Funderar vad en revisor gör vid revision av årsredovisning i en brf?

Flesta har en ekonomisk förvaltare som sätter ihop årsredovisning så revisorn läser igenom denna samt styrelseprotokollen för att skapa sig en uppfattning om hur styrelsen sköter sitt åtagande. Tar det verkligen så lång tid att det motiverar den höga kostnaden?

Har även läst att det inte behöver vara en auktoriserad revisor utan kan vara en medlem i föreningen utan egentlig ekonomisk utbildning och kallas då internrevisor.

Redigerat:
En revisor "tar inte fram" någon årsredovisning. Hen granskar densamma utifrån lagar, föreskrifter samt god revisorsed.

Coddie Coddie skrev:
En revisor "tar inte fram" någon årsredovisning. Hen granskar densamma utifrån lagar, föreskrifter samt god revisorsed.
Helt rätt, jag skrev tokigt. Har korrigerat :) tack!

Läser överallt ”granskar utifrån lagar, föreskrifter och god revisored” men vad innebär det i praktiken?

C
N nht1 skrev:
Tar det verkligen så lång tidvattnet det motiverar den höga kostnaden?
Revision, som med alla andra tjänster kan så klart vara mer eller mindre prisvärd, så svårt att säga något om det när du inte nämner någon summa. Men största anledningen till att en revision tar fler timmar än vad som normalt kan förväntas är att det är fel eller brister i underlaget.

Det är riktigt att revisorn i en ekonomisk förening oftast inte behöver vara auktoriserad. Internrevisor är dock något annat. Värt att tänka på är då att revisorn fortfarande har samma ansvar, så man måste ändå veta vad man håller på med om man skall ha ryggen fri.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Revision, som med alla andra tjänster kan så klart vara mer eller mindre prisvärd, så svårt att säga något om det när du inte nämner någon summa. Men största anledningen till att en revision tar fler timmat än vad som normalt kan förväntas är att det är fel eller brister i underlaget.

Det är riktigt att revisorn i en ekonomisk förening oftast inte behöver vara auktoriserad. Internrevisor är dock något annat. Värt att tänka på är då att revisorn fortfarande har samma ansvar, så man måste ändå veta vad man håller på med om man skall ha ryggen fri.
Hittat detta på nätet.

En bostadsrättsförening ska ha minst 1 revisor. Denne behöver dock varken vara auktoriserad eller godkänd, utan “vem som helst” kan väljas till revisor. Med “vem som helst” menas att personen ska ha “insikt i och erfarenhet av ekonomiska förhållanden…“. Det innebär att en vanlig, allmänt ekonomiskt kunnig medlem kan fungera som revisor. Kallas då ofta lekmannarevisor eller internrevisor. Det behöver inte heller vara en medlem, det kanske är bättre att en utomstående kunnig och intresserad person anlitas. Det väsentliga är att personen är ojävig, och alltså inte har några släktband eller andra lojaliteter till någon i styrelsen.

Vi säger att en bra välkänd ekonomisk förvaltare tar fram en korrekt årsredovisning. Styrelsen är kompetent och dokumenterar sitt arbete på korrekt och bra sätt i protokollen. Vanligt är kanske mellan 4-8 stycken styrelsemöten för en mindre brf.

Vilka kontroller gör revisorn, begär hon ut fakturor/underlag från förvaltaren? Hur ofta sker det tro i så fall?

Att bara gå igenom underlagen kan inte ta mer än 2-3 timmar för ett tränat öga kan jag tycka

C
N nht1 skrev:
Hittat detta på nätet.
Man skall inte tro på allt man hittar på nätet ;)

Nä, skämt åsido kan man väl kalla det internrevisor om man vill, men det är missvisande eftersom det dels inte behöver vara någon "intern" person, dels är det fortfarande externredovisningen, dvs. årsredovisning, deklaration osv. som är huvudmålet för granskningen, och dels är det fortfarande stämman/medlemmarna, och på ett mer abstrakt plan, samhället, som är uppdragsgivaren, inte föreningen "internt".

Hemmakatten
Jag har ingen erfarenhet från bostadsrättsföreningar. Däremot från andra sammanhang.

Jag tänker att det minst borde åtgå +20 timmar. En revisor ska granska räkenskaperna och matcha utgifterna med de beslut som tagits på årsstämman.

En revisor ska dessutom gå igenom de beslut som tagits på årstämman och se om styrelsen utfört dessa.

Och naturligtvis de basala sakerna om styrelsen har smort sig själva med resor eller luxuösa julmiddagar.

Så nej, apropå frågan, en revision, oavsett förening, går inte att genomföra på 2-3 timmar

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har ingen erfarenhet från bostadsrättsföreningar. Däremot från andra sammanhang.

Jag tänker att det minst borde åtgå +20 timmar. En revisor ska granska räkenskaperna och matcha utgifterna med de beslut som tagits på årsstämman.

En revisor ska dessutom gå igenom de beslut som tagits på årstämman och se om styrelsen utfört dessa.

