Jag har haft bergvärme med golvvärme i betongbjälklag i 18år, men bytte nyligen FTX aggregat till ett Systemair Save 500 med ett vattenbatteri.
Bra drag i ventilationen, men kallt huset, hade ifs såklart det snålställt från förra vintern, så jag började titta på värmeinställningarna på bergvärmepumpen en IVT Greenline HT Plus E9.
Jag får inte riktigt ihop temperaturerna, IVT säger på Retur Rad GT1 38,6, grader men min lösa termometer säger 21,0 grader på vad jag antar måste vara returledningen, den är ju iaf svalast.
Är det temp givaren för returen man ser på bilden??
Den sitter ju på på ingående värmesystem 🤷‍♂️ inte på returen.

• VVS-installation, kopparledningar, tryckmätare, ventiler, isolerad rör och elektrisk ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital panel som visar temperaturvarning med värden och knappar runt skärmen på en apparat.
    Skapa konto
38,6⁰ låter som framledningstemperatur.
Prova att ta bort givaren från röret så ser du ganska snabbt om det är returgivaren.

• Gilla
newport
  • Laddar…
B
Om du har 21c på returen har du nog rätt kallt inne. Jag tror du med handen på röret kan avgöra om det är 20 eller 40c på returen. Jag tror din tempgivare snarare mäter lufttemperaturen.

Men nästan 40c på returen med golvvärme låter onormalt högt det också.

• Gilla
newport
  • Laddar…
Sagt och gjort. Jag har nu flyttat temp givaren till det kalla röret och nu jobbar pumpen längre än två minuter.
Pratade även med installatören av FTX som inte kunde säga om man flyttat temp givaren när man gjorde om för att ta vatten till FTX vattenbatteriet, men han höll också med om att det bara var och flytta den till det kalla röret.
Vad är rimlig retur temperatur vid 0-gradig utetemperatur för golvvärmen? Jag hatar loggat mina försök att få upp värmen, men knäckte också kurverna i ett desperat försök att få mer än 18 grader inomhus.

• Digital display med temperaturinställningar och kontroller; visar returtemperatur för uppvärmningssystem.
    Skapa konto
  • Värmeinstallation med kopparledningar, termometer, ventiler och cirkulationspump. teknisk och industriell atmosfär.
    Skapa konto
B
Ge det lite tid och vänta innan du justerar mer. Golvvärme är trögt, speciellt om den är ingjuten i betong. Jag hade nog gått det 24h i alla fall.

Jag kan i och för sig skjuta min kurva upp och ner enkelt, men notera vilka inställningar du har innan du ändrar kurvan för mycket, brukar vara en del arbete med att få dem rätt.

Om kurvan funkade förut, så borde det räcka med att du flyttat tillbaka givaren.

• Gilla
newport
  • Laddar…
Ja, jag väntar, systemet är stort med en kulvert till garaget och två plan i huset. Framledningstempen är uppe på 57 grader, så ställer ned kurvan och låter cirkulationspumpen göra jobbet ett tag.

B
57c och golvvärme låter galet. Jag hoppas du inte får problem med golvet om det blir för varmt.

• Gilla
newport
  • Laddar…
Exakt, det är därför jag drar ned kurvan till börvärde 32,2 grader! Och låter cirkulationspumpen göra jobbet istället.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ibland trots min hustrus gliringar är det bra att ha gamla dokument.
Jag har i mitt huvud inte fått ihop hur mitt golvvärmesystem ska fungera och det är märkligt att jag i 18 år inte har reagerat mera, systemet har varit oändligt trögt.
Jag hittade som beskrivits i tråden tidigare att GT1 satt på framledningen men GT1 är retur givare till VP, tog bort den och har nu fått upp värmen i huset. Dock på originalritning på värmesystemet så står det att GT1 ska sättas på framledningen vilket till min fråga måste vara galet och borde vara till GT4 enligt manualen till höger i bild! Men kan jag ha både GT1 och GT4?
GT4 borde väl vara bättre då pumpen kan förstå hur mycket värme den behöver producera, GT1 säger ju inget om tempen i ack-tanken, bara ett delta till ett börvärde beroende på utetemperaturen.

• Principschema för värmesystem med temperaturavläsningar och markeringar.
    Skapa konto
Hittade givetvis en del svar direkt i manualen GT1 måste alltid vara ansluten, GT4 om en shuntkurva ska användas, jag har med andra ord kört golvvärmen på radiatorkurva då jag saknat GT4 🤷‍♂️
Är ack-tank med GT4 samma funktion som en shunt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.