Har en hydrofor på 300liter från Stockholms Galvaniseringsfabrik, tillverkad 1960 som skulle behöva lite omvårdnad.

Finns det ersättningspackning för luckan? Jag tror inte att någon har städat ut den invändigt på många, många år och risken är ju att packningen ger upp om jag öppnar den så det hade varit bra att ha en i reserv.

Nivåröret i plast går inte längre att avläsa så det behöver bytas. Kan man anta att ett ersättningsrör från Rinkaby passar dvs att dimensioner fortfarande är desamma? Ventilerna verkar inte må så bra heller...

Alternativt, om man istället köper ett helt nytt vattenståndsställ. Det verkar ju vara 15R anslutning på alla dessa idag. Kan någon utifrån bilden avgöra om det är det jag har? Jag törs inte börja riva ner det innan jag har rätt ersättningsmaterial hemma... På bilden så visar skjutmåttet på cirka 30mm. Jag skulle gissa att det är 20R men är osäker. Räcker det isåfall att dra dit en bussning 20X15 och sedan köra med ett nytt vattenståndsställ?
hydrofor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hydrofor2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterst tacksam för svar.

Med bussningen du nämner är det inget problem att byta till nytt ställ. Packning kan man skära till av tjock gummiduk om det behövs. Ta hem lin och pasta om du inte har det, pastan passar bra även för luckpackningen om du ger dig på den. Rengör och putsa luckan och fläns och ev gammal packning så är det inga problem att få tätt om man varit försiktig när man öppnar.

tack för svaret.

bara hoppas att man får loss saker och ting då...

GK100 skrev:
Med bussningen du nämner är det inget problem att byta till nytt ställ. Packning kan man skära till av tjock gummiduk om det behövs. Ta hem lin och pasta om du inte har det, pastan passar bra även för luckpackningen om du ger dig på den. Rengör och putsa luckan och fläns och ev gammal packning så är det inga problem att få tätt om man varit försiktig när man öppnar.
Nåt förslag på typ av gummiduk och var man kan köpa det över disk?

Hade samma bry med med luckan till min hydrofor häromåret. Gjorde en skiss och visade för min lokala röris som hade dom på lager!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.