Och naturligtvis de basala sakerna om styrelsen har smort sig själva med resor eller luxuösa julmiddagar.

Så nej, apropå frågan, en revision, oavsett förening, går inte att genomföra på 2-3 timmar
Granska räkneskaperna och matcha utgifterna. Revisorn får underlag från ekonomiska förvaltaren och för en mindre brf händer oftast inte så mycket så en grov koll på de större utgiftsposterna kanske görs. Jag tror mer på 2-3 timmar om ingen kan beskriva mer i detalj hur det går till.

Redigerat:
Man bör komma ihåg att det kan ta väldigt lång tid om det finns brister i bokföringen, eller i kopplingen mellan beslut och utgifter. För att inte tala om i de fall där det varit rena oegentligheter.

H hempularen skrev:
Man bör komma ihåg att det kan ta väldigt lång tid om det finns brister i bokföringen, eller i kopplingen mellan beslut och utgifter. För att inte tala om i de fall där det varit rena oegentligheter.
Är det felaktigheter slås taxametern på, vet av egen erfarenhet.

C
N nht1 skrev:
Jag tror mer på 2-3 timmar om ingen kan beskriva mer i detalj hur det går till.
Är inte själv revisor, men processen är enligt min uppfattning alltför omfattande för att låta sig detaljbeskrivas i ett foruminlägg.

Den grundläggande principen kan beskrivas som att man utgår från de relevanta regelverken -
Bokföringsnämndens vägledning för årsredovisning
Årsredovisningslagen
Bokföringsnämndens allmänna råd
Bokföringslagen
Lagen om ekonomiska föreningar
Bostadsrättslagen
Föreningens stadgar
Inkomstskattelagen
M.m.

Och för varje punkt i regelverken så frågar du dig, är detta tillämpligt, och i så fall, uppfyller redovisningen kravet? Utöver det ett antal "tekniska" kontroller som att det är rätt summerat, siffrorna är rätt överförda, osv. och diverse avstämningar mot t.ex. kontobesked, föregående års redovisning, m.m.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Det revisorn främst gör är att granska ledningen (styrelsen) å ägarnas (medlemmarnas) vägnar. Sen finns det lite lull-lull som grumlar bilden, men det är huvuduppgiften. Man väljer alltså en styrelse att driva verksamheten och en av styrelsen oberoende revisor att granska styrelsens arbete.

Att revision blir dyrt när inget har hänt är lite som att det blir dyrt med småjobb av hantverkare. Administration och ställtid blir stor del av kostnaden. Och att det blir ännu dyrare när timmarna börjar ticka, tja så är det ju när man börjar hitta fel i andras arbete.

Det man får vara försiktig med är att som styrelse tycka att man borde spara in på revisionen. Det är ju trots allt styrelsens arbete som ska granskas.

Ja, jag tycker (med viss förvåning) att man skall ha stor respekt för revisorsarbetet. Välj inte bara en medlem som inte har vett att tacka nej.

Oegentligheter är vanligare än man kan tro, då blir revisorsjobbet väldigt mycket svårare.

Vi hade en "incident" i föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan, som jag fortfarande drömmer mardrömmar om (ena revisorn var inblandad). Det rörde väldigt stora summor, men vi lyckades rädda det.

En kollega bor i en förening där ordföranden körde allt själv utan att bry sig om övriga styrelsen. Han anlitade bla. en elektriker som lade ned över 1000h på att installera 15 belysningsarmaturer, för 1400 kr/h, efter 1000h stoppades jobbet, då hade han i princip bara lagt ut kabel, inte klamrat eller kopplat något. alla lampor fanns inom ett 25m område. Till saken hör att ordföranden drev en kontorsfastighet, där det samtidigt renoverades el... Sambandet kunde aldrig bevisas. Man nekade ansvarsfrihet, men längre än så gick det inte att driva. Föreningen stämde elektrikern på en del av kostnaden, fick rätt. Då gick elfirman i konkurs. Och körde genast vidare med samma namn, lokaler och firmabil, men nytt org nummer.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det revisorn främst gör är att granska ledningen (styrelsen) å ägarnas (medlemmarnas) vägnar. Sen finns det lite lull-lull som grumlar bilden, men det är huvuduppgiften. Man väljer alltså en styrelse att driva verksamheten och en av styrelsen oberoende revisor att granska styrelsens arbete.

Att revision blir dyrt när inget har hänt är lite som att det blir dyrt med småjobb av hantverkare. Administration och ställtid blir stor del av kostnaden. Och att det blir ännu dyrare när timmarna börjar ticka, tja så är det ju när man börjar hitta fel i andras arbete.

Det man får vara försiktig med är att som styrelse tycka att man borde spara in på revisionen. Det är ju trots allt styrelsens arbete som ska granskas.
Inte spara in. Betala för rätt kompetens och tid. En revisor behöver oftast inte vara auktoriserad så ska man betala för den kompetensen när det finns oauktoriserade som är helt inriktade på revision av brf föreningar och för minst ett lika bra arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.