F
Har köpt ett skjutdörrsparti till en garderobsvägg. Ena dörren har förmodligen någon snubblat in i för den är helt böjd. Fyllningen (dörrytan) av typ belagd spånskiva gick lätt att böja tillbaka men ramen, som jag monterat av, vekar lite knepigare. Det är fyra stålprofiler som bildar ram. En av de två stående profilerna i ramen är böjd på en ganska lång sträcka. Det är en plåtprofil i vad som verkar vara vanlig stålplåt. Den är som en U-profil med lite extra knixar.

Jag har läst att det är bra att proppa i finkornig sand när man böjer tunnväggiga rör. Borde vara viktigt även för en U-profil. Har dock ingen finkornig sand. Kanske kan funka med vetemjöl, eller kanske cement istället (seriös fråga)?
Ska man värma eller inte?
Något annat att tänka på?

Jag skulle tillverka ett mothåll i trä som passar i profilen och sedan sakta och försiktigt knacka tillbaka med en lätt hammare. Eventuellt några tvingar från sidorna samtidigt.

Man måste fylla profilen, går det få i en träribba?
Sedan lite småtvingar så inte yttersidan viker sig.
Sedan böja över knät, inte slå för då blir det bulor.
Man får ta det lite varligt och hela tiden se vad som händer.
Man får måtta hur mycket man tar i, kolla resultatet och kanske dra lite hårdare nästa gång.
Protte

F
Det är väl mer än "G-profil" nu när jag tittar på den. Kan därmed bli knepigt med en träribba. Måste i så fall knackas in från ena änden vilket känns meckigt. Bifogar bilder. Närbild på en komplex metallprofil med flera förgreningar och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallprofil längs en vägg, närbild, som visar komplexa former som kan vara svåra att arbeta med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta en bräda likt ditt vattpass men smalare, några tvingar och spänn tillbaka det i sin rätta form.
Hjälp till med en hammare när det sitter i spänn, ha en brädbit i mellan så blir det inte skador på plåten.

Jag köpte liknande modell och en dörr var trasig. Fick en ny inom några dagar utan problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.