bits. Likaså är skiftnycklar verkligen inget trevligt nybörjar verktyg - fasta nycklar ska det vara. Däremot är gamla blanka spik bättre än varmgalvade, då de är lättare att spika i. Pappspik och ankarspik är inte heller dumma, då de inte viker sig så lätt.

Se också till att hålla barnverktyg i ordning - visa hur man gör rent filar från skit, slipa knivar och stämjärn till barnen etc - skär inte filen/verktyget så blir det väldigt tungt att arbeta och uttråkningen eller olyckan är nära.

Om möjligt - tvåhandsanpassa verktygen - linda tejp längst fram på raspen/filen så att man kan
hålla där utan att skära sig så blir det otroligt mycket lättare att arbeta med den osv.

Lär dem verktygsvett direkt - hyvlar läggs på sidan, inga eggverktyg mot metall, inga spikar i hyvelbänken osv osv.

Sågen du länkar till är utmärkt eftersom den är lätt, har ett relativt litet handtag och har små tänder. Själv använde jag länge en bågfil för träsågning eftersom en riktig fogsvans var så väldigt lång och stor att hantera. En bågfil är dessutom utmärkt då barnet kan använda den med båda händerna. Se till att det är bra blad bara - vi vuxna kan till nöds använda lite mer kraft och komma igenom ändå, den extra kraftresursen finns inte hos barnen, och är det omöjligt segt att såga så blir det inte roligt.

Materialet man arbetar i är naturligtvis också viktigt. Se till att skaffa lättbearbetat virke - engångspallar och liknande i snabbväxt gran eller furu brukar ofta vara riktigt lätt att såga, raspa, fila, spika i etc.

Övervakning är, som du skriver, nödvändig. Även ett barn som verkar ha hajjat hur man använder ett verktyg kan ibland komma på nya, innovativa, användningsområden. Ofta innebär det en lärdom, ibland skadade verktyg och ibland värre olyckor.

Sen, trots alla mina råd ovan, så kan det nog vara vettigt att börja i liten skala - det är ju faktiskt inte säkert att dina barn gillar att snickra lika mycket som du.

Tips på verktyg (alla passar naturligtvis inte för riktigt så små barn som du har):

Sågen du själv länkade till

Bågfil

Japansåg - kräver lite kraft och hoppar inte mycket

Liten handhyvel med 2handsfattning och riktigt vasst, smalt, blad. Hyveln kräver dock en del inställning för att det inte ska bli omöjligt svårhanterligt - kräver också att barnen är lite större och har mer kraft att trycka med.

Filar, raspar - speciellt filar finns ofta i små storlekar. Se till att de har skaft naturligtvis - att anpassa ett skaft och limma fast det är ju ett utmärkt förälder-barn uppdrag:) Mindre barn kan hjälpa till att tejpa ett "handtag" längst fram.

hammare i vettig storlek.

tänger - men av bra sort - en hovtång som är trubbig i eggen är inget roligt att arbeta med som vuxen, och ännu värre för barn.

Linjaler, måttband, vinkelhake, smygvinkel, strykmått, pennor etc är ju givet. Låna inte ut din bra vinkelhake dock...bättre att köpa en billig.

En lagom stor kofot - det kommer att bli många sneda spik att dra ut, och ofta har barnen inte nog med kraft i händerna för att använda en hovtång ordentligt.

små skruvtingar/snabbtvingar som glider lätt och inte kärvar i gängorna.

skyddsglasögon som sitter ordentligt, inte trillar ner och behöver rättas till hela tiden. Hörselskydd när det behövs.

ett verktygsbälte som pappa har är nog inte dumt heller:)

Dorn, körnare. Undvik plastskydd och predika lagom hårda slag - det kommer ofrånkomligt att bli slag bredvid dornen - och har man inte vant sig vid ett plastskydd så blir det första missade slaget inte riktigt så hårt.

Skruvdragare typ ixo kan nog vara en bra ide också.

En vass kniv med litet handtag och glidskydd - typ scoutkniv är också ett trevligt verktyg.

en drillborr med 2 växlar och bra, vassa borr till. Gärna riktiga träborr, de skär lättare.

Skruvmejslar i bra skick - gärna med ett hål i skaftet så att man kan trä igenom en annan skruvmejsel för mer kraft (tänk T-handtag).

Redigerat:
  • Gilla
vari och 5 till
  • Laddar…
Bra ämne. Jag renoverar mycket och är väl inte den enda i den situationen som råkat ut för att barnen blir inspirerade och också vill snickra. Ett par av mina har fått såna där verktygslådor för barn men det är ju inga bra grejor: Sågar som inte avverkar något alls o s v.

