Hej, jag rev en icke bärande innervägg på mitt hus. Kollade ritningar ock kom fram till att väggen inte var bärande, men jag är ingen fackman. Ska nu sälja. Behövde jag bygglov, och behöver någon bekräfta att det var en icke bärande vägg?

Nej, det behövs inget bygglov för att riva en vägg, så länge inte huset är K-märkt, Bostadsrätt, eller hyreslägenhet. Dock måste du verifiera att väggen inte var bärande, om du vill "sova gott om natten". Detta skulle kunna bli ett dolt fel, om du inte berättar för säljaren vad du gjort, och väggen visar sig ha varit bärande. Ingen kommer heller vilja köpa huset, om detta är oklart.

• Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, det behövs inget bygglov för att riva en vägg, så länge inte huset är K-märkt, Bostadsrätt, eller hyreslägenhet. Dock måste du verifiera att väggen inte var bärande, om du vill "sova gott om natten". Detta skulle kunna bli ett dolt fel, om du inte berättar för säljaren vad du gjort, och väggen visar sig ha varit bärande. Ingen kommer heller vilja köpa huset, om detta är oklart.
Ok tack

Claes Sörmland
Om det hade varit en bärande vägg så skulle du ha gjort en bygganmälan. Frånvaro av bygganmälan preskriberas efter fem år, d v s efter den tidpunkten kan kommunen inte ta ut en byggsanktionsavgift för att du missade anmälan. Bygglov krävs som sagt ej.

För en icke bärande vägg krävs inte ens bygganmälan.

tack. det är ett modulhus från 1970. Den planlösning jag skapat genom att ta bort väggen finns som alternativ vid modulbygget, och enligt ritningarna krävs bara stöd på kanterna och i mitten av varje modul, vilket jag har kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.