2 479 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Rider 850 hydrostatproblem
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Hej,
Har fått överta en Rider 850, årsmodell sent 90 tidigt 2000tal som gått på bondgård för klippning av stora ytor. Välservad tills bonden, sambons morfar, gick bort. Sedan gick det snabbt utför med service etc.....
Nu har den hamnat hos mig då ingen vill ta hand om den. De hade den inlämmnad på reparation för ca 4år sedan och det enda de minns är att reparatören sa att det är fel på hydrostaten och kostnad ca 8000kr.
Tänkte först om det är någon som vet något speciellt som brukar rasa i dessa? Packningar, lager, filter?
Jag har inte tummen mitt i handen när det kommer till att meka men är inte någon självutnämd kung på det heller. Hydraliska saker har jag aldrig jobbat med.
Sen är det någon idé att greja med den? Jag ska själv inte använda den efteråt utan antingen "flippa" den för att göra pengar åt svärmor till en robotgräsklippare eller att hon får köra Ridern som klippare själv.
Har fått överta en Rider 850, årsmodell sent 90 tidigt 2000tal som gått på bondgård för klippning av stora ytor. Välservad tills bonden, sambons morfar, gick bort. Sedan gick det snabbt utför med service etc.....
Nu har den hamnat hos mig då ingen vill ta hand om den. De hade den inlämmnad på reparation för ca 4år sedan och det enda de minns är att reparatören sa att det är fel på hydrostaten och kostnad ca 8000kr.
Tänkte först om det är någon som vet något speciellt som brukar rasa i dessa? Packningar, lager, filter?
Jag har inte tummen mitt i handen när det kommer till att meka men är inte någon självutnämd kung på det heller. Hydraliska saker har jag aldrig jobbat med.
Sen är det någon idé att greja med den? Jag ska själv inte använda den efteråt utan antingen "flippa" den för att göra pengar åt svärmor till en robotgräsklippare eller att hon får köra Ridern som klippare själv.
Vad är det för symtom? Min erfarenhet av de som jobbar i den branchen är inte de allra bästa, kanske det är en helt felaktig slutsats att det är fel på hydrostat även om det inte alls är omöjligt eller ovanligt. Om det är en Tuff Torq K46 hydro så finns det reparationssatser för ca 5000kr på ebay. Dvs inte lönsamt för en så gammal klippare som antagligen behöver nya lager, knivar och remmar osv osv. Men börja med lite bilder på maskin samt symtom så kanske vi kan hjälpa dig.
Husägare
· Sörmland
· 1 447 inlägg
Tack för ditt inlägg, jobbar nu över helgen men ska ta ett omtag i veckanP Pappanille skrev:Vad är det för symtom? Min erfarenhet av de som jobbar i den branchen är inte de allra bästa, kanske det är en helt felaktig slutsats att det är fel på hydrostat även om det inte alls är omöjligt eller ovanligt. Om det är en Tuff Torq K46 hydro så finns det reparationssatser för ca 5000kr på ebay. Dvs inte lönsamt för en så gammal klippare som antagligen behöver nya lager, knivar och remmar osv osv. Men börja med lite bilder på maskin samt symtom så kanske vi kan hjälpa dig.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
En hydrostat är i princip en variabel hydraulpump och en hydraulmotor.
Bara dyra prylar.
Protte
Bara dyra prylar.
Protte