R
Har en Husqvarna rider 316Ts awd åkgräsklippare med dragkrok. Har en naturramp där jag inte riktigt får upp båten med bilen då den har framhjulsdrift och gräver sig ner i det lösa gruset.

Tänkte ge det ett försök med åkgräsklipparen. Tror ni det går eller är det idiotiskt?

Ska jag gissa så väger hela ekipaget inkl båttrailer 400kg kanske. Antagligen närmare 300kg. (Båt 190kg, motor 80kg och trailer kanske 100kg?)

Går nog inget bra, klipparen är för lätt och båten för tung. Kanske en liten brant där uppdrag ska ske. Märks redan i din text att bilen skottar. Kanke det går med bilen längre upp och fastare mark. En grövre rep mellan bilen och släpet på kanske 10 meter kan gå. Dra upp så långt det går och koppla om till bilen.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
K
R Rewrap skrev:
Har en Husqvarna rider 316Ts awd åkgräsklippare med dragkrok. Har en naturramp där jag inte riktigt får upp båten med bilen då den har framhjulsdrift och gräver sig ner i det lösa gruset.

Tänkte ge det ett försök med åkgräsklipparenNch . Tror ni det går eller är det idiotiskt?

Ska jag gissa så väger hela ekipaget inkl båttrailer 400kg kanske. Antagligen närmare 300kg. (Båt 190kg, motor 80kg och trailer kanske 100kg?)
Har du testat att bara dra upp båten typ halvvägs på trailern så trycket på framdäcken blir tyngre.
Ibland kan det fungera om det nu inte är för löst underlag.

R
K K. L skrev:
Har du testat att bara dra upp båten typ halvvägs på trailern så trycket på framdäcken blir tyngre.
Ibland kan det fungera om det nu inte är för löst underlag.
Nej men det låter värt ett försök! Underlaget är väldigt löst. Det är riktigt grovt grus. Tidigare låg det mindre grus också men det har spolats bort.

K
Säg till om det fungerade.
Annars kan du köpa en båtwinch på Biltema och bulta fast på trailern och sen winchar du upp både trailer och båt upp till bilen.( Som står en bit upp där det är fast mark).
Så har jag monterat det på min trailer i fall jag nån gång skulle fastna i nån naturramp.

Lättast är det ju att låna nåns fyrhjulsdrivna bil.😊

• Gilla
Rewrap
  • Laddar…
Räcker det inte att hitta ett par stöddiga personer som kan sitta på motorhuven?

R
P Prodigys skrev:
Räcker det inte att hitta ett par stöddiga personer som kan sitta på motorhuven?
Brukar inte ha så mycket folk runtomkring mig. Frågan är egentligen hur mycket det hjälper. Bilen gräver ner sig. Så nån typ av tryck finns ju på framhjulen.

När jag skulle upp sist så kopplade jag loss släpet och kom ändå inte upp 😅

K
R Rewrap skrev:
Brukar inte ha så mycket folk runtomkring mig. Frågan är egentligen hur mycket det hjälper. Bilen gräver ner sig. Så nån typ av tryck finns ju på framhjulen.

När jag skulle upp sist så kopplade jag loss släpet och kom ändå inte upp 😅

Här kommer några tips.😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.