Hej Forumet!
Håller på att renovera ett rum som ska bli vårt framtida kök, Det går sex stycken bjälkar och jag har med laser konstaterat att golvet sluttar mot mitten av rummet och det finns avvikelser mellan de olika bjälkarna på mellan 1-15mm.
Efter att ha spenderat ett antal timmar här på forumet för att se andras lösningar bestämde jag mig för att skruvlimma 45x70på sidan av de befintliga bjälkarna. Nu till problemet som syns på bilden nedan.
Fotot visar den bjälke som är värst. Samtliga sex uppvisar samma fenomen, de har torkat och deformerats.
Den regel som jag har skruvlimmat på följer bjälken och golvspånet kommer inte ligga så bra på den känns det som? Just nu har jag gjort 1/4-del av golvet och jag planerar för att hyvla min påskruvade regel rak. Finns det bättre lösningar?
Planen är att lägga en del spårat golvspån för golvvärme och den del vanligt golvspån där vi inte kommer ha golvvärme. Ovanpå är tanken att lägga ett laminatgolv.
Tacksam för tips!
Håller på att renovera ett rum som ska bli vårt framtida kök, Det går sex stycken bjälkar och jag har med laser konstaterat att golvet sluttar mot mitten av rummet och det finns avvikelser mellan de olika bjälkarna på mellan 1-15mm.
Efter att ha spenderat ett antal timmar här på forumet för att se andras lösningar bestämde jag mig för att skruvlimma 45x70på sidan av de befintliga bjälkarna. Nu till problemet som syns på bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotot visar den bjälke som är värst. Samtliga sex uppvisar samma fenomen, de har torkat och deformerats.
Den regel som jag har skruvlimmat på följer bjälken och golvspånet kommer inte ligga så bra på den känns det som? Just nu har jag gjort 1/4-del av golvet och jag planerar för att hyvla min påskruvade regel rak. Finns det bättre lösningar?
Planen är att lägga en del spårat golvspån för golvvärme och den del vanligt golvspån där vi inte kommer ha golvvärme. Ovanpå är tanken att lägga ett laminatgolv.
Tacksam för tips!
Logga in
Skapa konto
Trådlyft, men:niclas_e skrev:
Hej Forumet!
[bild]
Tacksam för tips!
[bild]
Blev det bra med hyvling? Eller finns det bättre sätt när bjälkarna har vridit sig?
Beträffande dimensioner verkar det finnas många alternativ vid riktning av bjälklag. 45x95 verkar vara ett vanligt förslag. 28x120 är ett annat alternativ. Regel på ena eller båda sidor om befintlig bjälke finns som alternativ.
Råder det någon form av konsensus?
Jag hyvlade alla mina reglar till rätt vinkel före montage. Jag gjorde det på min rikthyvel i garaget, på så vis fick jag dem dessutom perfekt raka också. Förstår naturligtvis att inte alla har tillgång till sådana maskiner.F FellanD skrev:Trådlyft, men:
Blev det bra med hyvling? Eller finns det bättre sätt när bjälkarna har vridit sig?
Beträffande dimensioner verkar det finnas många alternativ vid riktning av bjälklag. 45x95 verkar vara ett vanligt förslag. 28x120 är ett annat alternativ. Regel på ena eller båda sidor om befintlig bjälke finns som alternativ.
Råder det någon form av konsensus?
Det blev superbra.
Logga in
Skapa konto
Ser underbart plant ut. Är det 45x90 reglar?V vectrex skrev:
Om jag fattar rätt så bygger din metod på att befintlig bjälke har samma lutning/vridning över spännvidden?
Det funkar inte när bjälkarna vrider sig som en skruv?
Att rikta de nya reglarna så de är helt raka är låter som dröm.
Kan man få till det med bordssåg och riktjigg ala youtube?
Det slutade med att jag hyvlade alla de reglar som var sneda. Tejpade fast ett litet minivattenpass längst upp på en enkel biltema elhyvel och det fungerade riktigt bra!.
Det var inte helt enkelt med höjderna eftersom man fick sätta regeln lite för högt och sen hyvla ner till rätt nivå men jag är nöd med slutresultatet.
Det var inte helt enkelt med höjderna eftersom man fick sätta regeln lite för högt och sen hyvla ner till rätt nivå men jag är nöd med slutresultatet.
Utgår från att du har en rikthyvel modell större i garaget?V vectrex skrev:
Jag skulle vilja ha en sån mindre rikthyvel i garaget, typ https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/triton/triton-rikthyvel-tspl152
Anläggningsytan är 77cm, för liten för att rikta 3-4meter långa reglar antar jag?
Ja, den är rätt stor. En Hammer A3-41 med 180cm långt riktbord, jag har dessutom förlängningsbord så totallängden på riktbordet blir 260cm.F FellanD skrev:
77cm är nog lite för liten för att rikta 3-4 meter långa reglar ja.
Klicka här för att svara