Hej, jag har ett Topcon Laser-batteri som jag har tagit isär. När jag tittar på batterierna verkar det vara C-batterier. Men när jag mäter spänningen visar alla 1,25 volt förutom ett som verkar vara dött. Skulle vilja ha några råd om vad jag kan göra för att byta ut dem alla, och jag undrar om det kanske räcker att bara byta det dåliga eller hoppa över det och bara använda 3 batterier..?
Undrar också om dessa värden verkar stämma..? När jag mäter spänningen verkar det hoppa runt mellan 11 volt och 13 volt..
Tack för all hjälp!
Undrar också om dessa värden verkar stämma..? När jag mäter spänningen verkar det hoppa runt mellan 11 volt och 13 volt..
Tack för all hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det inne på kretskortet du mäter den högre spänningen? Det ser ut att vara fyra celler. Om tre är 1,25 V och en är död borde ju spänningen från acken vara 3,75 V mot nominella 4,8 V.
Både NiCd och NiMH har en cellspänning på ungefär 1,2 V när de är fulladdade. Vet du vilken batteriteknik det är? Skall du byta cellerna blir det förmodligen NiMH som är aktuellt. Och byt i så fall alla celler. Du förkortar livslängden på ett ack om inte alla celler är identiska och jämngamla.
Både NiCd och NiMH har en cellspänning på ungefär 1,2 V när de är fulladdade. Vet du vilken batteriteknik det är? Skall du byta cellerna blir det förmodligen NiMH som är aktuellt. Och byt i så fall alla celler. Du förkortar livslängden på ett ack om inte alla celler är identiska och jämngamla.
aha, oki jag mätte precis över där laddkablarna är fästa i kretskortet. Och om jag mäter på själva laddkontakten så visar den utgående 20 volts spänning..
Någon tipsade mej att det kan gå att få liv i den döda cellen om jag laddar den i en vanlig batteriladdare så tänkte testa det.
Skulle det funka annars att ta bort den döda cellen och köra på tre stycken..?
Någon tipsade mej att det kan gå att få liv i den döda cellen om jag laddar den i en vanlig batteriladdare så tänkte testa det.
Skulle det funka annars att ta bort den döda cellen och köra på tre stycken..?
Logga in
Skapa konto
Vad blir resultatet om du mäter över hela acken respektive alla celler en i taget när laddaren är inkopplad? Är detta en gammal pryl? hur ser laddaren ut? Det känns spontant mycket med en så hög tomgångsspänning som 20 V om batterispänningen skall vara 4,8 V. Eller finns det fler celler än de fyra som syns på bilderna?M munspelarn skrev:
Givetvis kan du prova både att ladda den trasiga cellen separat och att ta bort den och använda bara tre celler. Men vill du ha full funktionalitet så skulle jag byta alla celler.
Byt samtliga celler. I och med att de är seriekopplade blir det knas om de inte är "balanserade", dvs. om cellerna inte har i stort sett samma kapacitet och karakteristik.
Om man inte känner sig trygg med att greja med det själv kan man säkert vända sig till någon av de firmor som renoverar cykelbatterier och liknande.
Om man inte känner sig trygg med att greja med det själv kan man säkert vända sig till någon av de firmor som renoverar cykelbatterier och liknande.
aha, nu satte jag det trasiga batteriet i en vanlig laddare iaf, får se om den går att få liv i..
Själva laddkontakten är nog ok tror jag, jag har ett till batteri som laddas upp och fungerar som det skall. laddaren visar 18,6 volt
Själva laddkontakten är nog ok tror jag, jag har ett till batteri som laddas upp och fungerar som det skall. laddaren visar 18,6 volt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
det luriga är att hitta samma typ av batterier som är på 1,25 volt.
fick ett tips att använda AA-batterier, men tänker att det blir lite klent..?
fick ett tips att använda AA-batterier, men tänker att det blir lite klent..?
Efter lite googlande hittade jag det här batteriet:
https://www.bygglaserteknik.se/shop...t-batteri-till-tp-l3_4-serien&artnr=329490201
Topcon BT-53Q NiMH Laddbart batteri till TP-L3/4 serien
NiMh 4,8 Volt 6500mAhhttps://www.bygglaserteknik.se/shop...t-batteri-till-tp-l3_4-serien&artnr=329490201
Det är inte alls lurigt. Du kan använda NiMH-batterier. De har rätt spänning och kan oftast rakt av ersätta NiCd om det skulle ha varit detta tidigare. Du kan använda storlek AA också. Men det blir förstås kortare batteritid.M munspelarn skrev:
ah, ok skulle de här funka..?
https://www.alibaba.com/product-detail/Factory-Price-1-2V-2750mAh-Ni_1601165264265.html
https://www.alibaba.com/product-detail/Factory-Price-1-2V-2750mAh-Ni_1601165264265.html
Du måste i så fall ha en hållare. Leta hellre efter batterier med lödöron.M munspelarn skrev:
Fungerar troligen. Frågan är vilken laddström det är från din laddare. Eftersom den är gjord för ett större batteri är det möjligt att du överladdar det lilla packet. Det får då kort livslängd.M munspelarn skrev:
Klicka här för att svara