144 502 läst ·
335 svar
145k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
Det har inte låtit alls konstigt sen vi bytte pumpen igår, var helt klart pumpproblem och ispropp som ställde till det sist.BobbaFett skrev:När vi hade -25 till -30C eldade vi från morgon till kväll utan att lyckas fylla tankarna helt fulla, elementen tog helt enkelt för mycket energi.
Jag fyller min kamin ända upp till första elementet, sen efter ca en timme har man en fin glödbädd, då fyller jag den ända upp igen. Båda spjällen som sagt öppna, och var inte rädd om det låter lite i kaminen men det skall inte bubbla och smälla i rören.
Både cirkpumpen till kaminen och till radiatorerna kör jag på 2:an, har man för hög hastighet till radiatorerna får man ingen skiktning i tankarna.
Imorgon ska det testas ordentligt, börja elda tidigt och se hur varmt jag kan få i tankarna.
Gör som jag och beställ direkt från Tjeckien istället, sparar massor med pengar.syndikate skrev:
Syndikate, vilken modell köpte du från karles? Det var där jag köpte min, bra respons och service. Den första vi fick var fraktskadad men efter ett litet snack med Schenker så fick vi en ny
Du får gärna beskriva lite hur du tänkt lägga upp ditt system Syndikate.
BobbaFett, när det är så drygt kallt äre svårt att hålla tankarna varma med vilket system som helst
Kom ihåg när jag var grabb så hade vi en vargavinter som var väldigt besvärlig. Farsan var helt bestört, han var tvungen att elda 3 gånger i våran 46kw panna, stackarns. Men då är det ju bra att ha braskamin inne som ger ifrån sig sina goa kw. Hur har du det med spridningen av värmen i huset, är det öppet eller blir det ett rum som blir bastuvarmt?
BobbaFett, när det är så drygt kallt äre svårt att hålla tankarna varma med vilket system som helst
Vandogen: här är länken till den http://www.karles.se/kaminer/prity/prity-wenecja-w-29-lux-effekt-37-kw-1370574 dom verker helt okej ville göra allt för att jag skulle få så billig frakt som möjlig eftersom att jag bor på Gotland.
Ja har direkt verkande el som uppvärmning nu med en liten kamin som komplement så ska fixa med byggnadsnämden nu o brandförebyggarna som ska ha sån koll på vad de ska sitta för någe i huset... tänkte mig 2st 500l tankar (får inte ner större i min källre) fått grymt bra pris på dom av Alshell..
Ja har direkt verkande el som uppvärmning nu med en liten kamin som komplement så ska fixa med byggnadsnämden nu o brandförebyggarna som ska ha sån koll på vad de ska sitta för någe i huset... tänkte mig 2st 500l tankar (får inte ner större i min källre) fått grymt bra pris på dom av Alshell..
Eldade med pellets innan men utan tankar så det mesta i pannrummet är nytt.Vandogen skrev:
Kaminen med rökrör och frakt gav jag 9300:- för
Laddventil, shunt och shuntstyrning 3700:-
Tankarna 3000:-
Pumpen 600:-
Den kan du få direkt från Tjeckien för under 10000:- med frakt. Köpte själv modellen under i slutet på förra året och det gick mycket smidigt. Kom hem till dörren med DHL.syndikate skrev:Vandogen: här är länken till den [länk] dom verker helt okej ville göra allt för att jag skulle få så billig frakt som möjlig eftersom att jag bor på Gotland.
Thomas, jag var sugen på att köpa från utlandet jag med men det var andra krafter som satte stopp för det. Jag bor som sagt inte själv. Men jag är nöjd med köptet, det var väl inom ramar för den budget vi hade. Vi körde en helkonvertering från 25 år gamla elelement. Det syns verkligen på elräkningen, bara nu i vinter har vi sänkt elkonsumtionen med mer än 3/4. Slutnotan hamna på 90k och det tar vi igen på dryga 3 år.
Syndikate, hur funkar det med både golvvärme och radiatorer? Måste man ha två shuntar då eller, kan tänka att det blir besvärligt att gå i det rum som man skickar ut 50 grader till i golvet
Syndikate, hur funkar det med både golvvärme och radiatorer? Måste man ha två shuntar då eller, kan tänka att det blir besvärligt att gå i det rum som man skickar ut 50 grader till i golvet
syndikate skrev:
http://www.krbova-kamna.com/
http://www.krbova-kamna.com/prity-wd-w29-s-vymenikem-p.html
Google translate funkar fint.
Frakten gick på CZK2832, strax under tusenlappen.