Det finns ju vuxenverktyg som i mindre modeller går att använda för barn också. Riktiga hammare av minsta sorten har mina använt sen treårsåldern (fast det tar ett tag innan de når någon större framgång). Sågar är lite knepigare tycker jag, jag köpte först något liknande den där CO-sågen (fast på Jula) åt en av dem men den gick sönder väldigt snart - "bågen" lossnade ur plasthandtaget - så jag köpte en aningen större, lite bågfilsliknande såg med metallhandtag som funkar bättre. Äldsta dottern har en riktig fogsvans i litet format, en Bahco med fintandad klinga på c:a 40 cm.
Många tänger för vuxna är små nog även för barnhänder.

Elverktyg och barn är ju spännande...mina insåg tidigt att skruvdragare är the shit men de har haft svårt att använda dem jag har, tolvvoltaren är för tung för dem och IXOn i stället för liten och lätt för att kunna hållas riktigt stadigt (men de tröttnar aldrig på att försöka). Annars har jag låtit dem pröva att köra planslip (gick bra) och excenterslip (för "bråkig" för dem att kontrollera). Fördelen med det är att de under kontrollerade former får känna på att det är ordentligt med kraft i elverktyg, så de får respekt. (Naturligtvis har jag också noga inpräntat att de aldrig får röra cirkelsåg o dyl.)

Och de lär sig av pappa, både ser och hör hur man gör...när yngsta dottern var fyra år hörde jag henne sitta och spika för sig själv och missa då och då:
Bang, bang, bang, knack. 'Helvete!' Bang, bang, knack. 'Helvete!' Bang, bang, bang, bang, knack. 'Helvete!'

• Gilla
  • Haha
vari och 1 till
  • Laddar…
basseman skrev:
Vi har köpt en Bahcosåg till grabben (5 år) från Classe,

[länk] och den funkar utmärkt.

Jag letar efter riktiga (helsmidd) hammare till barnen och då inte med rörskaft som böjer sig när de tar i lite. Jag fick en smidd hammare av en Janne som byggde föräldrarnas hus, men det var -77.
Köp en kvalitetshammare med rörskaft, tex en bahco, har mycket svårt att se att barnen skulle lyckas böja den.

Eller en hammare med träskaft - betydligt lättare att slipa till så att det passar handstorleken bättre.

IMG_0199_2.JPG

C12:an is da shit for en sexåring...;)

För övrigt är den tidigare nämnda fintandade Bacho-sågen super.

• IMG_0199.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
En Bahco 8oz är säkert en bra barnhammare, och det röret drar man knappast av i första taget. Slöjddetaljer har den t.ex. Sen kan de gå upp 13oz.

Micke184 skrev:
[bild]

C12:an is da shit for en sexåring...;)

För övrigt är den tidigare nämnda fintandade Bacho-sågen super.
Ser ut som en bra start:) Minskar nog risken för att han köper sig en B&D i framtiden

Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Mikael_L
Arbetshandskar finns i barnstorlek om man letar lite.
Skyddar en del mot rasp och såg och sånt.

Köp sådana som passar bra, annars kan dom öka olycksrisken.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Min treåring fick en skruvdragare av trollungarna i skogen när hon slutade med napp. Hon var stenhård på att hon skulle ha en skruvis :-D
På Jula har de en röd meec+ som man kan vrida skallen på så att den blir rak (typ som en sån där elektrikerbatteristav), det gör det lättare för henne att hänga på den så att hon får i sina skruvar. Hon lyckades till och med få i rostfria krysspårtrallskruv med den om man förborrade lite och satte i Wihabits! Rekommenderas som första skruvis, är nog bättre att få grepp om än ixon (och billigare....).

Begynn med noe skikkelig å feste ting med!

Hva med en skikkelig Hamran høvelbenk for barn? :)

http://www.hamran.no/hamran/public/openIndex?ARTICLE_ID=177

Bacho har en liten sag som er ganske billig, med små/mange tenner som er ypperlig til barn. Hammar på 8Oz finnes osv, så det er fult mulig å finne riktig verktøy som også passer for barn.

Og ikke bli hysterisk redd for at dem skal skade seg litt. Det er bare bra å lære seg respekt for verktøy. Om de får en skramme er det ikke så farlig så lenge vi ikke snakker om alvorlige skader. Å treffe tummelen med hammer er vel noe alle må igjennom for å bli god (og enda hender det vi bommer den dag i dag :o)

Logiman skrev:
Hva med en skikkelig Hamran høvelbenk for barn? :)
12000 NOK! Era "barnehagar" måste ha goda finanser vilket är mer än man kan säga om de svenska.

Jag tackar för alla tips såhär långt. Det fick mig också att tänka på några saker som jag borde ha i gömmorna. Jag tror där finns en ganska liten drillborr som känns säkrare än att sätta borr i skruvdragaren, något jag undvikit hittills.

En annan liten favorit som jag inte nämnde är en liten penhammare som jag tror är smidd av min mors farfar. Jag får nog ta och gräva lite i lådorna också. Ett skruvstycke har jag nog också liggande som kan vara lagom. Jag får "testköra" lite till helgen.

Eld skrev:
Bra länk:
[länk]
Fast inget av detta ser ju det minsta ut som grejjorna man själv använder:(

Skulle du använda något av detta när du snickrar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.