Halloj! Hobbysnickrar en del bl a utemöbler men.....börjar nu inse behovet av en rikthyvel.
Köper jag virke på t ex Byggmax så kostar sågat virke i dimensionen 21x120 9.75 kr och hyvlat 38.95 kr.
Funderar nu på att köpa en BRA rikthyvel för att få till räta vinklar och rakt virke istället för att betala 29 kr mer per meter.

Vad har ni for hyvlar och råd vid köp av hyvel?

Har sett ett flertal scheppas hm260 på bla blocket , är denna något att ha ?

Bygger du utemöbler av virket från Byggmax? Tycker du inte att det är lite väl snabbväxt?

Jodå, visst är virket på byggmax snabbvuxet, man får inte dra skruven för hårt då drar den ju rätt igenom virket!

Kanske så småningom när jag byggt lite mer så blir det lite andra träslag och därmed lite mer pengar i "insatsen" men det får duga för närvarnade.

woodrat skrev:
Halloj! Hobbysnickrar en del bl a utemöbler men.....börjar nu inse behovet av en rikthyvel.
Köper jag virke på t ex Byggmax så kostar sågat virke i dimensionen 21x120 9.75 kr och hyvlat 38.95 kr.
Funderar nu på att köpa en BRA rikthyvel för att få till räta vinklar och rakt virke istället för att betala 29 kr mer per meter.

Vad har ni for hyvlar och råd vid köp av hyvel?

Har sett ett flertal scheppas hm260 på bla blocket , är denna något att ha ?
Det väckte en fråga till hos mig. När jag skall ha bra virke köper jag hyvlat, och hyvlar det sedan själv. Det kostar kanske 1.5 till 2 mm att ta bort böjen i sidled på hyvlat virke, speciellt tunnare. Men jag kör faktiskt inte från sågat virke. Framförallt längre sågade brädor har ofta en vridning eller längsböj, som om man försöker ta bort den ur en 2 meter lång bräda på 28 mm slutar med att man är nere i 15 mm.

Går ni andra från sågat?

--- Mats ---

Nå´t annat har jag inte råd med... Sågar från plank med bandsåg, 10 mm extra åt båda hållen. Det brukar fungera. Är virket så vridet att man behöver mer är det oftast lika bra att ta en annan bit, det blir skevt och dant så småningom ändå...

Jag hyvlar på en Moretens H410 rikt- och planhyvel med två stål i kuttern, ger utmärkt resultat. Tror de flesta "märkeshyvlar" ger bra resultat för en hemmafixare, har tidigare haft en 260 mm bred rikt- och planhyvel från Verktygsboden i Borås, Jula hade samma maskin förut också. Den var ok även om priset var lågt, jag gillade vikten och stabiliteten med den maskinen. Köp en tung maskin, helst 3-fas.
Personligen gillar jag inte maskiner där man måste fälla bordet åt sidan och allt strul med rubbade inställningar och skifta spånsug osv
Mvh/ Esbjörn

Woodrat, du menar en rikt- och planhyvel om jag förstår dig rätt. Rikthyvel är bara ena halvan av vad du efterfrågar. Däremot är separat rikthyvel bra. Jfr med Gruvbergets kommentar om att växla läge mellan riktlägen och planläge.

Separat rikthyvel och planhyvel är guld! Jag är inte direkt någon flitig användare av någondera hyvel men det är otroligt skönt att inte behöva planera all sin hyvling utan bara snabbt växla mellan att plana och rikta.

phl skrev:
Separat rikthyvel och planhyvel är guld! Jag är inte direkt någon flitig användare av någondera hyvel men det är otroligt skönt att inte behöva planera all sin hyvling utan bara snabbt växla mellan att plana och rikta.
Jag håller helt till 100%.

Har tänkt mig någonting som på bilden men i någon svensk version , helst då bra begagnat . Någon som har erarenhet bra / dåliga ?

• hyvel.jpg
Jag har en makita 2012NB planhyvel, så kallad "lunchbox planer", dvs av precis samma typ som den Jet du har på bild. Just den typen av små planhyvel är väldigt trevliga - de är lätta, ger en mycket fin yta och de tar liten plats. Naturligtvis har de inte samma kapacitet som en stor 3-fas gjutjärnsmodell, och dessutom är de rejält högljudda. Men trots detta så kan jag vekrligen rekommendera en lunchbox planer med motorn ovanpå. Ska du ha den fast monterad så rekommenderar jag att du bygger ett långt bord till (egentligen igenom) den, så får du mycket mindre problem med snipe.

Tyvärr är det ungefär stört omöjligt att få tag i sådana små planhyvlar på begagnatmarknaden. Jag har även utvärderat två kinesvarianter och de har lämnta mycket övrigt att önska.

phl skrev:
Tyvärr är det ungefär stört omöjligt att få tag i sådana små planhyvlar på begagnatmarknaden. Jag har även utvärderat två kinesvarianter och de har lämnta mycket övrigt att önska.
Det stämmer, jag letade väldigt länge innan jag hittade denna. Jag tror att lunchbox planers (ungefär som de medelstora amerkanska bordssågarna) är ett segment som inte är så stort i Sverige, det är helt enkelt inte så många som arbetar med den typen av maskiner. Tror jag alltså.

Det är guld att ha skilda maskiner. Moretens och några andra måste ju inte ställas om, så de är ju bättre, även om riktbordet givetvis är i vägen vid planingen.

Har för mig att lunchboxarna är vanliga i England, det borde finnas rätt många varianter där som är bättre än typ C/O-Tech osv. Axminster?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.