Hej!
Jag har fått en gammal dörr från min farmors hus som en snickare har satt in i min lägenhet. Han har riktat om karmen så att den följer väggens riktning och skummat fast den. Problemet är att dörren i förhållande till karmen är så skev att det diffar med ca 3,5 cm längst upp med längst ned och man måste dra i den hårt för att få igen den och öppnar man den så fjädrar dörren i väg. Snickaren tycker att jag ska lägga dörren i blöt några dagar och sedan rikta upp den med tvingar mot något rakt. Som lekman skulle jag behöva era råd, för det känns som ett stort projekt som lika gärna kan gå fel
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Skapa konto

Redigerat:
C
Har den slagit sig alltså?
Man brukar fixa det med att göra ett sågsnitt i karmen och lägga i kilar men det är nog knepigt att få till det bra om man inte har gjort det förut.
Tycker i och för sig att det ser ut som att den hänger snett helt enkelt.

Precis! den har slagit sig. När man tar ned dörrbladet syns det tydligt att bladet svänger utåt vänster på ovansidan. Jag vet inte om snickaren har gjort fel, eftersom han först har riktat upp karmen så att den är helt rakt, när inte dörrbladet är helt rakt. Det logiska vore väl att rikta karmen efter hur bladet har slagit sig, eller har jag helt fel?

Det ser även ut som han har hängt den snett

Redigerat:
C
Jag hänger inte riktigt med på din beskrivning - "svänger utåt vänster på ovansidan".
Ta gärna en bild med något rakt som referens som visar vad du menar.

Här kan man se i förhållande till karmen som är rak.

IMG_1446.JPG
Skapa konto

C
Ah, nu syns det tydligt att bladet slagit sig nedtill. Det är tyvärr inget man fixar till med karmen.
Jag skulle inte följa snickarens råd och lägga dörren i blöt då jag misstänker att det bara slår sig ännu mer. Om du inte kan leva med det så är rätt sätt att fixa detta som sagt med ett sågsnitt och kilar. Kolla t.ex.:
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/208110-gammal-dorr-som-slagit-sig-behover-hjalp.html
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58100-skev-innerdor-i-tra.html

• Gilla
billyby
  • Laddar…
Om ni ska måla dörren så gör de innan ni fixar karmen.
Sätt sedan karmen efter dörren.
Blir ju tråkiga smygar men va gör man om man vill ha gammla dörrar :)

Nya dörrar i ett gammalt hus är ju åxå ett meck om man inte vill ha självöppnande/stängande dörrar :p

• Gilla
Daniel Berge
  • Laddar…
Liten uppdatering. Efter kilning både på nedsidan och ovansidan lyckades jag få dörren relativt rak. Gjorde en skåra som var ungefär halva tjockleken av dörren. Tog bort spetsen på träkilen för att få mer tryck. Rätade ut den ungefär 3cm.
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
S
din snickare gör inte värst snygg karm

SBH skrev:
din snickare gör inte värst snygg karm
Förstår inte riktigt vad du menar. det är en gammal karm

S
billyby skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. det är en gammal karm
:o trodde snickaren monterat den också

C
:thumbup: Spännande, ser bra ut! Uppdatera gärna med slutresultatet!
Några reflektioner;
Du hade nog inte behövt gå in med snittet i tvärstycket då detta knappast bidrar till skevheten.
Jag hade också kilat hela snittet, dvs dragit i ytterligare en kil utanför den på bilden, men det kanske du redan gjort? Dels för att stödja hela snittets längd, men också som utfyllnad.
Jag antar att snittets placering är väl uttänkt utifrån hur ramen slagit sig. Nu hamnade det ju mitt i tappslitsen med vad det nu kan innebära och det är ju som det är. Kan vara både bra och dåligt antar jag.

Jag ska uppdatera sedan när den är färdig. Jo jag satt även en utanför. Snittet blev lite långt och det är som du säger onödigt att gå in på tvärsnittet. Av nyfikenhet vad kan det innebära att jag satt den mitt i tappslitsen(och vad är det för något?)?

Redigerat:
C
billyby skrev:
Av nyfikenhet vad kan det innebära att jag satt den mitt i tappslitsen(och vad är det för något?)?
Alltså hålet där tappen på tvärstycket går igenom sidostycket, så det är ju så att säga sidostyckets svagaste punkt. Jag funderade dels på hur det påverkar hur sidostycket böjer sig, och dels vad som kan hända när du limmar ihop tvärstyckets tapp med sidostycket, vilket jag antar blivit konsekvensen. Eftersom bitarna ligger med olika fiberriktning är ju tanken att det skall kunna röra sig lite där. Tror i och för sig inte att det är något större problem i praktiken.

• Gilla
billyby
  • Laddar…
S
lite tråkigt att det är skummat runt karmen.
verkar vara till och med vara gröna brandskummet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.